علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



شش بحث هیجان‌انگیز کیهانی


آخرین خبر/ شش مورد هیجان‌انگیز کیهان 
1) دنیاهای موازی:
این ایده که ما در یک چند جهانی زندگی می‌کنیم فرضیه‌ای‌ است که از ایده تورم ابدی بیرون آمده است؛ که نشان می‌دهد لحظاتی بلافاصله پس از مِهبانگ، تورمی ناگهانی در کیهان رخ داد. با توجه به این ایده هر کیهان یک حباب جداگانه است و هر کدام قوانین مختص به خود را دارند! این ایده در ابتدا تنها یک فرضیه بود، ولی پس از کشف تابش ریزموج کیهانی به جا مانده از مهبانگ قوت بیشتری گرفت. محققان تلاش می‌کنند همواره نشانی و اثراتی از جهان‌های دیگر را در تابش ریزموج کشف کنند؛ اما تابحال چیزی نیافته‌اند. محققان طی یک ایده می‌گویند اگر دو کیهان بهم برخورد کنند یک موج دایره‌ای از خود ساطع می‌کنند که می‌توان این اثر را در الگوی تابش ریزموج کیهانی پیدا کرد.

2) تابش زمینه‌ی کیهانی:
پژواک به جا مانده از مهبانگ را در اصطلاح :تابش زمینه کیهانی" می‌گویند که از بگ انفجار به جا مانده که 13.72 میلیارد سال پیش رخ داده است. در واقع یک امضای یادگاری از ابتدای کیهان ما است. ماهواره پلانک نیز از سوی سازمان فضایی ناسا به فضا ارسال شد تا نقشه دقیق‌تری از این تابش به دست آورد؛ و دقیق‌ترین نقشه‌ای که از نتیجه‌ی این تحقیق از این تابش برای ما به عمل آمده نتایج تحقیقات این ماهواره می‌باشد . دانشمندان با استفاده از نقشه‌های تابش ریزموج می‌توانند در مورد اینکه در کیهان ابتدایی و بلافاصله پس از مهبانگ چه رخ داده است اطلاعات مفیدی کسب کنند.

3) ماده نامرئی یا تاریک:
تقریبن کل هر آنچه ما می‌بینیم از سیارات گرفته تا ستاره‌ها تا کهکشانها و هر چه که قابل مشاهده باشد تنها 4 درصد از کیهان ما را تشکیل می‌دهد و 96 درصد کیهان ما تاریک است و از خود نور و تابشی ساطع نمی‌کند. هنوز مشخص نیست ماهیت انرژی و ماده تاریک چیست اما ستاره‌شناسان از روی تاثیرات گرانشی آن‌ها بر روی مواد مرئی اطرافشان موجودیتش را حدس می‌زنند.

4) تخت بودن:
شکل و شمایل کیهان ما نتیجه درگیری دو نیروی گرانش بر اساس چگالی ماده و همچنین سرعت اتساع کیهان است. اگر چگالی بیش از مقدار بحرانی خود می‌بود کیهان ما به شکل بسته یا کروی درمیامد؛ طوری که آن‌قدر به عمق کیهان خیره می‌شدیم که پشت سر خود را می‌دیدیم. اگر اینگونه بود کیهان ما پایانی نمی‌داشت! یعنی پس از دوره منبسط شدن توسط گرانش منقبض می‌شد و در خود فرو می‌ریخت! اما اگر کیهان چگالی ماده کمتر از حالت بحرانی آن بود آن‌گاه کیهانی باز میداشتیم که تا ابد ادامه می‌داشت و مسلمن مرزی نداشت. با این حال بر اساس شواهد ما با یک کیهان سه‌بعدی تخت رو به رو هستیم. برای همیشه گسترش آن ادامه دارد و به مرور سرعتش کم می‌شود اما هرگز صفر نخواهد رسید.

5) رشد شتاب دار(انرژی تاریک)
طبق محاسبات هابل در دهه 1920 میلادی بود که متوجه شدیم کیهان دارای انبساط است. در سال 1998 میلادی توسط تحقیقات دو گروه اخترشناس روی ابرنواخترهای دوردست متوجه شدیم کیهان ما انبساطی شتاب‌دار دارد. اینجا بود که انرژی مرموز تاریک وارد دنیای فیزیک ما شد. بر اساس ثابت کیهان‌شناسی و معادله نسبیت عام انیشتین نیز این مساله تایید شد. هنوز کسی نمی‌داند دلیل و ماهیت این انرژی جیست!

6) عمرکیهان:
کیهان با یک انفجار بزرگ از ماده و انرژی 13.72 میلیارد سال پیش شکل گرفت ستاره شناسان این رقم را با استفاده از اندازه گیری ترکیب بندی مواد و چگالی انرژی در کیهان بررسی کردند و تخمین زدندو همین اندازه‌گیری‌ها منجر به این شد بفهمیم کیهان ما گسترش یابنده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
کنسرتی بسیار هیجان انگیز