سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله سیاست روز/ پیام‌هایی که نشست تهران مخابره کرد


سرمقاله سیاست روز/ پیام‌هایی که نشست تهران مخابره کرد

سیاست روز/ « پیام‌هایی که نشست تهران مخابره کرد » عنوان یادداشت روز روزنامه سیاست روز به قلم قاسم غفوری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

جمهوری اسلامی ایران دیروز میزبان نشست سران کشورهای صادر‌کننده گاز بود. از ویژگی‌های این نشست آن بود که بسیاری از کشورها در سطح سران شرکت نمودند که در آن جمع نام روسای جمهور کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق، ترکمنستان(به عنوان میهمان)، و نخست‌وزیر الجزایر دیده می‌شود.
نشست تهران در ابعاد مختلفی دارای اهمیت می‌باشد که در چند بخش قابل بررسی است نخست تصمیمات اتخاذ شده در این نشست و تاکید حاضران بر طرح‌های جمهوری اسلامی در حوزه گازی می‌باشد. آنچه در این نشست با محوریت طرح‌های ایران و تایید حاضران مصوب گردید، می‌تواند زمینه‌های نقش‌آفرینی فعال کشورهای صادر‌کننده گاز در عرصه انرژی جهان را تقویت نماید به ویژه اینکه قیمت نفت همچنان سیر نزولی دارد و در زیر ۴۰ دلار در هر بشکه باقی مانده است. همگرایی کشورهای مذکور فرصتی برای همگان از جمله جمهوری اسلامی می‌باشد که در کنار کسب درآمدهای اقتصادی از مولفه گاز برای حضور فعال‌تر در معادلات سیاسی جهان بهره گیرند. نکته مهم آنکه در این جمع کشورهای غربی حضور نداشته‌اند که خود نشانگر ظرفیت‌های عظیم سه قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین برای همگرایی جهانی بدون وابستگی به غرب می‌باشد. غربی که جز سلطه‌گری برگی در پرونده خود ندارد.
حضور سران کشورها در نشست تهران بیانگر یک اصل مهم دیگر نیز می‌باشد و آن اینکه کشورها به دنبال فاصله گرفتن از وابستگی به ساختار اقتصادی غرب می‌باشند چنانکه نمونه مشابه این رفتار را در نشست‌های اخیر آسیا اقیانوسیه در فیلیپین و آسه‌آن در مالزی می‌توان مشاهده کرد که حاضران بر همگرایی منطقه‌ای بدون وابستگی به اقتصاد غربی تاکید کردند.
نشست تهران را می‌توان ادامه راه اتحادیه‌هایی مانند شانگهای، برلیکس، آسه‌آن، آسیا اقیانوسیه در برابر نظام سرمایه‌داری و اقتصاد غربی دانست که سندی بر افول جایگاه جهانی غرب به ویژه آمریکا می‌باشد. اجرایی شدن آنچه در نشست تهران مصوب گردیده مسلما گامی مهم برای تحقق اهداف اعضاء در جهت همگرایی گسترده و مقابله با اقتصاد سلطه‌گرایانه غرب می‌باشد.
دومین نکته در باب نشست تهران نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد و سیاست بین‌الملل است. حضور اعضاء در عالی‌ترین سطوح در تهران دو نکته مهم را دربردارد. اولا اذعان جهانی به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی در اقتصاد جهانی است به گونه‌ای که حاضران در نشست بر لزوم همگرایی با جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی از جمله در عرصه گازی تاکید نمودند. نکته بسیار مهم آنکه حاضران در اجلاس بر این امر تاکید داشتند که ایستادگی ایران در برابر تحریم‌های غرب، الگویی ماندگار از جمهوری اسلامی برای سایر کشورها ساخته به گونه‌ای که یکی از دلایل اصرار کشورها بر حضور در نشست تهران را بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تجربیات ایران در مقابله با تهدیدات و تحریم‌های اقتصادی غرب تشکیل می‌دهد.
