سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تا پاسخ نمایندگان داده نشود مشکلات قرارداد نفتی پابرجاست/برگزاری نشست هم‌اندیشی برای بررسی مشکلات قرارداد نفتی ایران


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ در جلسه 8 مهرماه هیات دولت، «شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» به تصویب رسید و این تمام اطلاعاتی است که تاکنون درباره «جزئیات» مدل جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC و مصوبه هیئت دولت در این زمینه، در اختیار نخبگان کارشناسان و صاحبنظران قرار گرفته است.

با وجود ابهاماتی به گفته برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون انرژی در قراردادهای نفتی ایران، کمیسیون در ادامه بررسی آن، اقدام به برگزاری نشست‌ها و جلسات آن کرده است که در این میان نمایندگان به ارائه نقطه نظرات و بیان مشکلات موجود در این قرارداد پرداختند.

*در ادامه گفت‌وگوی دو عضو کمیسیون انرژی را درباره آخرین وضعیت این قرارداد می خوانید:

*تا پاسخ نمایندگان از سوی وزارت نفت داده نشود، مشکلات قرارداد نفتی پابرجاست

حبیب آقاجری نماینده مردم بندر ماهشهر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع قرارداد نفتی قرار بود جلسه هفته گذشته که پیرو بررسی این موضوع بود با حضور وزیر نفت برگزار شود که متاسفانه در این جلسه حضور پیدا نکرده و یکی از مسئولان وزارتخانه که مسئول قراردادها بود به جای ایشان حضور پیدا کرد.

وی افزود: ضمن توضیحات و گزارش‌هایی که این مسئول ارائه داد نمایندگان نیز سؤالاتی مطرح کرده و به ارائه دیدگاه‌های خود و بیان مشکلات موجود قرارداد مذکور پرداختند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنان تصریح کرد: از آنجایی که به اعتقاد نمایندگان ایرادات اساسی در انعقاد این قرارداد وجود داشت و همچنین پاسخ‌هایی که در قبال سؤالات نمایندگان  داده شد قانع‌کننده نبود لذا نمایندگان از پاسخ‌ها قانع نشدند.

آقاجری در خصوص جزئیات اشکالات وارده به این قرارداد عنوان کرد: در این قرارداد در رابطه با کمیته مشترک قرار بود وزارت نفت و شرکت‌های طرف قرارداد به تعداد مساوی نماینده داشته باشند. مشخص است که در این صورت حاکمیت وزارت نفت مطرح نخواهد بود و قطعا این حاکمیت زیر سؤال خواهد رفت.

وی به دیگر مشکلات موجود و مطرح شده از سوی نمایندگان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در این قرارداد بسیار مهم و جدی به نظر می‌رسد «هزینه باز بودن» آن است یعنی پیمانکاران و طرف قرارداد هر هزینه‌ای که می‌گویند را وزارت نفتت می‌پذیرد که این قابل قبول نیست و مفسده هم خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: این قرار داد اشکالات جدی داشت که به علت اهمیت آن حضور وزیر نفت ضروری به نظر می‌رسید که به علت عدم حضور ایشان و قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌ها این اشکالات همچنان پا برجا است.

آقاجری لزوم ادامه بررسی مشکلات این قرارداد و اخذ تصمیمات لازم را در جلسات کمیسیون انرژی ضروری دانسته و تأکید کرد که بحث این قرارداد و بررسی زوایای مختلف آن قاعدتاً‌ باید دنبال شود چرا که بسیاری از نمایندگان قانع و توجیه نشده‌اند.

*برگزاری نشست هم‌اندیشی برای بررسی مشکلات قرارداد نفتی ایران

در ادامه حسین امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از برگزاری نشست هم‌اندیشی در خصوص بررسی مشکلات موجود در قرارداد مذکور خبر داد و عنوان کرد: در جلسه‌ای که در خصوص این قرارداد و بررسی آن در هفته گذشته برگزار شد بنابراین بود که گزارشی از سوی وزارت نفت در خصوص این قرارداد ارائه شود.

وی در همین رابطه اضافه کرد: برخی نمایندگان ضمن هم‌اندیشی نظراتی داشتند همچنین دستگاه نظارتی نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کرد که به علت اهمیت این نظرات مقرر شد با همکاری مرکز پژوهش‌ها نظرات مذکور بررسی و اعمال شود.

حسین امیری خامکانی اعلام کرد که بر همین اساس مقرر شد یک نشست هم‌اندیشی با حضور دستگاه نظارتی و نمایندگان همچنین مسئولان وزارت نفت برگزار شده تا به بررسی این نظرات و رسیدگی به مشکلات قرارداد مذکور پرداخته شود.

وی در خاتمه گفت که در صورت بررسی نقطه‌نظرات جمع‌بندی نهایی نشست هم‌اندیشی را به وزارت نفت می‌فرستیم تا مشکلات موجود حل و نظرات اعمال شوند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
امضاء قرارداد نفتی