سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تغییرات چشمگیر در روابط خارجی کانادا با ایران در راه است


تغییرات چشمگیر در روابط خارجی کانادا با ایران در راه است

الف/ متن پیش رو در الف منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

جاستین ترودو، نخست وزیر جدید کانادا اعلام کرد که برای برقراری روابط دوباره میان ایران و کانادا که در سال ۲۰۱۲ توسط مقامات کانادایی به صورت یکجانبه قطع گردیده بود، آماده است.

به گزارش تی آر تی ترکیه، ترودو تاکید کرده است که دولت جدید بر خلاف استفان هارپر نخست وزیر سابق کانادا، خواهان ایجاد تغییرات چشمگیر در روابط خارجی و دیپلماتیک کانادا با کشورهای ایران و آمریکا است.

در واقع انتخاب جاستین ترودو می‌تواند به چند سال سردی روابط کانادا و ایران خاتمه دهد، به ویژه آنکه وی گرایش مثبتی نسبت به این کشور دارد و علی احساسی به همراه مجید جوهری دو دیپلمات ایرانی در حزب وی حضوری فعال و تاثیرگذار دارند. بر اساس آمارهای سازمان‌های مختلف در حال حاضر تعداد ایرانی ‌های مقیم کانادا حدود ۱۶۰ هزار نفر است.

حزب لیبرال دموکرات کانادا در انتخابات پارلمانی اخیر با اخذ اکثریت قاطع آرا توانست پیروز رقابت‌های پارلمانی شود. همچنین انتظار می‌رود که با پیروزی ترودو اختلافات با تنش‌ها با آمریکا بر سر خط لوله کی‌استون کاهش یابد؛ ترودو حامی این پروژه جنجالی است.

کانادا بیشترین ضربه را از قطع روابط با ایران در دوران نخست وزیری هارپر متحمل شد. شرکت‌های بازرگانی فراوانی در سراسر کانادا وجود دارد که تعامل سازنده‌ای با ایران داشتند و از این راه به رونق اقتصادی این کشور کمک می‌کردند. همکاری‌های دو کشور فقط به مسائل مالی محدود نمی‌شد، تبادل دانش، فن‌آوری، دانشجو، خبرنگار، اساتید دانشگاهی و... بخش مهم دیگری از روابط این دو کشور را تشکیل می‌دادند.

استفان هارپر، نخست وزیر اسبق کانادا، از سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) در این پست قرار گرفت و با سیاست‌های سختگیرانه و خصمانه خود، بر تعداد دشمنان کانادا افزود. هارپر برخوردی سرکوب‌گرانه با منتقدان داخلی و خارجی داشت و چهره‌ای خلاف انتظار معمول را از این کشور به اصطلاح آزاد در معرض نمایش قرار داد. ۹ سال حکومت محافظه‌کاران در کانادا با درگیری و تنش‌های فراوانی به واسطه رفتار سیاسی هارپر مواجه بود. سفارت کانادا در چهار کشور ایران، کامبوج، بوسنی- هرزگوین و زامبیا بسته شد. چهار کشوری که سالهای طولانی روابطی عادی و دوستانه با کانادا داشتند. زمانیکه تصور می‌شد کانادا با سیاست‌های آزاد مهاجرپذیر خود، میزبان بسیاری از پناهجویان سوریه و عراق باشد، از این کار امتناع ورزید. منتقدان هارپر معتقدند وی ایدئولوژی شخصی خود را دنبال می‌کرد.

همچنین هارپر به خاطر مواضعش در حمایت از رژیم صهیونیستی هدف انتقادات گسترده ای قرار گرفته بود.

جاستین ترودوی ۴۳ ساله پسر پی‌یر ترودو است که در سال ۱۹۶۸ با کسب اکثریت قاطع آراء به پست نخست‌وزیری رسید. وی پانزدهمین نخست‌وزیر کانادا بود که از ۲۰ آوریل ۱۹۶۸ تا سوم ژوئن ۱۹۷۹ و سپس از سوم مارس ۱۹۸۰ تا سی‌ام ژوئن ۱۹۸۴ در این سمت باقی‌ ماند. وی یکی از معدود نخست‌وزیران کانادا بود که به خاطر کاریزمایی که داشت شناخته می‌شد و برخی در آمریکا وی را با جان اف کندی مقایسه می‌کردند.

جاستین ترودو سابقا معلم مدرسه و از سال ۲۰۰۸ عضو پارلمان بود و دومین نخست‌وزیر جوان تاریخ کانادا محسوب می‌شود. از زمان شکست سنگین حزب لیبرال در انتخابات چهار سال پیش که به کسب تنها ۳۴ کرسی انجامید، ترودو با انرژی تلاش کرد تا حزب را احیا کند. وی وعده افزایش مالیات ثروتمندان و کاهش کسری بودجه را داد. جاستین ترودو در سال ۲۰۰۸ از یکی از حوزه‌های انتخاباتی استان کبک به عضویت مجلس عوام کانادا درآمد و در سال ۲۰۱۳ به عنوان رهبر حزب لیبرال کانادا برگزیده شد.


ویدیو مرتبط :
حضور چشمگیر شرکت های خارجی در نمایشگاه های ایران