سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گریه متهم ردیف سوم پرونده نفتی در دادگاه بابک زنجانی


گریه متهم ردیف سوم پرونده نفتی در دادگاه بابک زنجانی/ جلسه بعدی غیر علنی شد

تسنیم/ متهم ردیف سوم پرونده نفتی در حالی که سوابق و فعالیت‌های خود را در طول ۳۰ سال گذشته و خدمت‌هایی که به نظام کرده است را قرائت می‌کرد، به گریه افتاد.

در بیست و یکمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی و پس از پایان دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده، ح-ف- ه پشت تریبون قرار گرفت و قاضی صلواتی از وی خواست طبق ماده 193 قانون آیین دادرسی کیفری خود را معرفی کند.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی اعلام کرد که دکترای صنایع دارد و متولد سال 1340 است.

وی همچنین است عنوان کرد که متاهل و 3 فرزند دارد و بدون داشتن سابقه کیفری و ساکن تهران است.

پس از معرفی متهم قاضی صلواتی اتهامات او را براساس کیفرخواست صادره، افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام و مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان‌یافته، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK به مبلغ 1.2 میلیارد یورو، مشارکت در کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی، موضوع 5 فقره چک به مبلغ 444 میلیارد و 525 میلیون و 456 هزار و 500 ین ژاپن، مشارکت در پولشویی به مبلغ 148 میلیارد و 138 میلیون و 748 هزار و 569 ریال از طریق تملک عواید حاصل از جرم عنوان کرد.

ح- ف- ه در دفاعیات خود گفت: قریب به 30 سال در یکی از استراتژیک‌ترین سازمان‌های نظام کار کردم و حدود 4 سال فرمانده عملیاتی گردان‌ها در جبهه بودم.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی در این لحظه به گریه افتاد و عنوان کرد: بارها در جبهه مجروح شدم و جانباز هستم و همسرم نیز خواهر شهید است.

زنجانی را در سال ۸۹ به سازمان حج و وزارت اطلاعات معرفی کردم
متهم ردیف سوم پرونده نفتی گفت: برخلاف ادعاهای بسیار در کیفرخواست زنجانی را در سال ۸۹ فقط به سازمان حج، هواپیمایی جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات معرفی کردم.

ح- ف- ه در بیست و یکمین جلسه متهمان پرونده نفتی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی که به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، در دفاع خود اظهار کرد: متاسفانه در کیفرخواست نکته‌ها و کلمات به منظور بی‌آبرو کردن دیگران به هم وصل و فقط نکات منفی دیده شده و این دور از انصاف است.

وی اضافه کرد: در صفحه 34 کیفرخواست آمده که پذیرش ادعا در نزد مراجع قضایی باید مستند به سند باشد و پذیرفتن هر ادعایی از جانب مراجع قضایی بدون سند غیرقانونی و غیرعقلایی است اما همین نکته از سوی مقام تحقیق رعایت نشده است و بارها در جملات مختلف به این نکته اشاره شده که من زنجانی را به نفت، شرکت فال، شبکه بانکی کشور و سایر کشورها معرفی کرده‌ام بدون اینکه سندی وجود داشته باشد.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی ادامه داد: متأسفانه در هیچ جای کیفرخواست سندی ارائه نکردند بلکه کلی‌گویی شده و سعی کردند در هر 10 صفحه به موضوع معرفی زنجانی توسط من به نفت و شبکه بانکی کشور اشاره شود تا ادعای تشکیل شبکه از سوی مخاطب فراموش نشود.

وی با بیان اینکه هیچ سند و مدرکی مبنی بر نقش من در معرفی زنجانی به نفت وجود ندارد، گفت: حتی اگر فرض به محال ادعای کیفرخواست را درست بدانیم اگر منفعتی برای فرد وجود نداشته باشد و اگر دخالت در قراردادها و خرید و فروش موجود نباشد، جرم کسی که معرفی را انجام داده چیست؟

ح-ف- ه افزود: در کیفرخواست بحث جعل و استفاده از سند مجعول را ذکر کردند اما هیچ سندی ارائه نشده که نشان بدهد حتی یک نقطه را جعل کرده‌ام.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی در ادامه اظهارات خود گفت: بارها در کیفرخواست اعلام شده که تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در تمامی موارد شخص خود زنجانی بوده و هیچ کس دخالتی نداشته است و در این رابطه به اعترافات زنجانی اشاره شده است اما دادسرا اظهارات و یقین خود را در این موضوع را زیر پا گذاشته و طور دیگری عمل کرده است.

