سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مودم نوری ناسا با سرعت 100 برابر ارتباطات معمول/سرعت: 1 گیگابیت بر ثانیه


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری آنلاین نوشت: ناسا درحال ساخت اولین نمونه از مودمی است که در آن از فناوری مبتنی بر نور برای افزایش دادن به سرعت انتقال اطلاعات میان فضاپیماها و ایستگاه‌های زمینی استفاده شده‌است.

براساس گزارش ساینس الرت، این ابزار كه قرار است در سال 2020 در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد آزمایش قرار گیرد، بخشی از پروژه‌ای بزرگتر به نام LCRD است،‌سیستمی كه به گفته ناسا می‌تواند ارتباطات رادیویی امروزی را متحول ساخته و امكال ارسال و دریافت اطلاعات را با سرعتی 10 تا 100 بار بیشتر از حد ممكن كنونی افزایش دهد.

این اولین‌باری نیست كه ناسا سیستم ارتباطاتی لیزری را به جای سیستم رادیویی مورد آزمایش قرار می‌دهد. در سال 2013 این سازمان توانست با كمك كاوشگر LADEE خود به سرعت تاریخی بارگیری(دانلود) و بارگذاری (آپلود) اطلاعاتی دست‌یابد كه از ماه دریافت و به مدار ماه ارسال می‌شدند؛ 622 مگابیت بر ثانیه سرعت بارگیری و 20 مگابیت بر ثانیه سرعت بارگذاری.

با این‌همه پروژه LCRD پس از پایان یافتن آزمایش‌های اولیه كه در سال 2019 آغاز خواهند شد، قرار است به اساس یك سیستم عامل عملیاتی تبدیل شود. آنچه به ناسا در نمایش دادن عملی بودن استفاده از سیستم ارتباطات لیزری‌اش كمك می‌كند، همین مودم یكپارچه فوتونیك است. این مودم كه ILLUMA نام دارد، به واسطه گنجاندن قابلیت‌های متعدد درون یك ریزتراشه، ابزاری بسیار كوچك به اندازه یك گوشی موبایل خواهد بود. این به آن معنی است كه مودم چند برابر نسبت به مودم‌های فیبرنوری كه امروزه در فضاپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرند، كوچكتر است.

مدارهای فوتونیك پدیده‌های جدیدی نیستند، اما تقویت فناوری بدون ایجاد اختلال در سرعت در دیگر قطعات یك سیستم برای دانشمندان به مشكلی غیرقابل حل تبدیل شده‌بود. از این رو اگر ناسا بتواند این مودم را عملیاتی كند، فواید آن می‌تواند بی‌نهایت باشد و به كوچك‌تر شدن تجهیزات و بهبود عملكرد آنها منجر شود. در عین حال می‌توان این مدارهای فوتونیك را مانند مدارهای الكترونیكی با هزینه‌ای كم به تولید انبوه رساند.

به گفته محققان ناسا،‌این ابداع جدید طراحی سیستم‌های نوری را ساده‌تر خواهد‌كرد. ابعاد و میزان مصرف انرژی تجهیزات نوری را كاهش داده و كارایی آنها را افزایش خواهد داد،‌علاوه براینكه قابلیت‌های جدیدی را نیز ایجاد خواهد‌كرد. علاوه بر این این سیستم تنها در ماموریت‌های فضایی ناسا كارایی نخواهد داشت و می‌توان از آن در زمینه‌های مختلفی از تصویربرداری‌های پزشكی گرفته تا تولید و مراكز پردازش داده‌های متعلق به شركت‌های اینترنتی بزرگ بهره‌برداری كرد.


ویدیو مرتبط :
سریع ترین اینترنت خانگی جهان با سرعت 2 گیگابیت بر ثانیه