سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



الف نوشت: آيا پوتين به فکر دور زدن ايران و بشار اسد است


الف نوشت: آيا پوتين به فکر دور زدن ايران و بشار اسد است

الف/ متن پيش رو در الف منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

وزارت امور خارجه روسيه در تازه‌ترين موضع‌گيري درباره‌ي بحران سوريه گفت که حفظ بشار اسد در سمت رياست‌جمهوري اصلي حياتي براي مسکو نيست.

ماريا زاخاروا، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه، سه‌شنبه در نشستي مطبوعاتي در پاسخ به سوال يک خبرنگار در اين باره که آيا حفظ بشار اسد در قدرت، اصلي مهم و بي‌چون و چرا براي روسيه است، گفت: «ما هرگز نگفته‌ايم که بقاي بشار اسد براي ما اساسي و جزو اصول است. بلکه آنچه ما گفته‌ايم اين است که تغيير رژيم در سوريه مي‌تواند به فاجعه‌اي محلي يا منطقه‌اي تبديل شود و تنها مردم سوريه مي‌توانند درباره سرنوشت بشار اسد تصميم بگيرند».

اگر چه بعداً خبرگزاري تاس به نقل از زاخاروا اعلام کرد: «من مي توانم تاييد کنم که موضع روسيه درباره حل و فصل (بحران) سوريه تغيير نکرده است» اما پاسخ اوليه سخنگوي وزارت خارجه روسيه به اين سوال موجب شد تا دوباره تحليل هايي مبني بر اين که بين ايران و روسيه اختلاف نظر جدي در سوريه وجود دارد به رسانه ها راه پيدا کند.

به عنوان مثال خبرگزاري رويترز مي‌نويسد اين سخنان تازه را مي‌توان نشانه‌اي از انشعاب ميان مسکو و تهران در موضع مشترک در حمايت کامل از بشار اسد دانست يا شبکه العربيه با عجله در خبري فوري گزارش داد: وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد حضور بشار اسد در قدرت را مساله اي اجتناب ناپذير نمي داند. شبکه الجزيره نيز در گزارشي با ادعاي اينکه بين تهران و مسکو در زمينه باقي ماندن بشار اسد در قدرت و چگونگي حل بحران سوريه اختلاف به وجود آمده است، اعلام کرد: بقاي بشار اسد در قدرت در سوريه براي روسيه مسئله اصلي نيست.

خبر ديگري که در چند روز اخير به طور گسترده اي مورد توجه رسانه هاي غربي در تحليل هاي مربوط به سوريه مورد توجه قرار گرفت سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود.

محمدعلي جعفري، روز دوشنبه طي سخناني در نخستين گردهمايي ضد آمريکايي پس از توافق با عنوان «دوران بزن و دررو تمام شده است» در دانشگاه تهران با تاکيد بر اينکه اکثريت مردم سوريه طرفدار اسد هستند، گفت: «رفيق شمالي مان که الان به سوريه آمده و کمک نظامي مي‌کند، بدنبال منافع خودش است و ممکن است مثل ما دنبال ماندن اسد نباشد ولي به هرحال الان آمده و يا بخاطر رودربايستي يا هرچيز ديگر به مقاومت کمک مي‌کند.»

اين گفته را نيز رسانه هاي غربي به معناي مصداق و نشانه اي از اختلاف ميان ايران و روسيه بر سر موضع دو کشور در برابر آينده سوريه و بشار اسد دانستند.

اين اتفاقات در حالي روي مي دهد که در هفته ها و روزهاي اخير مسکو تلاش فراواني براي شناسايي گروه هاي مخالف دولت بشار اسد که مي بايست در مذاکرات بحران سوريه حضور داشته باشند آغاز کرده و اخيراً نيز لاوروف اعلام کرده بود اگر ارتش آزاد سوريه بخواهد، نيروهاي نظامي روسيه مي‌توانند از آن‌ها نيز در حمله عليه مواضع داعش پشتيباني هوايي کنند. همچنين روسيه اعلام کرده حملات هوايي اخير ارتش آن در سوريه، با همکاري و هدف‌يابي «نمايندگان مخالفان» بشار اسد انجام شده است. آمريکا نيز مي‌گويد خلبانان آن کشور با خلبانان روسي ارتباط برقرار کرده‌اند.

