سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



همکاری 6 میلیاردی مجتمع گاز پارس جنوبی با پارک فناوری خلیج فارس


مدیر کل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از همکاری 6 میلیارد تومانی این شرکت با پارک علم و فناوری خلیج فارس خبر داد و گفت: با این همکاری تعمیر و الکتروموتورها و کالیبره کردن ابزار در منطقه عسلویه انجام می‌شود و نیازی به خارج کردن این تجهیزات از منطقه نیست.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، مهندس مسعود حسنی در حاشیه مراسم اختتامیه ششمین جشنواره دانایی خلیج فارس در جمع خبرنگاران با اشاره به همکاری‌های شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با پارک علم و فناوری خلیج فارس افزود: تاکنون همکاری‌های زیادی با این پارک داشتیم به گونه‌ای که بیش از 6 میلیارد تومان قرار داد همکاری با این پارک منعقد شده است.

وی با اشاره به توانمندی‌های پارک علم و فناوری خلیج فارس یادآور شد: بر این اساس با ایجاد مشوق‌هایی از مسؤلان پارک خواسته شده است تا با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان زمینه همکاری بیشتر ما با این شرکت‌ها فراهم شود.

حسنی، ایجاد آزمایشگاه کالیبراسیون در منطقه عسلویه را از جمله زمینه‌های همکاری شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی ذکر کرد و ادامه داد: با ایجاد این آزمایشگاه دیگر نیاز نیست برای کالیبره کرده تجهیزات به خارج از استان ارسال کنیم بلکه توسط شرکت‌های دانش بنیان این پارک در منطقه انجام خواهد شد.

وی اجرای پروژه‌هایی در حوزه‌های سیستم‌های کنترل ابزار دقیق و سیستم‌های برقی را از دیگر زمینه‌های همکاری عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن با استقرار یکی از شرکت‌های دانش بنیان در منطقه عسلویه خدمات تعمیر، نگهداری وسیم پیچی الکتروموتورهایی که در مجتمع وجود دارد و تعداد آنها زیاد است را ارائه می‌دهد.

بومی سازی دستگاه کنترل فرآیندهای پالایشگاهی

مدیر کل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به اهمیت سیستم‌های کنترلDCS یا (Distributed Control Systems) اظهار کرد: این سیستم برای کنترل کلیه فرآیندهای پالایشگاهی کاربرد دارد که تاکنون از کشور ژاپن وارد می‌شد.

وی عملکرد این دستگاه را بر اساس نرم افزارها و بانک داده‌ها دانست و خاطر نشان کرد: یکی از شرکت‌ها موفق به ساخت و بومی سازی این دستگاه شده است ضمن آن با دستیابی به دانش فنی این سیستم می‌توان بر اساس نیاز تغییراتی در آن ایجاد کرد.

گاهش سوزاندن گازها در مشعل فلرها

حسنی با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه میزان فلرینگ (سوزاندن گازها توسط مشعل)، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و استانداردها میزان گازهای سوزانده شده در مشعل‌ها فلرها در 5 پالایشگاه باید به میزان 17.1 دهم میلیون متر مکعب باشد.

وی از کاهش این میزان فلرینگ خبر داد و اضافه کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده توانستیم این میزان فلرینگ را از 17.1 میلیون مترمکعب به 6.3 میلیون مترمکعب کاهش دهیم.

به گفته وی در این مطالعات گازهایی که به فلر منتقل می‌شود، بازیافت و مجددا وارد سیکل انرژی پالایشگاه خواهند شد که این امر صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

حسنی، با تاکید بر این که این موفقیت از طریق فناوری‌های بومی حاصل شده است، ادامه داد: این اقدام بخشی از اقتصاد مقاومتی است که بر کاهش مصرف انرژی تاکید دارد.

توانایی داخلی در زمینه کاهش میزان گوگرد از گاز مایع

حسنی با تاکید بر این که درآمد نفتی کشور به یک دهم تا یک پانزدهم تقلیل یافته است، گفت: از این رو نیاز است تا بر روی تولید محصولات با کیفیت و استاندارد پالایشگاهی متمرکز شویم.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس با تحقیقات صورت گرفته توانستیم میزان گوگرد گاز مایع را کاهش دهیم تا در بازارهای جهانی بتوانیم گاز را با قیمت بالاتری به فروش برسانیم.

تلاش برای جبران عقب ماندگی برداشت از پارس جنوبی

مدیر کل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با تاکید بر این که تاکنون از قطر در زمینه برداشت از مخازن پارس جنوبی عقب مانده‌ایم،اظهار کرد: دلیل این عقب ماندگی درگیر شدن کشور با جنگ و تحریم و ضعف در مدیریت بوده است.

وی خاطر نشان کرد: جبران این عقب ماندگی تنها با استفاده از فناوری و دانش بومی است و به این این مسیر راهی دراین زمینه وجود ندارد ضمن آن که دستیابی به دانش فنی تاب آوری کشور را در برابر تحریم‌ها افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، سالانه بالغ بر 150 میلیارد متر مکعب گاز در جهان تحت عنوان فلرینگ (یا سوزاندن گازها توسط مشعل) به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که طبق آمارهای بانک جهانی این رقم معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپا است. از کل حجم گازهای آلاینده، 75 درصد آن متعلق به 10 کشور است که ایران با رتبه سوم جهانی و رتبه اول خاور میانه جزء این 10 کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر بر اساس پروتکل کیوتو که یکی از اسناد الحاقی کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره‌ تغییر آب و هوا است، کشورهایی که در جهت رفع آلایندگی‌های صنایع خود اقدام پیشگیرانه نداشته باشند، جریمه خواهند شد.

در ایران، تنها فلرینگ پالایشگاه‌های گاز مستقر در عسلویه رقمی همچون روزانه 3.5 میلیون متر مکعب (استاندارد) گاز به خود اختصاص می‌دهد. از این رو جریمه‌های هنگفت بین‌المللی که بر اساس پروتکل کیوتو نصیب کشور می‌شود، با در نظر گرفتن مبلغ 30 سنت برای هر متر مکعب گاز، سرمایه‌های تلف شده در این پالایشگاه‌ها روزانه بالغ بر یک میلیون دلار خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
غرق شدن جکت فاز 13 پارس جنوبی در دریای خلیج فارس