سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سطح سواد 4 میلیون ایرانی مشخص نیست/ مردان تمایلی به باسواد شدن ندارند


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی باقرزاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته سوادآموزی اظهار داشت: با گذشت 36 سال از پیام امام خمینی(ره) در خصوص ضرورت مبارزه با بی‌سوادی هنوز این پیام با مدرن‌ترین تجارت کشورها در حوزه بی‌سوادی تناسب دارد.

وی افزود: توسعه انسانی بر سه رکن آموزش یا امید به تحصیل، سلامت و امید به زندگی و شاخص‌های رفاهی یا سرانه تولید ثروت و قدرت برابری خرید استوار است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هر مهارتی که منجر شود انسان زندگی بهتری را تجربه و ارتباط اثربخش با دیگران برقرار کند در توسعه جامعه مشارکت داشته باشد و بتواند نیازهای خود را از طریق پایگاه‌اهی اطلاعاتی کسب کند، سواد نامیده می‌شود.

باقرزاده ادامه داد: ایفای وظایف شهروندی بدون مهارت‌های مختلف سواد مانند سواد اقتصادی، فناوری و رسانه ممکن نیست.

وی با اشاره به  اینکه در مقوله سوادآموزی به حداقل سواد پرداخته می‌شود، ادامه داد: حداقل سواد یعنی مجموعه‌ای از مهارت‌هایی که مرز بین افراد باسواد و بی‌سواد را مشخص می‌کند و بیش از 130 کشور در دنیا معیارشان برای حداقل سواد خواندن و نوشتن است و در ایران نیز سال گذشته در مصوبه دولت حداقل سواد را خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن که معادل سوم ابتدایی است، در نظر گرفتیم.

3 میلیون و 456 هزار بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: در ایران تعداد بی‌سوادان از طریق سرشماری نفوس و مسکن مشخص می‌شود و براساس آخرین سرشماری که در سال 90 انجام شد در گروه سنی 10 تا 49 سال، 3 میلیون و 456 هزار و 181 نفر طبق خوداظهاری بی‌سوادی‌شان را اعلام کردند که تقریبا معادل 7 درصد جمعیت گروه سنی 10 تا 49 سال است.

باقرزاده بیان کرد: 430 هزار نفر از این افراد اتباع خارجی هستند که آنها را جدا کرده و در پروژه جدیدی به آن می‌پردازیم.وی اظهار داشت: از تعداد 3 میلیون و 456 هزار 181 بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال اطلاعات 390 هزار نفر پیدا نشد و 432 هزار نفر قبل از اینکه باسواد شوند وارد سنی بالای 50 سال شدند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: از این تعداد یک میلیون و 50 هزار نفر باسواد شناخته شدند و 790 هزار نفر نیز به عنوان کم سواد شناسایی شدند که 79 هزاره نفر آموزش‌ناپذیر بوده و 23 هزار نفر نیز فوت کرده بودند. براین اساس 866 هزار نفنر باقی ماندند که باید تحت پوشش سوادآموزی قرار گیرند.

4 میلیون نفر در کشور وضعیت سوادشان مشخص نیست

باقرزاده افزود: 4 میلیون نفر در کشور وجود دارند که هنوز وضعیت سواد آنها براساس آمارهای ثبتی مشخص نیست. که از این تعداد 520 هزار نفر در سنین زیر 25 سال قرار دارند و این افراد سابقه حضورشان در مدرسه در سیستم‌های مکانیزه ثبت شده است و چون این افراد سابقه‌ای ندارند به عنوان بیسواد مطلق ثبت شده‌اند.وی ادامه داد: از این تعداد 3 میلیون و 500 هزار نفر اجازه ثبت‌نام ندارند چون نمی‌دانیم وضعیت سوادشان به چه صورت است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره  به تغییر الگوی شمارش افراد بی‌سواد تاکید کرد: در الگوهای قبلی معیار سرشماری و مبنای آن خوداظهاری افراد بود. بنابراین این روش را تغییر دادیم و برای تمام افراد در گروه سنی 10 تا 49 سال که جمعیت‌شان معادل 52 میلیون نفر است پوشه آموزشی تهیه کرده‌ایم اما از این تعداد سوابق سواد 4 میلیون نفر مشخص نیست بنابراین برای 48 میلیون نفر پوشه آموزشی داریم.

باقرزاده بیان کرد: تا 30 آذر 94، 405 هزار و 463 نفر در فعالیت‌های سوادآموزی ثبت‌نام کرده‌اند که معادل 80 درصد برنامه‌ای است که برای سال 94 پیش‌بینی شده بود که از این تعداد 4.6 درصد بی‌سواد مطلق بودند. 78 درصد زن و 22 درصد مرد هستند البته سطح بی‌سوادی در بین زنان بیشتر است اما تقاضای باسوادی در مردان کمتر است.

وی افزود: امسال 18 هزار نفر از افراد زیر 19 سال را ثبت‌نام کرده‌ایم همچنین 85 درصد فعالیت‌ها توسط بخش غیردولتی و خرید خدمت و 15 درصد توسط معلمان رسمی و پیمانی آموزش و پرورش انجام می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه مدیران مدارس موظف به آموزش اولیای بی‌سواد خانواده‌ها هستند، عنوان کرد: 623 هزار نفر از اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان شناسایی شدند که مدیران مدارس پس از پالایش مشخصات آن‌ها 375 هزار نفر را برای باسوادی شناسایی کردند و تاکنون 163 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

شرایط اعمال محدودیت‌های اجتماعی برای بی‌سوادان از سال 95

باقرزاده در خصوص اهمال محدودیت‌های بی‌سوادی عنوان کرد: تمام مصوبات دولت باید با قوانین کشور تطبیق داده شود. از ابتدای سال 95 افرادی که بی‌سواد هستند از امتیازاتی محروم خواهند شد که بر این اساس تمدید و صدور گواهینامه رانندگی و اعطای جواز کسب براساس سواد افراد است همچنین سازمان بهزیستی، کمیته امداد و نهضت سوادآموزی با همکاری یکدیگر برنامه‌ای را طراحی کرده‌اند تا پرداخت مستمری به شرط ثبت‌نام افراد بی‌سواد برای باسواد شدن باشد که به این مصوبه اشکال گرفته شد و معاونت حقوقی ریاست جمهور به آن پاسخ داد و هم اکنون در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص آموزش کودکان کار و در معرض آسیب‌های اجتماعی با همکاری سازمان‌های مردنهاد و سازمان نهضت سواد آموزی عنوان کرد: دولت در اسفند سال 93 مصوبه‌ای را داشت که یکی از بندهای آن اجازه می‌داد کودکان در معرض آسیب را به واسطه مؤسسات غیردولتی حمایت کنیم تا ورودی بی‌سوادی مسدود شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل کودک کار و خیابانی هستند که والدین آن‌ها به دلیل شرایط اقتصادی اجازه نمی‌دهند به مدرسه بروند. جلسه‌ای را با معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و مسئولان وزارت رفاه داشتیم تا شبکه‌ای را ایجاد کنیم که اگر کودکی در معرض آسیب است و به دلیل اقتصادی فرصت حضور در مدرسه را ندارد از آنها حمایت کرده و هزینه تحصیل را پرداخت کنیم که امیدواریم این موضوع از ابتدای سال 95 اجرایی شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
فرق جغد باسواد با بی سواد (انیمیشن طنز)