سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پاسخ به شایعه‌ درباره هدیه پوتین به رهبر انقلاب


پاسخ به شایعه‌ درباره هدیه پوتین به رهبر انقلاب

افکار خبر/ یک پژوهشگر ارشد تاریخ در واکنش به شایعاتی در مورد بدلی بودن هدیه پوتین به رهبر معظم انقلاب گفت:‌«بدلی» معادل درستی نیست برای نسخه فکسیمیل. فکسیمیل یا فاکسیمیله به نسخه نفیس برابر اصل گفته می‌شود. «بدلی» یعنی نسخه تقلبی که بجای اصل جا زده باشند.

هدیه پوتین نظر بسیاری را به خود جلب کرد. به ویژه اینکه اعلام شد که هدیه وی به رهبر انقلاب نسخه‌ای تاریخی از قرآن کریم است که قدمت زیادی دارد. اما نو بودن صفحات آن سبب شد تا عده‌ای این شایعه را بوجود بیاورند که هدیه پوتین تقلبی است و بر این اساس مطرح کردند که با توجه به این مسئله نمی‌توان در حوزه‌های دیپلماتیک و روابط فی مابین به روسیه اعتماد کرد.
بروز این حرف و حدیث‌ها سبب شد تا عبدالله شهبازی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ کشورمان در صفحه کانال تلگرام خود به این شایعات پاسخ دهد.
وی با اشاره به اینکه عرف نیست که در این موارد نسخه اصلی هدیه داده شود، در مورد بدلی بودن هدیه پوتین بیان داشت: ««بدلی» معادل درستی نیست برای نسخه فکسیمیل. فکسیمیل یا فاکسیمیله به نسخه نفیس برابر اصل گفته می‌شود. «بدلی» یعنی نسخه تقلبی که بجای اصل جا زده باشند. نسخه فکسیمیل با هزینه زیاد تهیه می‌شود و مرسوم است اهداء‌ آن.»

این پژوهشگر تاریخ با انتشار عکسی از هدیه نسخه فکسمیله قرآن کریم به یکی از مقامات ترکیه گفت: « مثلاً، در اینجا رئیس مرکز مطالعات تاریخ و فرهنگ اسلامی ترکیه نسخه فاکسیمیله قرآن کریم منسوب به عثمان را اهدا می‌کند به اردوغان.»

فکسیمیل (فاکسیمیله Fac-simile) به چاپ عکسی از کتب قدیمی و نفیس می‌گویند که به شیوه خاص و با قیمت گزافی تهیه می‌شود. گفتی است هدیه‌ای که به رهبر انقلاب از سوی پوتین اهدا شد نسخه فاکسمیله‌ای از قدیمی‌ترین یا یکی از قدیمی‌ترین نسخ قرآنی است که در اختیار کشور روسیه است.

از طرفی آثار و اشیاء تاریخی جزو میراث ملی کشورها محسوب می‌‌شود و معمول نیست که کشورها برای تحکیم روابط آثار تاریخی خود را به هم اعطا نمایند و از سوی دیگر منطقی نیست کشوری که هدیه‌ای برای تحکیم روابط به طرف مقابل اعطا می‌کند تقلبی باشد و خود را در این راستا زیر سئوال ببرد.


ویدیو مرتبط :
حواشی دیدار پوتین با رهبر انقلاب اسلامی