سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



در بیش از 10 جبهه با تروریست‌ها می‌جنگیم/ اولویت جنگ حلب بستن مرزهای ترکیه است


به گزارش خبرگزاری تسنیم، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی ال پایس تأکید کرد که دولت سوریه مانع رسیدن کمک‌ها یا مواد غذایی نمی‌شود و از زمان آغاز بحران اجازه ورود این کالاها به هر منطقه‌ای از جمله مناطق تحت سلطه گروه تروریستی داعش را متوقف نکرده است.

وی در این گفت‌وگو تأکید کرد که توقف عملیات نظامی نیازمند جلوگیری از استفاده تروریست‌ها از این آتش بس برای تقویت مواضع خود بوده و باید کشورهای دیگر به‌ ویژه ترکیه نیز در این مدت از ارسال تروریست‌ها و تسلیحات بیشتر یا هر نوع حمایت لجستیکی از آنها خودداری کنند.

بشار اسد تأکید کرد که استفاده از سلاح نمی‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای تغییر نظام یا تأسیس دموکراسی به کار گرفته شود، دموکراسی حقیقی مانند مبنایی است که باید جامعه براساس آن شکل ‌گیرد.

آنچه در زیر می‌بینید متن کامل این گفتگوی مطبوعاتی است:

سوال 1:

شما اخیراً اجازه ورود کمک‌های انسانی به هفت منطقه محاصره شده را داده‌اید. برخی این‌گونه مطرح می‌کنند که در این مناطق بیش از 486 هزار نفر زندگی می‌کنند. برخی از این مناطق از بیش از سه سال پیش در محاصره هستند، چرا وارد کردن کمک‌ها به این مناطق تا این مرحله از درگیری‌ها به ‌تعویق‌افتاده است.

بشار اسد:

در واقع تاخیری رخ نداده است، بلکه این اتفاق از زمان آغاز بحران می‌افتاد. ما هیچ منطقه ای را در سوریه محاصره نکرده ایم. بین تحمیل محاصره و دور زدن منطقه‌ای مشخص به علت وجود گروه‌های مسلح در آن تفاوت وجود دارد. در چنین شرایط امنیتی و نظامی این موضوع طبیعی است. مشکل این مناطق در اینجا است که گروه‌های مسلح خود را بر مواد غذایی و نیازهای اساسی مردم مسلط کرده و آن را به عناصر مسلح خود می‌دهند یا با قیمتی بسیار بالا به مردم می‌فروشند. اما ما به‌عنوان دولت مانع ورود کمک به هیچ منطقه‌ای نمی‌شویم،‌حتی مناطقی که تحت سلطه داعش قرار دارد. مثلاً الرقه در شمال کشور تحت سلطه داعش است و قبل از آنها نیز در اختیار جبهه النصره بود. این روند از سه سال پیش وجود دارد، اما ما همچنان حقوق کارمندان و اسباب معیشت بازنشستگان و واکسیناسیون کودکان را به این مناطق ارسال می‌کنیم.

دولت سوریه در قبال هر شهروند سوری مسئول است

سؤال 2:بنابراین شما همچنان غذا و حقوق کارمندان را به الرقه و دیگر کانون های داعش می‌فرستید..

بشار اسد:

کاملاً. وقتی که ما به شهر الرقه که تحت سلطه داعش قرار دارد، این موارد را ارسال می‌کنیم، به این علت است که اعتقاد داریم به عنوان دولت سوریه در قبال هر شهروند سوری مسئولیت داریم. در این صورت چطور ممکن است ما این اقدامات را در قبال مناطق دیگر انجام ندهیم، این واقعیت ندارد و تناقض در آن دیده می‌شود. از این منظر بود که من گفتم این اتفاق فقط اخیراً رخ نداده است. ما مجوز ورود کمک‌ها و مواد غذایی را از همان ابتدا متوقف نکرده بودیم.

سؤال 3:

آیا این روند ادامه دارد؟

بشار اسد:

طبعاً.

سوال 4:

ما تنها چند روز با آتش‌بسی که روسیه و آمریکا اعلام کرده‌اند، فاصله داریم. آیا دولت سوریه آمادگی احترام به توقف عملیات نظامی در سوریه را دارد؟

بشار اسد:

قطعاً... ما اعلام کرده‌ایم که این آمادگی را داریم.. البته موضوع تنها به اعلام ما بستگی ندارد.. چرا که طرف مقابل نیز احتمالاً این موضوع را اعلام می کند. مسئله مربوط به اقداماتی میدانی احتمالی نیز می‌شود. البته استفاده از عبارت آتش‌بس عبارت دقیقی نیست، چرا که آتش بس معمولاً بین دو ارتش یا بین دو کشور متخاصم ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است از عبارت توقف عملیات استفاده کنیم. موضوع در درجه اول به توقف درگیری‌ها مربوط می‌شود اما عوامل مکمل مهم‌تر دیگری نیز وجود دارند. از جمله جلوگیری از استفاده تروریست‌ها از توقف عملیات برای بهبود مواضع خود. این موضوع  به کشورهای دیگر به ویژه ترکیه نیز مربوط می‌شود این کشور باید از ارسال تروریست‌ها و تسلیحات بیشتر یا هر نوع حمایت لجستیکی برای این تروریست‌ها خودداری کند. همان‌گونه که می‌دانید شورای امنیت سازمان ملل مصوبه‌ای در این رابطه دارد که هنوز اجرایی نشده است. باید تمامی این مقدمات برای توقف درگیری‌ها ایجاد نشود، این توقف نتایج مذکور را به دنبال خواهد داشت و در ادامه به هرج‌ومرج بیشتر در سوریه منتهی خواهد شد، هرج‌ومرج که می‌تواند کشور را به سمت تجزیه پیش ببرد. به همین علت اگر ما بخواهیم عملیات نظامی را متوقف کنیم، در صورت وجود این عوامل،‌این روند تأثیر مثبتی خواهد داشت.

