سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ارائه یک راه‌حل محاسباتی ـ کاربردی جدید برای بهینه‌سازی عملکرد احتراق با سوخت گاز در نیروگاه بخار


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، مشکلات زیست‌محیطی و تفاوت هزینه احتراق سوخت مایع نسبت به سوخت گاز، سبب افزایش رویکرد و تمایل صنایع و سازمان‌ها به استفاده از سوخت گاز شده است. تفاوت ماهیت احتراق این دو سوخت، در صورت عدم چاره اندیشی و به کارگیری تمهیدات مناسب، باعث کاهش خروجی و کارایی واحدها می‌شود.

از این رو محققان ایرانی موفق شدند یک راه‌حل محاسباتی ـ کاربردی جدید برای بهینه‌سازی عملکرد احتراق با سوخت گاز در نیروگاه بخار ارائه دهند که این طرح در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی نیز به عنوان طرح برگزیده تقدیر شد.

این طرح با بهره‌گیری از امکانات موجود و توانمندی ساخت داخل و بر پایه سال‌ها پژوهش تجربی و محاسباتی، با ارائه یک روش مناسب در شبیه‌سازی مشعل‌ها و کوره‌های احتراقی راه‌حل مناسبی را به منظور دستیابی به خروجی و کارایی بهینه ارائه می‌کند.

در این طرح، تمامی اجزای یک دیگ بخار لوله آبی نیروگاهی به صورت مجزا و یک به یک تحلیل و شبیه‌سازی شده است. بخش احتراق و مشعل‌ها به واسطه تأثیر اساسی که بر نتایج دارند از یک سو و پیچیدگی آن از سوی دیگر به صورت ویژه مورد تحلیل قرار گرفته است.

علاوه بر ساخت یک سامانه شبیه‌ساز تجربی، کوره به صورت دقیق شبیه‌سازی و با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی به صورت محاسباتی تحلیل شده است.

نتایج حاصل از هریک از اجزا در نوشتن یک کد شبیه‌ساز محاسباتی یکپارچه مورد استفاده قرار گرفت. بر مبنای محاسبات صورت گرفته با شبیه‌ساز حاصل و برپایه تغییر طرح مشعل‌ها و بخش‌های امکان‌پذیر در دیگ روش‌های اجرایی مناسب به منظور دسترسی به توان و بهره‌وری بهینه به ویژه در احتراق با سوخت گاز تعیین شده و نتایج کار نشانگر موفقیت راه‌حل ارائه شده است، به طور خلاصه این راه‌حل را می‌توان ترکیبی از دو رویکرد هوای بالای سر شعله و تنظیم سوخت برشمرد.

مقایسه هزینه‌های طرح با هزینه سایر راه‌حل‌های پیشنهادی از سوی شرکت‌های خارجی نشانگر صرفه‌جویی ارزی است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
شبیه سازی فرآیند احتراق گاز متان در یک محفظه احتراق