سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کمالوندی: نیروگاه اتمی بوشهر به صورت دائمی به اپراتور ایرانی تحویل داده می‌شود


به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، نیکلای اسپاسکی معاون روس اتم روز شنبه در رأس هیأت عالیرتبه فنی از جمله الکسی وراپونتوف رئیس سرویس نظارت هسته‌ای و فنی محیطی روسیه با سفر به تهران در روزهای 20 و 21 آبان با دکتر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و یهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی این سازمان دیدار و در خصوص همکاری های مشترک در چارچوب برنامه اقدام مشترک (برجام) گفتگو و تبادل نظر کردند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر نتایج مثبت این دیدارها اظهار داشت: در مذاکرات با مقامات روسی آخرین وضعیت همکاری‌ها در زمینه اجرای برجام از جمله تبدیل دو آبشار از ماشین‌های موجود در سایت فردو به ماشین‌هایی با قابلیت تولید ایزوتوپ پایدار بحث و مذاکرات فنی صورت گرفت.

روسیه از مهمترین کشورهای تولیدکننده و تامین کننده ایزوتوپ‌های پایدار در دنیاست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در بخش دیگری از این دیدارها در خصوص تامین مالی نیروگاه های جدید در بوشهر که قرارداد آنها در آبان ماه سال گذشته منعقد شده ،گفت و گوهایی صورت گرفته است.

کمالوندی گفت: بحث‌های فنی این دو نیروگاه به اتمام رسیده و برخی مباحث تجاری آن در حال نهایی شدن است.

وی ابراز امیدواری کرد: با یافتن راه حل های مرضی الطرفین ماه های آینده و پیش از پایان سال جاری کلنگ ساخت نیروگاه های جدید زده شود و طراحی و ساخت آنها آغاز شود.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین از تحویل دائمی نیروگاه اتمی بوشهر به اپراتور ایرانی تا پایان سال خبر داد. کمالوندی گفت: از دو سال پیش کار به اپراتور ایرانی سپرده شده است و روس ها در این مدت بر فعالیت متخصصان ایرانی نظارت داشته‌اند.

شرکت دولتی روس اتم امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در مذاکرات مقامات روسی و ایرانی در تهران، مسائل مربوط به برجام که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تایید شد، مورد بررسی قرار گرفت.

روس اتم افزوده است: در مذاکرات انجام شده در باره برنامه تغییر کاربری سایت فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار، گفتگوی کاملی انجام و پیشرفت حاصل شد.

در بیانیه این شرکت روسی آمده است: در این مذاکرات همچنین در مورد برنامه های مقدماتی تحویل نهایی واحد اول نیروگاه هسته ای بوشهر گفتگوهایی صورت گرفت و مسائل مربوط به آغاز احداث واحدهای دوم و سوم این نیروگاه نیز بررسی و بر ادامه گفتگوها توافق شد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نیروگاه اتمی بوشهر