سوال 5:

بنابراین با وجود آتش بس برخی درگیری‌ها حداقل بر ضد برخی گروه‌ها وجود خواهد داشت.

بشار اسد:

بله .. طبعاً. گروه‌هایی مانند داعش و النصره و سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی دیگر وابسته به القاعده. سوریه و روسیه اسامی این چهار گروه را اعلام کرده است. احرار الشام، جیش الاسلام ، جبهه النصره و داعش.

هدف از درگیری‌های حلب بستن گذرگاه‌های ترکیه به روی تروریست‌هاست

سوال 6:

نیروهای شما حلب را محاصره کرده است، این شهر یکی از بزرگ‌ترین کانون مخالفان است . پیش بینی می‌کنید شما کی تسلط این شهر را بازپس می‌گیرید. 

بشار اسد:

در واقع ما الان در مرکز شهر هستیم، بخش گسترده‌ای از این شهر تحت سلطه دولت است و بیشتر ساکنان مناطق دیگر نیز از مناطقی که تحت سلطه گروه‌های مسلح قرار دارد، به مناطقی که در اختیار دولت است ، نقل مکان کرده‌اند. به این ترتیب موضوع دیگر مربوط به تسلط مجدد بر این شهر نیست. موضوع اساسی در زمینه بستن مسیرهای مواصلاتی بین ترکیه و گروه‌های تروریستی است. این، هدف کنونی درگیری‌ها در حلب است. ما اخیراً موفق شده ایم برخی از مسیرهای اصلی را مسدود کنیم. طبعا این موضوع به معنی بسته شدن کامل مناطق موجود بین حلب و ترکیه نیست. البته در حال حاضر ارتباط بین ترکیه و تروریست‌ها بسیار سخت‌تر از گذشته شده است، به همین علت است که ترکیه اخیراً همواره مناطق کردنشین را هدف قرار می‌دهد.

سوال 7:

بعد از حلب چه خواهد شد... آیا ارتش سوریه آمادگی دارد تا منطقه الرقه به عنوان پایتخت دولت اسلامی (داعش) پیشروی کند؟

در بیش از 10 جبهه با تروریست‌ها می‌جنگیم

بشار اسد:

از نظر مبنایی ما باید به تمامی مناطق برویم. اما الان در بیش از 10 جبهه در سوریه مبارزه می‌کنیم. اخیراً پیشروی ‌هایی به سمت الرقه داشته‌ایم، اما همچنان از این شهر دور هستیم. از نظر مبنایی بله.. ما به سمت الرقه  و مناطق دیگر حرکت خواهیم کرد، اما از نظر زمان این موضوع به نتایج درگیری‌های مختلف کنونی بستگی دارد. ازاین‌رو ما نمی‌توانیم زمان دقیقی را برای این موضوع مشخص کنیم.

80 کشور از تروریست‌ها حمایت می‌کنند

سوال 8:

روسیه حملات هوایی قدرتمندی را بر ضد کانون‌های اصلی مخالفان آغاز کرده است. این موضوع به عنوان نقطه عطفی در درگیری‌ها مطرح شد. برخی اعتقاد دارند که شما الان دست برتر را در عرصه میدانی در اختیار دارید. به نظر شما آیا بدون کمک‌های خارجی می‌توانستید چنین شرایطی را رقم بزنید؟

ایران و روسیه نقشی اساسی در پیشروی ارتش داشتند

بشار اسد:

شکی نیست که کمک‌های ایران و روسیه نقش اساسی در پیشروی‌های ارتش ما داشته است، اما این سخن که ما نمی‌توانستیم چنین پیش روی را [بدون کمک‌های خارجی ] رقم بزنیم، فرضی است. یعنی هیچ کس نمی‌تواند پاسخ دقیقی به این سؤال بدهد. البته ما قطعاً نیازمند این کمک‌ها بودیم. علت آن هم ساده است. 80 کشور در حال حاضر به راه‌های مختلف از این تروریست‌ها حمایت می‌کنند. بعضی از آنها کمک‌های مستقیم مالی ، تسلیحاتی و لجستیکی یا تزریق عناصر مسلح را برعهده دارند. برخی کشورهای دیگر در محافل بین‌المللی از آنها حمایت سیاسی می‌کنند. سوریه کشور کوچکی است. ما می‌توانیم مبارزه کنیم، اما حمایت‌ها و پشتیبانی نامحسوسی از این تروریست‌ها به عمل می‌آید. قطعاً در چنین شرایطی ما نیازمند حمایت‌های بین‌المللی هستیم. اما با این وجود باید بگویم که این یک سؤال فرضی است و من نمی‌توانم به آن پاسخ دهم.

ادامه دارد...


ویدیو مرتبط :
استخدام مزدوران قفقازی توسط تروریست ها در جبهه شیخ نجار حلب