سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



‌انفاق از مهمترین معارف الهی در قرآن است


آیت‌الله وحیدخراسانی گفت: انفاق یکی از مهمترین معارف الهی در قرآن و در روایات اهل بیت(ع) است که سفارشات اکیدی در این زمینه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس تفسیر سوره یاسین گفت: خداوند در آیه «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ» معارف عالی را بیان کرده است.

وی افزود: خداوند در این آیه امر به انفاق می‌کند، انفاق یکی از مهمترین معارف الهی در قرآن و در روایات ما اهل بیت(ع) است که سفارشات اکیدی در این زمینه دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به کارکردهای انفاق در جامعه بیان کرد: اینکه خداوند در این کتاب ما را به آن امر کرده است باید به درستی فهمیده شود و اقسام آن استخراج شده و به آنها عمل شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در قرآن 70 آیه در موضوع انفاق وجود دارد و این کاشف از عظمت مطلب است، حال باید دید که منظور خداوند از مِمَّا رَزَقَکُمْ چیست؟ متاسفانه با این همه معارف، ما هنوز این دین را نشناختیم، اسلام یک دین جامع و اجتماعی است.

وی گفت: زندگی بشر یک زندگی اجتماعی است و این مجتمع نیز برای خود حیاتی دارد و به همین خاطر، اعضای پیکر اجتماع به هم مربوط است.

این مرجع تقلید بیان کرد: امام صادق(ع) بیان می‌کنند که اهل ایمان مثل اعضای یک بدن هستند و مومنین از اعضا و پیکره این جامعه ایمانی هستند و باید این اصل با هم پیوند بخورند.

وی گفت: خداوند به ما امر کرده است که از آنچه که به شما رزق دادیم به مردم انفاق کنیم نه اینکه از مال خود انفاق کنیم، یعنی اینکه خداوند ما را به یک تکلیف بالاتر امر کرده است، زیرا هر کسی رزقی دارد و ممکن است رزق یک نفر مال و رزق دیگر علم باشد.

این مرجع تقلید بیان کرد: رزق فقرای مادی باید از رزقی که خداوند به اغنیا داده است تامین شود و جهل جهال باید از علمی که خداوند رزق عالمان کرده است باید از بین برود.

وی گفت: پس نه تنها، فقرای اموال باید دردشان دوا شود بلکه فقرای اذهان و عقاید و اخلاق باید دردشان به انفاق علما مداوا شود.

آیت‌الله وحیدخراسانی خاطرنشان کرد: با این جریان آیا در امت فقیری باقی می‌ماند یا جاهلی باقی می‌ماند یا خیر؟ این همه مردم تشنه عقاید و احکام هستند و به همین خاطر مسئولیت شما طلاب، انفاق به این طبقه است، طلابی که درس خوانده‌اند وظیفه انفاق علم دارند.

این مرجع تقلید بیان کرد: طلاب و مبلغان دین باید در ابتدا قرآن بفهمند و در دین تفقه کنند و مردم فقیر از نظر علم و قرآن را با این دو نور آشنا کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعجاز قرآن در ارائه معارف الهی و اعتقادی