سایر
2 دقیقه پیش | جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کندایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ... |
2 دقیقه پیش | ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کردالعالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ... |
از شایعه تا واقعیت؛ هدف سونی از ساخت پلیاستیشن 4.5 چیست؟
زومجی/ برخلاف آنچه از دنیای کنسولها انتظار داریم، سونی در حال ساخت نسخهای بیننسلی از پلیاستیشن است و منابع مختلف وجود آن را تأیید کردهاند. اما سوال اصلی این است که هدف سونی از ساخت چنین دستگاهی چیست؟ با بررسی سه نظریهی محتمل همراه ما باشید.
بعد از کنفرانس توسعهدهندگان بازی و اعلام قیمت و تاریخ عرضهی پلیاستیشن ویآر، مهمترین موضوعی که تبدیل به بحث اصلی تمام جامعهی گیمرها شد، شایعهای بود که اولین بار وبسایت کوتاکو منتشر کرد. حال منابع متعددی تأیید کردهاند که پلیاستیشن 4.5 واقعی است و سونی در مرکز تحقیق و توسعهی خود، نمونههای اولیهی این دستگاه را ساخته است. فعلاً هرچه که در مورد این کنسول جدید میدانیم، به قابلیت آن در اجرای بازیها در رزولوشن 4K خلاصه شده و ما هم به همین دلیل، آن را پلیاستیشن 4K لقب خواهیم داد. اجرای بازیها و سایر محتوای تصویری در رزولوشن UHD بدین معنی است که در کنسول جدید، شاهد تمام ویژگیهای مختص رزولوشن بالاتر خواهیم بود. بازیها از این پس میتوانند از دامنه دینامیکی بالاتری برای نمایش صحیح سایهها و روشناییها استفاده کنند و محدوده رنگهای نمایش داده شده نیز وسعت بیشتری خواهد داشت.
اینجا است که اوضاع کمی پیچیده میشود. با اینکه قدرت پردازشی بیشتری در اختیار توسعهدهندگان قرار میگیرد، اما در واقعیت سختافزار کنسول جدید هیچگاه توانایی اجرای بازیها در کیفیتی مشابه بازیهای فعلی در رزولوشن 4K را نخواهد داشت. گنجاندن سختافزار یک رایانه شخصی بسیارقدرتمند (مشابه نمونهی پیشنهاد شده در راهنمای خرید کامپیوتر با بودجهی ۷ میلیون تومان) در دستگاهی به اندازهی کنسول که بازار بزرگتری را هدف گرفته، غیرممکن است. باید کمی واقعبینانه به راهحلهای سونی برای عملی کردن این ادعا نگاه کنیم، چون قرار نیست شاهد آغاز نسل نهم بازیهای رایانهای باشیم.
به احتمال بسیار زیاد سونی همانند پلیاستیشن 4، از نسخهی ارتقا یافتهی APUهای شرکت AMD استفاده خواهد کرد؛ تراشههایی که درون خود هر دو واحد پردازشی گرافیکی و محاسباتی را دارند و برای استفاده در کنسولها بهینهسازی شدهاند. به لطف شفافیت بالای AMD در مورد جزئیات فناوریهای خود، میتوانیم تصویر روشنی از انتخابهای سونی برای کنسول بعدیاش داشته باشیم. چیزی که باعث میشود شاهد جهشهای بزرگ در زمینهی گرافیک و کیفیت کلی بازیها باشیم، ریزتر شدن ترانزیستورها و ابداعات جدید در معماری آنها است. پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان از پردازندههای ۲۸ نانومتری استفاده میکنند، اما در حال حاضر پردازندهها در حال رفتن به سمت ۱۶ و ۱۴ نانومتر هستند. علم به این موضوع و با توجه به اینکه دستگاه باید در سطح یک کنسول باقی بماند، انتخابهای سونی را محدود میکند.
ریزتر شدن میکروپروسسورها منجر به پیشرفتهای گسترده در عملکرد سختافزارها میشود، اما سرعت کاهش اندازهی آنها در حال کم شدن است. چهار سال طول کشید تا پردازندههای AMD برای استفاده در کنسولها آماده شوند و پردازندههای گرافیکی رایانههای شخصی پنج سال با معماری ۲۸ نانومتری سر میکردند.
کوچکتر شدن ریزپردازندهها منجر به پیشرفتهای گسترده در عملکرد سختافزارها میشود، اما سرعت کاهش اندازهی آنها در حال کم شدن است. چهار سال طول کشید تا پردازندههای AMD برای استفاده در کنسولها آماده شوند و پردازندههای گرافیکی رایانههای شخصی پنج سال با معماری ۲۸ نانومتری سر میکردند.
اما چرا هم سونی و هم مایکروسافت در تلاش برای بروزرسانی سختافزاری کنسولهای خود در میانهی نسل هستند؟ جواب را شاید در تصویر بالا که توسط AMD منتشر شده بیابیم. این تصویر بهبودهای اساسی پردازندهها در طول یک دههی گذشته را که باعث تغییر نسل میشوند، نشان میدهد. پیام آن واضح است: سرعت کوچکتر شدن ریزپردازندهها و توانایی سازندگان در گنجاندن ترانزیستورهای بیشتر روی آنها (و در نتیجه، افزایش قدرت پردازشی آنها) در حال کاهش است. به همین جهت، کنسولها شاید مجبور شوند وارد یک چرخهی بروزرسانی شوند. به این معنی که به جای جهشهای بزرگ در هر نسل، به تدریج و در طول فواصل کوتاهتر بهینه و قویتر شوند. درست مثل سختافزار رایانههای شخصی.
