سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مسئولان عراقی تاکید داشتند با ورود افراد بدون ویزا مخالف هستند/ پیش‌بینی تمهیدات لازم برای زائران در ایام اربعین


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری که صبح امروز (چهارشنبه) در وزارت کشور برگزار شد، گفت: کار بسیار بزرگ‌تری در پیش رو داریم که نقش رسانه‌ها برای هماهنگ‌سازی مراسم و همچنین کاهش مشکلات این سفر بسیار حیاتی است.

وی ادامه داد: در سفر عراق آنچه ضرورت دارد مردم در جریان باشند آن است که مقامات عراقی تاکید داشتند با ورود افراد بدون ویزا مخالف هستند و اعلام کردند که تمام افراد باید با ویزا وارد شوند و بر ضرورت اطلاع‌رسانی این امر به مردم تاکید داشتند.

رئیس ستاد اربعین خاطرنشان کرد: درباره زائرینی که در داخل عراق مفقود شوند و یا مدت ویزای آنان تمام شود اعلام کردیم این افرادی که توسط مقامات عراقی دستگیر می‌شوند تحویل مقامات عراقی داده نشده و تحویل مرزبانان ایرانی داده شوند.

وی ادامه داد: از مسئولان امنیتی عراق خواستیم که با توجه به برآورد مسائل امنیتی تدابیری را برای امنیت زائران در نظر بگیرند و آنان این اطمینان خاطر را دارند که امنیت را برای زائران فراهم خواهند کرد.

وی با اشاره به ارائه تسهیلاتی برای امداد و نجات زائران تصریح کرد: آمادگی لازم را داریم تا در این زمینه امکانات لازم را قرار دهیم. همچنین درباره عوارضی که برای ورود کالاها و اغذیه به داخل عراق انجام می‌شد هماهنگی صورت گرفت تا میزان عوارض آن از 100 دلار به 5 دلار کاهش پیدا کند.

ذوالفقاری در ادامه نشست تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در این جلسه بررسی شد آن بود که با توجه به اینکه اعلام شده است افراد بدون ویزا در این سفر شرکت نکنند باید سرعت صدور ویزا در داخل ایران افزوده شود که ما علاوه بر 4 کنسولگری عراق که در کشورمان داریم 11 نقطه را به این منظور تعیین کردیم اما تاکنون این دفاتر سرعت لازم را نداشتند و مجموعا 5 دفتر شروع به کار کرده است که این امر با نیاز ما همخوانی ندارد.

رئیس ستاد اربعین تصریح کرد: با وزیر امور خارجه کشورمان و سفرایمان در عراق هماهنگی‌هایی لازم صورت گرفت تا سرعت بیشتری به این امر داده شود و برای قانونمند شدن حضور زائران در عراق هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد و بسترش فراهم شود تا با مشکلی مواجه نشویم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: وظایف در ستاد مرکزی اربعین تقسیم‌بندی شده و کمیته‌های مختلفی پیش‌بینی شده است که علاوه بر این دو ستاد ویژه استانی در ایلام و خوزستان نیز وجود دارند. همچنین ستاد مرکزی با ریاست سفیرمان در عراق ایجاد شده است تا کارها و هماهنگی‌ها انجام شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه در کربلا و نجف ظرفیت لازم برای استقرار زائران در دو یا سه روز وجود ندارد خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت همه اماکن بسیج شوند پاسخگو نیست بنابراین از زائران می‌خواهیم تا برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند وبا توجه به اینکه هواشناسی کشور عراق اعلام کرده است که ایام اربعین با بارندگی همراه خواهد بود، مردم باید به این امر توجه داشته باشند تا پیش‌بینی‌های لازم را برای همراه داشتن وسایل گرمایشی انجام دهند.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر ایران روز گذشته 100 تن اقلام دارویی وارد بغداد کرده است تا به کربلا و نجف منتقل شوند تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا مشکلی برای زائرین به وجود نیاید.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تاکنون 900 هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند تصریح کرد: افرادی نیز از طریق دفاتر مراجعه کردند که ما پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت به حدود 2 میلیون نفر برسد.

