علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده صنعت در ۲۲ بخش


به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز آمار ایران نتایج به شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در سال ۱۳۹۳ را اعلام کرد. شاخص قیمت تولیدكننده بخش صنعت در سال ۱۳۹۳ با ۱۶.۱ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۲، به عدد ۱۹۲.۰ رسید در حالی كه این شاخص در سال ۱۳۹۲ عدد ۱۶۵.۴ بوده و نسبت به سال ۱۳۹۱، ۲۸.۳ درصد افزایش یافته بود. شاخص مذكور به جز فصل زمستان در سایر فصل های سال مورد بررسی (۱۳۹۳) روند افزایشی داشته است. این شاخص در فصل بهار با ۱۴.۳ درصد بیشترین افزایش را نسبت به فصل قبل داشته است.

در میان بخش های اصلی صنعت، اعداد شاخص مربوط به بخشهای "تولید چوب و محصولات چوبی و چوب پنبه" با ۱.۰ درصد، " تولید رادیو و تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی" با ۴.۶ درصد، "تولید كاغذ و محصولات كاغذی" با ۱.۰ درصد و "تولید فلزات اساسی" با ۲.۰ درصد كاهش نسبت به سال ۱۳۹۲ مواجه بوده و اعداد شاخص مربوط به سایر بخش ها دارای افزایش نسبت به سال قبل بوده اند. بخش های "صنایع تولید زغال سنگ - پالایشگاه های نفت" و "صنایع مواد غذایی و آشامیدنی" به ترتیب بیشترین تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته اند.

بخش صنایع تولید زغال سنگ-پالایشگاه های نفت 

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "بخش صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاه های نفت" در سال ۱۳۹۳ با ۴۴.۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۶۳.۰، رتبه اول تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش صنایع مواد غذایی و آشامیدنی 

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "صنایع مواد غذایی و آشامیدنی" در سال ۱۳۹۳ با ۱۴.۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۲۲۳.۷، رتبه دوم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم تریلر

شاخص قیمت تولیدكننده  بخش "تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نی متریلر" در سال ۱۳۹۳ با ۵.۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۲۱۶.۳، رتبه سوم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش  تولید سایر محصولات كانی غیرفلزی  

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید سایر محصولات كانی غیر فلزی" در سال ۱۳۹۳ با ۹.۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۸۰.۸، رتبه چهارم تأثیرگذاری در افزایش شاخص كل را داشته است.

صنایع محصولات شیمیایی

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "صنایع محصولات شیمیایی" در سال ۱۳۹۳ با ۵.۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۲۱۵.۱، رتبه پنجم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

تولید محصولات فلزی فابریكی به جز ماشین آلات

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید محصولات فلزی فابریكی بجز ماشی نآلات" در سال ۱۳۹۳ با ۲۳.۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۹۵.۴، رتبه ششم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش تولید محصولات لاستیكی و پلاستیكی

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید محصولات لاستیكی و پلاستیكی" در سال ۳۹۳۱ با ۱۲/۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۴/۲۴۲، رتبه هفتم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشتهاست.

بخش تولید ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده در جای دیگر

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید ماشین آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر" در سال ۱۳۹۳ با ۷.۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۲۰۴.۷، رتبه هشتم تاثیرگذاری در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش تولید منسوجات  

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید منسوجات" در سال ۱۳۹۳ با ۴.۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۹۵.۴، رتبه نهم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش ماشین آلات و دستگاه های مولد و انتقال برق

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "ماشین آلات و دستگاه های مولد و انتقال برق" در سال ۱۳۹۳ با ۲.۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۲۲۳.۸ رتبه دهم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش پوشاک عمل آوردن و رنگ كردن پوست خزدار  

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "پوشاك عمل آوردن و رنگ كردن پوست خزدار" در سال ۱۳۹۳ با ۱۹.۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۹۷.۳، رتبه یازدهم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش تولید سایر وسایل حمل و نقل

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید سایر وسایل حمل و نقل" در سال ۱۳۹۳ با ۷.۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۲/۳۷۲، رتبه دوازدهم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش تولید محصولات از توتون، تنباكو و سیگار

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید محصولات از توتون، تنباكو و سیگار" در سال ۱۳۹۳ با ۱۰.۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۶۳.۰، رتبه سیزدهم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش تولید ابزار پزشكی، اپیتیكی، ابزار دقیق و انواع ساعت

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید ابزار پزشكی، اپیتیكی، ابزار دقیق و انواع ساعت" در سال ۱۳۹۳ با ۵.۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۸۱.۲، رتبه چهاردهم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

تولید مبلمان و مصنوعات

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید مبلمان و مصنوعات" در سال ۱۳۹۳ با ۱۰.۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۲۲۰.۳، رتبه پانزدهم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش دباغی، عمل آوردن چرم و ساخت كیف و چمدان

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "دباغی، عمل آوردن چرم و ساخت كیف و چمدان" در سال ۱۳۹۳ با ۷.۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۲۳۴.۰ رتبه شانزدهم تأثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش انتشار، چاپ و تكثیر رسانه های ضبط شده

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "انتشار، چاپ و تكثیر رسانههای ضبط شده" در سال ۱۳۹۳ با ۱۰.۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد  ۱۶۱.۷، رتبه هفدهم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

بخش تولید ماشین آلات اداری و محاسباتی 

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید ماشی نآلات اداری و محاسباتی" در سال ۱۳۹۳ با ۸.۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۴۸.۵ رتبه هجدهم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص كل داشته است.

شاخصهای قیمت تولیدكننده مربوط به هجده بخش اصلی صنعتی كه تاكنون درباره نتایج آن توضیح داده شد، در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل افزایش داشته اند. در ادامه نتایج مربوط به سایر بخشهای اصلی كه شاخص مربوط به آنها نسبت به سال قبل كاهش داشتهاست، ارائه میشود؛ تغییرات شاخص بخشهای اصلی زیر دارای اثر منفی بر سطح شاخص كل بوده اند.

بخش فلزات اساسی

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "فلزات اساسی" در سال ۱۳۹۳ با ۲.۰ درصد كاهش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۲۰۳.۶، بیشترین اثر منفی را بر شاخص كل داشته است.

بخش تولید كاغذ و محصولات كاغذی

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید كاغذ و محصولات كاغذی" در سال ۱۳۹۳ با  ۱.۰ درصد كاهش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۳/۲۳۲، رتبه دوم تاثیرگذاری در شاخص كل را در جهت كاهش آن داشته است.

بخش تولید رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی" در سال ۱۳۹۳ با ۴.۶ درصد كاهش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۴۵.۵، رتبه سوم تاثیرگذاری در شاخص كل را در جهت كاهش آن داشته است.

بخش تولید چوب، محصولات چوبی و چوب پنبه

شاخص قیمت تولیدكننده بخش "تولید چوب، محصولات چوبی و چو بپنبه" در سال ۱۳۹۳ با ۱.۰ درصد كاهش نسبت به سال قبل و رسیدن به عدد ۱۸۷.۶، رتبه چهارم تاثیرگذاری در شاخص كل را در جهت كاهش آن داشته است.


ویدیو مرتبط :
بررسی تاثیر تغییرات قیمت نفت بر بازدهی شاخص کل و صنایع فعال بورس اوراق بهادار ته