با کنار هم قرار دادن شواهد و مدارک و با توجه به واقعیات، ما سه هدف معقولانه برای یک پلیاستیشن میاننسلی بالقوه را در نظر گرفتهایم.
احتمال اول: یک پلیاستیشن جدید و قویتر
همانطور که گفتیم سونی در پلیاستیشن 4 از پردازندههای بهینهسازی شدهی AMD با معمانی ۲۸ نانومتری استفاده میکند. بهرهگیری از پرادازندههای ۱۴ و ۱۶ نانومتری در کنسول جدید، سونی را قادر میسازد در یک تراشه به همان اندازه، تعداد ترانزیستورها را دوبرابر کند و درنتیجه خروجی دوبرابر قویتری داشته باشد. سونی همچنین میتواند از فناوریهای جدید AMD در زمینهی واحدهای پردازشی محاسباتی و گرافیکی که با نامهای «زِن» و «پولاریس» شناخته میشوند استفاده کند. اینجا اما مشکلی خودنمایی میکند: واحد گرافیکی پولاریس شاید در دسترس سونی باشد اما واحد پردازشی محاسبات جدید، سازگاری چندانی با معماری کنسولها ندارد. زِن ابتدا به عنوان سختافزاری برای رایانههای شخصی عرضه میشود و قاعدتاً مصرف بالایی خواهد داشت که استفاده از آن را در کنسولها دشوار میکند. اگر شاهد پلیاستیشن جدیدی در سال ۲۰۱۷ باشیم، عملکرد گرافیکی آن بهبود زیادی خواهد داشت اما از لحاظ پردازشهای محاسباتی، تغییر چندانی را مشاهده نخواهیم کرد.
کمپانی AMD جزئیاتی از پردازندههای جدید خود با معماری پولاریس منتشر کرده و طبق آنها میتوان گفت نسبت به پردازندهای که در پلیاستیشن 4 مورد استفاده قرار گرفته، پیشرفتهای بسیاری داشته است. مسئله این است که این پردازنده شاید آنقدر پیشرفته باشد که در اجرای بازیهای فعلی به مشکل بر برخورد.
اما برگردیم به وعدهی اصلی سونی برای کنسول جدیدش. پلیاستیشن 4K قرار است با یک تلویزیون UHD همراه شود و باید توانایی اجرای بازیها در آن رزولوشن را هم داشته باشد. با این حال، حتی دستیابی به قدرت پردازش گرافیکی دو برابر نسبت به کنسول فعلی نیز دستاورد بسیار بزرگی است که شاید هم زیادی خوشبینانه به نظر برسد. از طرف دیگر، برای ارائهی تجربهای بینقص از رزولوشن 4K (بافتهایی با کیفیت بالاتر) باید به حافظهی RAM بیشتر و سریعتری دسترسی داشته باشیم. در این زمینه سونی انتخابهای زیادی ندارد و نمیتوان انتظار پیشرفت بزرگی داشت، چرا که مسئلهی هزینه به میان میآید و فناوریهای جایگزین هم گرانتر از آنی هستند که در کنسول به کار گرفته شوند.
آنچه میتوان انتظار داشت:
استفاده از پردازندههایی با معماری پولاریس و افزایش صد درصدی عملکرد پردازندهی گرافیکی. در مورد پردازندهی محاسباتی، پیش از گمانهزنیها باید ابتدا منتظر عرضهی سختافزار مورد نظر برای رایانههای شخصی باشیم.
بهرهگیری از پولاریس به معنای پیشتبانی از درگاه HDMI 2.0، رزولوشن 4K، محافظ محتوای دیجیتالی با پهنای باند بالا (HDCP 2.2) و دامنه دینامیکی بالا (HDR) است.
قیمت کنسول ارزان نخواهد بود و احتمالاً قیمتی مشابه پلیاستیشن 4 در زمان عرضه (۴۰۰ دلار) خواهد داشت.
اگر سونی از آخرین فناوریها در زمینهی پردازندهها استفاده کنند و حافظهی رَم بیشتری هم برای کنسول در نظر بگیرد، احتمال افزایش قیمت وجود خواهد داشت.
پلیاستیشن 4K میتواند همراه یک «پلیاستیشن 4 اسلیم» ارزانتر عرضه شود که آن هم از معماری ۱۴ و ۱۶ نانومتری بهره خواهد برد.
سخن آخر: تولید پردازندههایی بر اساس معماری ۱۴ و ۱۶ نانومتری در سال ۲۰۱۷ به بلوغ خواهد رسید و میتوانیم شاهد عرضهی یک پلیاستیشن بسیار قویتر باشیم. اما سرعت پیشرفت فناوری در سختافزار رایانههای شخصی، به اندازهی سختافزارهای کوچک و کممصرف سریع نیست و تا سال ۲۰۱۷، تنها شاهد یک جهش بزرگ در زمینهی فناوریهای مورد استفادهی سازندگان کنسول خواهیم بود. باید سطح انتظاراتمان از کنسول جدید را با توجه به واقعیات تنظیم کنیم، چرا که شاید شاهد بازیهای بسیار محدودی باشیم که واقعاً از تمام قابلیتهای رزولوشن 4K استفاده کنند.
احتمال دوم: پلیاستیشن 4 بهبودیافته
سونی با پلیاستیشن 4 در وضعیت بسیار مطلوبی در بازار کنسولها قرار دارد. فروش فوقالعاده و علاقهی سازندگان به انتخاب این کنسول به عنوان پلتفرم اصلی در ساخت بازیها، حاکی ا
ویدیو مرتبط :
آنباکیسنگ سونی پلی استیشن4 نسخه 20مین سالگرد پلی استیشن