وی ادامه داد: من در سال 87 در شرکت غدیر با معرفی یکی از افراد با زنجانی آشنا شدم. شرکت غدیر بیش از 150 شرکت تحت پوشش دارد. اگر صرف معرفی جرم باشد می‌توان نتیجه گرفت که کل جامعه مجرم است.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی اضافه کرد: بعد از خروج از هیئت مدیره شرکت غدیر به درخواست سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در یکی از شرکت‌ها به عنوان عضو هیئت مدیره مشغول شدم و اینکه گفته می‌شود بعد از منفک شدن از شرکت غدیر به مجموعه زنجانی رفتم دروغی بیش نیست.

وی اضافه کرد: یکی از رنج‌آورترین اتهامات این است که ادعا شده عالمانه و عامدانه علیه نظام اقدام کردم. در حالی که قریب به 30 سال در یکی از استراتژیست‌ترین سازمان‌های وفادار به نظام کار کردم و 4 سال در جبهه‌ها فرمانده گردان‌های عملیاتی بودم.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی اضافه کرد: موارد ادعا شده در خصوص معرفی، حمایت، هدایت و معرفی زنجانی به بانک‌ها، شرکت‌ها، نهادها و شبکه بانکی سایر کشورها به غیر از مواردی که ذکر می‌کنم، دروغ و کذب است.

وی با بیان اینکه زنجانی را به آقای ش مدیرعامل وقت بانک مسکن و آقای م - ش در سال 88 شرکت بهدیس، سازمان حج و زیارت، هواپیمایی جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات در سال 89 معرفی کرده است، گفت: علی‌رغم ادعاهای زیادی که در کیفرخواست مطرح شده هیچ جا نتوانستند مستندی ارائه کنند.

در فهرست دستگیری‌های آمریکا قرار داشتم

متهم ردیف سوم پرونده نفتی مدعی شد که طبق اعلام وزارت خارجه به خاطر اقداماتش در زمان تحریم در فهرست دستگیری‌های آمریکا قرار گرفته بود.

ح- ف- ه در ادامه قرائت دفاعیات خود در بیست و یکمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی به نحوه معرفی زنجانی به آقای ش مدیرعامل بانک مسکن اشاره کرد و گفت: در سال 88 همراه آقای ش که بعدها مدیرعامل بانک مسکن شد در یک شرکت مشغول بودیم.

وی اضافه کرد: پس از آن من با زنجانی آشنا شدم و براساس گفته آقای ش که پس از انتصاب به عنوان مدیرعامل بانک مسکن گفته بود افراد فعال اقتصادی را به من معرفی کن، زنجانی را پیش وی بردم و گفتم او یک فعال اقتصادی است.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی ادامه داد: جلسه من با آقای ش که برای تبریک سمت مدیرعاملی پیش او رفته بودیم، فقط 20 دقیقه طول کشید و در این جلسه نه چیزی بین ما ردوبدل شد و نه تفاهمنامه‌ای انعقاد شد.

وی ادامه داد: در کیفرخواست ادعا شده من از نفوذ خود استفاده کرده و زنجانی را به بانک مسکن معرفی کردم و فساد از همانجا شروع شده است در حالی که در آن زمان اصلا بحث ارز و مسئله نفت مطرح نبود.

ح- ف- ه ادامه داد:‌ آیا بابت این اقدام و معرفی بابک زنجانی به بانک مسکن منافعی برای منظور شده یا پرداختی صورت گرفته است؟ آیا در هیئت مدیره آنها حضور داشتم و آنها را وادار کردم که وام یا ارز به زنجانی بدهند؟ آیا بابت این معرفی در بانک مسکن حساب باز کرده‌ام؟ من حتی در آن بانک حساب هم ندارم.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی گفت: به غیر از آقای ش دیگر با چه کسی مراوده و مذاکره کرده‌ام؟ آقای زنجانی قبل از معرفی من با بانک مسکن ارتباط داشت و فقط به دلیل تغییرات مدیریتی می‌خواست آشنایی حاصل شود و اگر من معرفی نمی‌کردم خود به خود آشنایی حاصل می‌شود. اگر اینگونه معرفی جرم است بنابراین از نگاه بازپرس همه افراد جامعه مجرم خواهند بود.

وی ادامه داد: در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور روزانه میلیاردها نفر به هم معرفی می‌شوند آیا همه اینها متهم هستند؟ آیا برای معرفی با نیت خیر در زمانی که همه قصد خدمت به نظام را دارند باید حکم مجرمیت صادر کرد.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی ادامه داد: آقای م - ش به دلیل باز بودن فایل‌هایش و برخی مسائل خانوادگی نمی‌تواند خیلی از حرف‌ها را بزند اما نفوذی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از آن یاد کردند از همین جنس است که به دست خودی افرادی که به نظام خدمت می‌کنند از صحنه خارج شوند.

