علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تولید گاز از یک فاز جدید پارس جنوبی آغاز شد


به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه فصل زمستان، تزریق گاز شیرین تولیدی به خط لوله سراسری و تولید پایدار میعانات گازی در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با برداشت مستقیم از سکوی فاز ۱۷ آغاز شده است.

بر این اساس پس از ورود گاز ترش از سکوی فاز ۱۷ پارس جنوبی به پالایشگاه ساحلی و آغاز فرآیند فرآورش گاز در اواخر آبان ماه سال جاری، عملیات شیرین سازی گاز از ردیف سوم گازی پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸ این میدان مشترک با موفقیت به انجام رسید و از چند روز قبل تزریق گاز شیرین تولیدی به خط لوله سراسری و تولید پایدار میعانات گازی آغاز شد.

در همین حال در روزهای پایانی آبان ماه سال جاری شرکت نفت و گاز پارس با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: با انجام عملیات تکمیلی حفاری و راه اندازی سکوی فاز ۱۷ پارس جنوبی، شمارش معکوس تولید گاز آغاز شده است.

ایران قصد دارد تا دو سال آینده پرونده توسعه پارس جنوبی را ببند که در این صورت ظرفیت تولید روزانه گاز ایران از این میدان مشترک با قطر تا ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

از این رو در طول دو سال گذشته تاکنون با بهره برداری از طرح توسعه فاز ۱۲، سپس فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی ایران افزوده شده است.

در همین حال موسسه انی ایتالیا هم اخیرا با انتشار گزارشی با اشاره به رشد حدود هفت درصدی تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی، اعلام کرده است: ایران با پیشی گرفتن از قطر به سومین تولیدکننده گاز جهان پس از امریکا و روسیه تبدیل شده است.

در ادامه برنامه افزایش برداشت گاز ایران از پارس جنوبی، از چند روز قبل به طور رسمی با بهره‌برداری کامل از سکوی فاز ۱۷ پارس جنوبی، تولید گاز از مخزن این میدان مشترک با قطر به طور رسمی آغاز شد تا ایران یک گام به قطر در برداشت گاز پارس جنوبی نزدیک‌تر شود.

این در حالی است که رکن الدین جوادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که با افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس‌جنوبی در سال جاری ایران آماده سبقت از قطر شده است، گفت: امسال تولید گاز از ۷ فاز جدید پارس جنوبی آغاز می‌‌شود.

از این رو با بهره برداری از سومین ردیف شیرین سازی گاز در پالایشگاه ساحلی، امکان پالایش، فرآورش و جداسازی روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی آغاز شده و گاز این فاز مستقل و بدون استفاده از ظرفیت پالایشگاهی سایر فازها شیرین و به شبکه سراسری تزریق شده است.

به گزارش مهر، هدف از طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ۸۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ و ۴۰۰ تن‌ گوگرد و تولید سالانه حدود یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ و ۱.۰۵ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ (پروپان‌ و بوتان) "LPG" است.

تاسیسات‌ فرا ساحلی‌ این‌ طرح‌ در فاصله‌ ۱۰۰ کیلومتری‌ از ساحل‌ عسلویه‌ احداث‌ شده که شامل چهار سکوی‌ حفاری‌ تولیدی‌ شامل‌ ۴۴ حلقه‌ چاه، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ۳۲ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز، دو خط‌ لوله‌ ۴ اینچ‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ است.


ویدیو مرتبط :
آغاز لوله گذاری فاز 21 و 20 پارس جنوبی