سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فتو آی تی/ مایکروسافت ویندوز، سی ساله شد؛ تاریخچه تصویری از ویندوز 1.0 تا ویندوز 10


فتو آی تی/ مایکروسافت ویندوز، سی ساله شد؛ تاریخچه تصویری از ویندوز 1.0 تا ویندوز 10

سی سال پیش در 20 نوامبر 1985، شرکت مایکروسافت رسما اولین نسخه‌ی سیستم‌عامل جدید خود یعنی ویندوز مایکروسافت را معرفی کرد. این یک نقطه‌ی عطف بزرگی بود که راه را برای نسخه‌های مدرن ویندوز که ما امروز استفاده می‌کنیم، هموار ساخت. سیستم‌عامل مایکروسافت در طی سی سال گذشته، دستخوش تغییرات ظاهری بسیاری شده و روند پیشرفت آن از ویندوز 1.0 تا ویندوز 10، کاملا مشهود است.

ترنجی/ سی سال پیش در 20 نوامبر 1985، شرکت مایکروسافت رسما اولین نسخه‌ی سیستم‌عامل جدید خود یعنی ویندوز مایکروسافت را معرفی کرد. این یک نقطه‌ی عطف بزرگی بود که راه را برای نسخه‌های مدرن ویندوز که ما امروز استفاده می‌کنیم، هموار ساخت. سیستم‌عامل مایکروسافت در طی سی سال گذشته، دستخوش تغییرات ظاهری بسیاری شده و روند پیشرفت آن از ویندوز 1.0 تا ویندوز 10، کاملا مشهود است. در ادامه همراه ما باشید.

در ویندوز 1.0، می‌توانستید از ماوس استفاده کنید اما در ام‌اس-داس (MS-DOS)، تنها قادر به تایپ دستورات بودید. بعضی‌ها شکایت کرده بودند که ویندوز 1.0، بیش از حد در تعامل با ماوس، به‌جای دستورات کیبورد تمرکز کرده است. در سال 1985، ویندوز 1.0 تنها به دو دیسک فلاپی، 256 کیلوبایت حافطه و یک کارت گرافیک نیاز داشت. اجرای چندین برنامه، نیازمند یک پی‌سی با یک دیسک سخت و 512 کیلوبایت حافظه بود. در ویندوز 1.0، مایکروسافت بر روی نرم‌افزار تمرکز کرد و توانست توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند. به همین دلیل، ویندوز به موفقیت‌های بسیاری دست یافت و بسیاری از مردم، از آن استفاده می‌کنند.

دیروز، تولد سی سالگی سیستم‌عامل مایکروسافت بود. ویندوز درحال حاضر، پرطرفدارترین سیستم‌عامل پی‌سی است و بیشتر مردم با آن سر و کار دارند. در زیر می‌توانید تاریخچه ای از ویندوز 1.0 تا ویندوز 10 را بینید:

ویندوز 1.0 (1985)
ویندوز 1.0، اولین نسخه‌ی ویندوز از ماوس پشتیبانی می‌کرد و دارای یک رابط کاربری گرافیکی بود.

ویندوز 2.0 (1987)
ویندوز 2.0، اولین نسخه‌ی ویندوز بود که با ورد و اکسل عرضه شد.

ویندوز 3.0 (1990)
ویندوز 3.0، شامل یک رابط کاربری بهتر با برنامه و مدیریت فایل جدید بود. بازی Minesweeper با به‌روزرسانی 3.1 نیز عرضه شد.

ویندوز ان‌تی 3.5 (1994)
این نسخه، بر روی محاسبات کسب و کاری با امنیت بیشتر و ویژگی‌های به اشتراگ گذاری فایل تمرکز داشت.

ویندوز 95 (1995)
ویندوز 95، یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌ها برای ویندوز بود. پشتیبانی از معماری 32 بیتی و منوی استارت اضافه شد. برنامه‌های جدیدی مثل Internet Explorer در یک به‌روزرسانی به ویندوز 95 اضافه شدند.

ویندوز 98 (1998)
ویندوز 98 با بهبود پشتیبانی از سخت‌افزار و عملکرد منتشر شد. همچنین برنامه‌های جدیدی مانند Active Desktop ،Outlook Express ،Frontpage Express ،Microsoft Chat و NetMeeting نیز همراه این نسخه عرضه شدند.

ویندوز ME (سال 2000)
ویندوز ME بر روی چندرسانه‌ای و کاربران خانگی تمرکز کرده بود اما این برنامه، ناپایدار و پر از باگ بود. در کنار عرضه‌ی این برنامه، برنامه‌های ویندوز مدیا پلیر و اینترنت اکسپلورر نیز بهبود یافتند.

ویندوز 2000 (2000)
ویندوز 2000 بر روی کامپیوترهای کلاینت و سرور تمرکز کرده بود. این سیستم‌عامل، بر اساس ویندوز ان‌تی ساخته شده بود.

ویندوز ایکس‌پی (2001)
ویندوز ایکس‌پی توانست طرفداران زیادی را به خود جذب کند. ویندوز ایکس‌پی برای کامپیوترهای کلاینت و سرور طراحی شده بود. این سیستم‌عامل هم بر اساس ویندوز ان‌تی ساخته شده بود و دارای قابلیت‌های جدیدی بود.

ویندوز ویستا (2007)
با وجود رابط کاربری جدید و قابلیت‌های امنیتی بهبود یافته ویندوز ویستا، این سیستم‌عامل به موفقیت‌های بزرگی دست نیافت و به همین دلیل دو سال بعد، ویندوز 7 عرضه شد.

ویندوز 7 (2009)
ویندوز 7 در سال 2009، یعنی دو سال بعد از ویندوز ویستا عرضه شد. در این سیستم‌عامل، شاهد عملکرد خوبی بودیم و قابلیت‌های جالبی به آن اضافه شد. هم‌اکنون ویندوز 7، یکی از پرطرفدارترین سیستم‌عامل‎‌ها به شمار می‌رود.

ویندوز 8 (2012)
در ویندوز 8، شاهد یک ظاهر نسبتا جدید نسبت به نسخه‌های قبلی بودیم. منوی استارت حذف شد و به‌جای آن، یک صفحه استارت تمام صفحه اضافه شد. در این نسخه، مایکروسافت بیشتر بر روی تبلت‌ها تمرکز کرده بود.

ویندوز 10 (2015)
در ویندوز 10، منوی استارت بازگشت و قابلیت‌های جدیدی مانند کورتانا، مایکروسافت اج و استریم کردن ایکس‌باکس وان به آن اضافه شد.


ویدیو مرتبط :
تاریخچه ویندوز؛ از ویندوز 1.0 تا ویندوز 10