ح-ف-ه افزود: من کسی نبودم و هویتی نداشتم ولی به نیت دشمن تا جایی که می‌توانستم آگاه بودم به طوری که روزی از وزارت خارجه با من تماس گرفته شد و از من خواستند به آنجا بروم.

وی افزود: پس از حضور در وزارت خارجه و وقتی علت احضارم را پرسیدم، گفتند براساس اقداماتی که انجام داده‌ای در لیست دستوری‌های آمریکا قرار گرفته‌ای بنابراین تاکید می‌شود به خارج سفر نکنید.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی ادامه داد:‌به آنها گفتم اگر موضوع تحریم است چرا در لیست اعلام نکردند که پاسخ دادند شیوه‌هایشان متفاوت است و برخی تحریم و برخی دیگر را دستگیر می‌کنند.

ح-ف-ه افزود: من که مستقیم کار نمی‌کردم مورد توجه واقع شده بودم چه برسد به افرادی که به صورت مستقیم در دور زدن تحریم‌ها به نظام کمک می‌کردند.

وی اضافه کرد: روزی که برای تمدید قرار بازداشت به خدمت قاضی مقیسه آمدیم به ما گفتند مگر شما به خدا اعتقاد ندارید و چرا از لطف خدا غافل می‌شوید. اگر در خارج از کشور دستگیر و در آنجا گرفتار می‌شدید هیچ کس نمی‌توانست به شما کمک کند. از آنجا بود که به خودم آمدم و موضوع را به گونه‌ای دیگر دیدم.

آمریکایی‌ها در زمان تحریم ۷۵ روش ایرانی‌ها برای دور زدن تحریم‌ها را شناسایی کرده بودند
متهم ردیف سوم پرونده نفتی مدعی شد: آمریکایی‌ها با ایجاد چندین شرکت و به کارگیری تعداد زیادی از کارمندان ایرانی ۷۰ الی ۷۵ روش ایران برای دور زدن تحریم‌ها را شناسایی کرده بودند.
ح-ف-ه در ادامه دفاعیات خود اظهار کرد: بارها در کیفرخواست آمده که من زنجانی را به نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها معرفی کردم. در صورتی که هیچ سندی در این رابطه وجود ندارد.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی به موضوع معرفی زنجانی به وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه سیستم آیبان تو آیبان نسبتا رشد کرد احساس کردم باید نظارت بالاتری روی آن باشد به همین خاطر با دوستانم در وزارت اطلاعات تماس گرفتم و جلسه‌ای با مدیران ارشد وزارت اطلاعات برگزار شد.

ح-ف- ه افزود: در آن جلسه بابک زنجانی توانایی‌های خود را تشریح کرد و قرار شد موضوع مورد بررسی قرار گیرد. بعد از اینکه بررسی‌ها را انجام دادند، خودشان با بابک زنجانی تماس گرفتند و از آنجا به بعد دیگر من برای زنجانی غریبه شده بودم.

وی ادامه داد: با یکی از مدیران ارشد وزارت اطلاعات بررسی‌هایی انجام دادیم مبنی بر اینکه چطور روش‌های ایران برای جابه‌جایی ارز و دور زدن تحریم‌ها توسط آمریکا کشف می‌شود. متوجه شدیم چندین شرکت آمریکایی، ایرانیان زیادی را جذب کرده و با دادن فرم‌هایی به آنها از آنها خواسته بودند روش‌های جابه‌جایی ارز توسط ایران را اعلام کنند.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی گفت: تا آن زمان این شرکت‌ها بیش از هزاران نفر را شناسایی کرده بودند و برخی از آنها بدون اینکه اطلاع داشته باشند برای کجا کار می‌کنند با این شرکت‌ها کار می‌کردند و 70 یا 75 روش ایرانیان را شناسایی کرده بودند.

وی افزود: آیا معرفی بابک زنجانی به وزارت اطلاعات برای کنترل بیشتر اخلال در نظام اقتصادی است؟ آیا اینگونه نگاه، کارکردن علیه نظام است؟

جلسه بعدی دادگاه بابک زنجانی غیرعلنی برگزار می‌شود
طبق اعلام دادگاه و بنا به تقاضای متهمان ردیف اول و دوم پرونده و همچنین به استناد ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری جلسه بعدی محاکمه متهمان پرونده نفتی که روز یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود غیرعلنی خواهد بود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
دادگاه علنی بابک زنجانی متهم نفتی فیلم گلچین صفاسا