ذوالفقاری درباره تمهیدات لازم برای امنیت جان زائران خاطرنشان کرد: لایحه‌های اطلاعاتی، انتظامی و پوشش هوایی را دولت عراق طراحی کرده است و ما نقش مستشاری و تبادل اطلاعات را برعهده داریم اما مسئولیت امنیت جان زائران با دولت عراق است که تدابیر لازمه و کنترل‌ها پیش‌بینی شده است تا مشکلی از این منظر برای زائرین به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه به آنان توصیه کردیم سناریوهای محتمل را برای تامین امنیت جان زائران طراحی کنید و به صورت مکتوب درآورید خاطرنشان کرد: تاکید و توصیه کردیم تا سناریوهای محتمل را درباره تهدیداتی که ممکن است صورت بگیرد و تامین امنیت جان زائران طراحی کنند و آن را به صورت مکتوب درآورند که این امر با استقبال آنان مواجه شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تدابیر لازمه برای حمل و نقل زائران به چه صورتی است خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم در این زمینه مهیا نیست و ما در صحبت تلفنی که در گذشته با وزیر کشور داشتیم بر این امر تاکید کردیم اما به دلیل وجود مشکلات و مهیا نبودن زیرساخت‌ها و آماده نبودن امکانات کشور عراق مسئولان نجف درخواست کردند که سوخت مورد نیاز برای خودروهای کمکی از داخل تامین شود تا در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

ذوالفقاری با بیان اینکه رفتن به سامرا را توصیه نمی‌کنیم خاطرنشان کرد: اما برای رفتن به کاظمین پیش‌بینی‌های لازم امنیتی انجام شده است چراکه مسئولان عراقی اعلام کردند برای امنیت محورهای مواصلاتی اطمینان لازم را نداریم و باید پیش‌بینی‌های لازمه انجام پذیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری برای تدابیر اندیشیده شده برای بازگشت مردم که پس از مراسم اربعین خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران داخل و بیرون کشور بر این امر اتفاق نظر دارند که انتقال دو میلیون نفر در بازه زمانی کم و در صورتی که همه امکانات بسیج شود با ایرادات و اشکالاتی روبروست و اساسا به دنبال آن نیستیم که توقعاتی را ایجاد کنیم که در صحنه عمل و اجرا امکان تحقق آن را نداشته باشیم. بنابراین تدابیر لازمه اندیشیده شده است و نسبت به سال گذشته هماهنگی‌های بیشتری صورت گرفته است اما از زائران می‌خواهیم با برنامه‌ریزی درست و مدیریت به ما در این زمینه کمک کنند.

دوالفقاری خاطرنشان کرد: کمیته حمل و نقل و سازمان حمل و نقل مسئولیت نظارت بر کنترل و حمل و نقل را برعهده دارد و اتوبوس‌هایی که بخواهند در حق مردم اجحاف کنند از مردم می‌خواهیم که شماره خودرو و مشخصات آن را به سازمان حمل و نقل بدهند و بر این امر تاکید داریم که برخورد شدیدی را با کسانی که در این زمینه در حق مردم اجحاف کنند خواهیم داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی‌هایی انجام شده است که شعبه بانک پاسارگاد بتواند به افرادی که بخواهند از کارت‌های اعتباری استفاده کنند دینار دهد و مردم مشکلی در جهت تامین هزینه خود نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین درباره افرادی که از کاروان خود جدا بمانند 40 نقطه در مسیر نجف و کربلا پیش‌بینی شده است که مردم به آنان مراجعه کنند و تاکید می‌شود که اگر افرادی از کاروان خود جدا ماندند به این ایستگاه‌ها مراجعه کنند.

ذوالفقاری تصریح کرد: امکاناتی پیش‌بینی شده است تا بتوانیم به افرادی که از کاروان‌های خود جدا ماندند تغذیه و اسکان بدهیم تا خانواده‌هایشان را پیدا کنند و در نهایت اگر عده‌ای باقی ماندند و خانواده‌های آنان نتوانستند آنان را پیدا کنند با قطار به بصره و در نهایت به داخل ایران منتقل خواهند شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره بیمه زائران اربعین نیز خاطرنشان کرد: مردم نیازمند دو نوع بیمه هستند که شمال بیمه حوادث و بیمه درمانی خواهد بود و از زائرین می‌خواهیم که عوارض خروج را پرداخت کنند چراکه هزینه‌های درمانی در مراکز درمانی عراق به طور رایگان نخواهد بود و نماینده بیمه مستقر خواهد بود تا خدمات بیمه‌ای را به زائران داشته باشد.

ذوالفقاری با تاکید براینکه رادیو اربعین اطلاعات مورد نیاز در این باره را به زائرین اعلام خواهد کرد تصریح کرد: سامانه پیامکی نیز اندیشیده شده است تا زائرین با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولیت حمل و نقل زائران از شهرهای مرزی تا نقطه صفر مرزی به عهده تعداد زیادی از شهرداری‌ها برعهده دارند، همچنین از نقطه صفر مرزی تا جنوب کشور و تا بصره برعهده چند شهرداری دیگر است. علاوه بر اینکه از مرز مهران تا سه راه کوچ شهرداری تهران و کرج این امر را برعهده گرفته‌اند و از سه راه کوچ تا عمق خاک عراق بخشی از آن توسط سپاه و وسایل حمل و نقل عراق تامین می‌شود که امیدواریم در این زمینه زائران با مشکلی مواجه نشوند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تمهیدات لازم برای برقراری ارتباط زائران اربعین