بنا به گزارش ۱۲ آبان ماه خبرگزاري روسي تاس، آندري کارتاپولوف، يک مقام ارشد ستاد مشترک ارتش روسيه، گفته است آن کشور با «رهبران اپوزيسيون سوريه» و «فرماندهان نبردهاي زميني از چند گروه مسلح» براي هدف‌يابي و حملات تازه‌اش طي ۲۴ ساعت گذشته، ارتباط برقرار کرده است.

او نامي از رهبران و فرماندهان مخالفي که از آنها ياد شده، عنوان نمي کند.

ميخائيل بوگدانف، معاون وزارت خارجه روسيه نيز روز سه شنبه به خبرگزاري‌هاي روسي گفت که قرار است نمايندگان دولت سوريه و گروه‌هاي سوري مخالف بشار اسد هفته آينده براي گفت‌وگو به مسکو بروند. اما او در مورد اينکه کدام گروه‌هاي سوري به مسکو خواهند رفت حرفي نزد و فقط گفت که تماس‌ها با اين گروه‌ها ادامه دارد.

اين اتفاق در حالي روي مي دهد که ولاديمير پوتين، رييس جمهوري روسيه، ۲۰ مهر ماه در مصاحبه با تلويزيون اين کشور حکومت بشار اسد را «قانوني» خوانده و گفته بود که هدف حملات هوايي روسيه در سوريه «تثبيت دولت مشروع بشار اسد» است. پوتين همچنين گفته بود بشار اسد تنها کسي است که «به طور واقعي با تروريست‌ها مي‌جنگند».

در پي آن روسيه و ايران روز هشتم آبان براي نخستين بار در نشست بين‌المللي بحران سوريه در وين شرکت کردند. در آن نشست وزيران خارجه آمريکا، عربستان، ترکيه، و شماري ديگر از کشورهاي غربي و عربي و نمايندگان سازمان ملل و اتحاديه اروپا شرکت داشتند. در پايان آن نشست اعلام شد که طرفين بر سر تلاش براي بر قراري آتش‌بس و تدوين قانون اساسي جديد سوريه به توافق رسيده‌اند اما در مورد سرنوشت بشار اسد اختلاف‌ها باقي است.

به طور کلي از زماني که روسيه مبادرت به اعزام نيرو به شمال سوريه کرد باب اين نوع تحليل ها و گمانه زني ها در رسانه ها باز شد که هدف روسيه از ورود به جنگ سوريه چيست؟ آيا اهداف تهران و مسکو در اين باره يکسان است؟، سرنوشت بشار اسد در نهايت چگونه خواهد بود و او چه نقشي در روند انتقال قدرت در سوريه بايد داشته باشد.

گفتني است کشورهاي غربي- عربي و ترکيه بر اين نکته تقريباً اجماع دارند که بشار اسد نبايد در قدرت بماند و حداکثر در روند انتقال مي بايست نقش ايفا کند و در هيچ انتخاباتي نيز نمي تواند مشارکت داشته باشد، نکته اي که بدون شک خلاف قواعد و ضوابط دموکراسي است و اين دولت ها تلاش دارند تا نظر خود را بر مردم سوريه تحميل کننند.

نکته ديگر اين است که اگر چه شکي وجود ندارد که رسانه ها و مقامات غربي و عربي تلاش دارند تا با ايجاد اختلاف بين ايران و روسيه بر سر بشار اسد به هدف اصلي خود که حدود پنج سال است در ميدان نبرد موفق به دست يابي به آن نشده اند برسند اما اين نکته هم مهم است که روسيه تلاش دارد به عنوان بازيگر تعيين کننده و اصلي صحنه نبرد سوريه ايفاي نقش کند و بر اساس عقل و تجربه لازم است تا هوشياري لازم را در اين زمينه به خرج داد تا احياناً جبهه مقاومت دچار خسران و ضعف نشود.


ویدیو مرتبط :
پشت كردن بشار اسد به نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاریس(خیلی با بشار اسد حال كردم دمش گرم)