علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اگر برای آینده ادبیات انقلاب نگرانیم برایش برنامه‌ریزی جدی کنیم


فیروز زنوزی جلالی نویسنده و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی آینده ادبیات داستانی انقلاب اسلامی گفت: ادبیات انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر از اصل خودش کمی جدا و به نظر من با نوعی تکرار مواجه شده است. به همین خاطر است که در داوری آثار این جشنواره می‌توان سال به سال شاهد بود که آثار کم رمق‌تر شده و انگار نویسنده نوشتن از انقلاب اسلامی را در دستور کار خود نمی‌بیند.

وی ادامه داد: البته این وضعیت مطلق نیست و ما گاه شاهد خلق آثار تراز اولی نیز هستیم اما موجودی فعلی ما جوابگوی انقلاب اسلامی و بُعد فرهنگی آن نیست و باعث می‌شود تداوم آن اجازه ندهد چندان به آینده آن با خوشبینی نگاه کرد.

زنوزی جلالی ادامه داد: وقتی می‌گویم که ما از اصل ادبیات انقلاب اسلامی دور شدیم به معنی آن است که تعداد کمی از نویسندگان ما به صورت معمول سراغ چنین سوژه‌ای می‌روند و بسیاری از نویسندگان جدی دغدغه پرداختن به آن را ندارند. این مساله حضور انقلاب اسلامی را در ادبیات داستانی کم رنگ کرده است.

این نویسنده تقدیر شده در جایزه ادبی جلال آل‌احمد تصریح کرد: دغدغه نوشتن درباره انقلاب اسلامی موضوعی است که نخست به خود نویسنده باز می‌گردد. نویسنده به هر حال باید برای نوشتن درباره هر سوژه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشد و کسانی هم که دوست دارند درباره یک سوژه، داستانی نوشته شود باید برای خلق آن برنامه‌ریزی داشته باشند. اگر این برنامه‌ریزی محقق شود جمع زیادی از قلم‌ها می‌توانند معطوف به یک پدیده خاص مانند انقلاب اسلامی شوند اما وقتی برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای این حرکت نداشته باشیم طبیعی است که انگیزه‌ای نیز برای نوشتن پدید نخواهد آمد.

وی افزود: اگر مسئولان فرهنگی ما برای آینده ادبیات انقلاب اسلامی دغدغه‌ای دارند و این مساله برایشان مهم است باید برای رفع آن در پی چاره باشند، مشکل را آسیب‌شناسی کنند و پاسخ‌هایی برای تمامی چه باید کردها پیدا کنند. اگر این پاسخ‌ها پیدا شود می‌توان برای تحقق آنها برنامه‌ریزی هم کرد.

زنوزی در پایان تصریح کرد: جنس ادبیات انقلاب، جنسی است که برای جذب نویسنده به سوی خلق اثر ادبی در آن باید ایجاد انگیزه و برنامه‌ریزی کرد. جنس این دست سوژه‌ها به شکلی است که باید برای کشاندن نویسنده‌ها به سوی آن زمینه سازی و ایجاد انگیزه کرد و این مساله نیاز به برنامه ریزی دارد. این موضوع می‌تواند یکی از مصدایقی باشد که آینده ادبیات داستانی انقلاب اسلامی را رقم بزند.


ویدیو مرتبط :
هشدار جدی رهبری در مورد آینده انقلاب و فتنه جدید