لازم به ذکر است بسیاری از کشورهای حاضر در نشست تهران نظیر روسیه، ونزوئلا، بولیوی و‌... مانند ایران، از سوی غرب تحریم گردیده‌اند به گونه‌ای که نقاط اشتراک همگان را همگرایی برای مقابله با این تحریم‌ها تشکیل می‌دهد.
ثانیا نشست تهران بیانگر ظرفیت‌های عظیم ایران در سیاست بین‌الملل است. این نشست شاید در مرحله نخست نشستی اقتصادی بوده اما در نهایت نشستی کاملا سیاسی است چراکه محور آن را ایجاد قطبی جدید در معادلات جهانی تشکیل می‌دهد که می‌تواند تاثیر بسیاری بر سیاست و اقتصاد بین‌الملل داشته باشد. بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که دستاوردهای عظیم ایران در حوزه مبارزه با تروریسم و نیز مقابله آن با سلطه‌گری غرب، زمینه‌ساز گرایش گسترده جهانی به تهران گردید. چنانکه از ابعاد رایزنی‌ها در تهران را نیز هماهنگی با جمهوری اسلامی در عرصه مبارزه با تروریسم و امنیت بین‌الملل و البته مقابله با یک جانبه‌گرایی غرب تشکیل می‌دهد. اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی در معادلات جهانی زمانی آشکارتر می‌شود که حاضران در نشست بر دیدار با رهبر معظم انقلاب و برخورداری از رهنمودهای ایشان تاکید داشته‌اند. امضای سندهای همکاری متعدد میان جمهوری اسلامی و کشورهای حاضر در نشست نمودی دیگر از این جایگاه است.
نکته بسیار مهم در باب نشست تهران آشکارتر شدن واهی بودن ادعای غرب درباره منزوی بودن ایران و لزوم تعامل با غرب برای خروج از این وضعیت است. حاضران در نشست نه از کشورهای غربی بوده، بلکه از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین به تهران آمدند که خود بیانگر این حقیقت است که رویکرد به ایران نه به خاطر غرب، بلکه به دلیل ظرفیت‌های عظیم آن در حوزه‌های مختلف می‌باشد.
غرب چنان القاء می‌سازد که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ زمینه‌ساز ورود ایران به معادلات جهانی خواهد بود حال آنکه نشست تهران واهی بودن این مسئله را اثبات کرد و نشان داد که ظرفیت‌های درونی ایران در حوزه اقتصادی و سیاسی زمینه‌ساز جایگاه جهانی ایران گردیده و این امر ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد. تنها ارتباط این نقش‌آفرینی با مذاکرات هسته‌ای در ایستادگی ایران در برابر زیاده‌خواهی غرب در طول ۱۲ سال باز بودن پرونده هسته‌ای بود که غرب را به آمدن پای میز مذاکره و جهان را به تقدیر و تکریم از مقاومت ملت ایران وادار ساخته است.
در نهایت می‌توان گفت، نشست تهران نشانگر ظرفیت‌های عظیمی برای جمهوری اسلامی در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا می‌باشد که بی‌نیازی ایران از غرب را بیش از پیش آشکار می‌سازد. این نشست نشان می‌دهد ادعای اروپا و آمریکا که تلاش دارد تا همه چیز را در سبد خود قرار داده و تعامل با غرب را تنها راه ایران برای رسیدن به جایگاه بهتر اقتصادی - سیاسی در جهان معرفی نماید، ادعایی واهی است چراکه حضور مقامات ارشد کشورها در نشست تهران نشانگر وجود دوستان متعدد برای جمهوری اسلامی است که به واسطه روابط و تعامل با آنها می‌تواند به ارتقای جایگاه اقتصادی سیاسی جهانی خود دست یابد.
براین اساس آنچه غرب در باب نقش خود در بهبود اقتصاد و به زعم آنها نقش‌آفرینی ایران در جهان عنوان می‌دارد صرفا یک فریب تبلیغاتی برای تسلیم‌سازی ایران در برابر زیاده‌خواهی‌هایش می‌باشد و در حوزه واقعیت، هیچ جایگاهی برای ادعاهای آنان وجود ندارد که نشست تهران خود سندی مهم بر این حقیقت است.


ویدیو مرتبط :
سیاست ما ، سیاست ما عین دیانت ماست ، سیاست روز ، سیاست ما ، دنیای سیاست