سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



لزوم افزایش بودجه برنامه‎‌های پژوهشی/ ضرورت رقابت میان شرکت‌های دانش‌بنیان


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم همایش و نمایشگاه فناوران سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهارداشت: فناوری در دنیا نیاز مبرم جامعه است و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند بخشی از این نیاز مردم را برآورده کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما ادغام در رنکینگ‌های کشوری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان است و در مجموعه عطف وزارت بهداشت با آنکه از آموزش عالی جدا شده ولی سهم آن در این مجموعه اندک است و باید در برنامه ششم توسعه این مشکل جهت رفع توجه قرار گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه موضوع فناوری مبحث جدیدی نیست عنوان داشت: مشکل ما این بوده که در مورد علم و فناوری زیاد صحبت کرده ولی جایی که باید هزینه شود، نقش‌آفرینان غایب‌اند.

هاشمی گفت: بودجه پژوهشی کشور با عدد یک فاصله دارد که آرزو داریم این میزان به 2 تا 3 درصد برسد و حتی اگر در این زمینه بخواهیم با کشورهعای حاشیه مقایسه داشته باشیم فاصله وجود دارد بنابراین افزایش بودجه‌های پژوهشی در کشور لازم است.

وی ادامه داد: فرصت‌ها یکسان در اختیار همه قرار نمی‌گیرد و باید بدانیم اگر این فرصت‌ها در زمینه فناوری و دانش از کف برود به راحتی به دست نمی‌آید و هرچند که تشویق و ترغیب در محیط علمی باعث انگیزه می‌شود ولی بدون پول و سرمایه این مسئله امکان‌پذیر نیست.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که با ایجاد فرصت‌های جدید در کشور نواقص نیز رفع شود و محققان نتایج تحقیقات خود را در حوزه‌های دانش‌بنیان در سطح جهانی عرضه کنند تا جمعیت بیشتری بتوانند از آن بهره‌مند شوند و لازمه این عمل سهم بیشتر توجه مسئولان به امر پژوهش است.

هاشمی تاکید کرد: در بخش سلامت محتاج فناوری هستیم، ما در نگاه سرمایه‌گذاری در اقتصاد سلامت یک جمعیت 400 میلیونی را در بخش دارو باید در نظر گیریم و در تجهیزات پزشکی نیز پیشرفت کنیم.

وی عنوان داشت: حضور شرکت‌های مهم دنیا در ایران برای انتقال فناوری در قالب دانش بومی الزامی است، در حوزه سلامت یکی از مشکلاتی که داریم این بوده که در بخش تولید کسانی که فعالیت دارند از واردات کالا گلایه می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: اگر ما برای بیماران خودمان و یا نزدیکان داروی خارجی تجویز کنیم و از مردم بخواهیم داروی ایرانی استفاده کنند این نوعی نقض غرض و نفاق است، ما در حوزه سلامت موظفیم بهترین تجهیزات و مواد اولیه دارو را در اختیار مردم قرار دهیم و بعد از آن از تولید داخلی حمایت کنیم. اگر تجهیزات و داروها استانداردهای مناسب را نداشته باشند نباید درب ورود تجهیزات به کشور را ببندیم.

هاشمی عنوان کرد: باید میان قیمت، کیفیت و خدمات محصولات داخلی و خارجی رقابت ایجاد کنیم در غیر این صورت نمی‌توان مردم را از تجهیزات نوین دنیا در حوزه سلامت محروم سازیم.

وی به عنوان یک راه حل پیشنهاد کرد شرکت‌های دانش‌بنیان که تجهیزات پزشکی و دارو تولید می‌کنند در مناقصات بین‌المللی شرکت داشته باشند که اگر این شرکت‌ها توانستند حجمی از بازار دنیا را به خود اختصاص دهند نشان می‌دهد فعالیتشان قابل رقابت است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید اقتصاد درون‌زا داشته باشیم، تصریح کرد: ولی نباید انتظار حمایت بی‌دلیل از شرکت‌های داخلی داشت، مردم انتظار دارند کیفیت دارو پس از تحریم افزایش یابد همچنین در زمینه بهبود کیفیت سموم و تکنولوژی پیشرفت کنیم که برنامه‌ها در این راستا مورد پیگیری ما قرار دارد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
بازدید از شرکت های دانش بنیان 3