علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دستگاه سنجش فشردگی خاک ساخته شد


نیما لطیف التجار یکی از محققان طرح «دستگاه سنجش فشردگی خاک» در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در زیر هر سطح لایه های متراکم خاک هوا محبوس می شود، گفت: برای تعیین دقیق ویژگی خاک و تاثیر آن بر روی رشد گیاه سنجش میزان فشردگی خاک لازم است.

وی با بیان اینکه افزایش تراکم خاک، باعث کاهش خلل و فرج خاک می شود، اظهار داشت: از این طریق تهویه و اکسیژن خاک کاهش و دی اکسید کربن آن افزایش می یابد که این تغییرات باعث تاثیر منفی رشد گیاه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در شرایط مرطوب، خاک های دارای مواد آلی زیاد در مقایسه با خاک های دارای مواد آلی کم مقاومت بیشتری به تراکم دارند و در شرایط خشک اکثر خاک های با مواد آلی کم، مقاومت بیشتری به تراکم خاک دارند.

لطیف التجار گفت: تراکم خاک باعث افزایش مقاومت به نفوذ خاک شده و ریشه را با مشکل مواجه می کند اگر این مقاومت از نیروی رشد ریشه بیشتر باشد رشد گیاه متوقف می شود. اجرای عملیات زیرشکنی بعد از برداشت نیز اگر چه بر وزن مخصوص ظاهری خاک موثر است اما اثرات آن بر افزایش منافذ درشت خاک ناچیز است.

به گفته وی، همچنین مقاومت مکانیکی خاک بعد از عملیات زیرشکنی چندان تغییر نمی کند و با افزایش سال های برداشت، رشد ریشه محدودتر می شود؛ لذا بررسی پارامتر تراکم و مقاومت خاک امری ضروری است.

وی با بیان اینکه از این رو موفق به ساخت دستگاه سنجش فشردگی خاک شدیم، افزود: دستگاه سنجش فشردگی خاک، توانایی اندازه گیری مقاومت خاک را بر حسب فاصله دارد و در هر داده برداری مقاومت خاک را از سطح خاک تا عمق ۸۰ سانتی متری نشان می دهد.

وی در خصوص مزایای این دستگاه گفت: کالیبراسیون هوشمند، انجام آزمایش در زاویه دلخواه به دلیل تعادل سنجی الکترونیکی، تهیه نقشه عملیاتی از زمین با استفاده از GPS، قابلیت نمایش داده ها در لحظه از طریق نمایشگر و وبسایت اینترنتی و  همچنین محاسبه درصد پوکی خاک از مزایای این دستگاه به شمار می رود.

به گفته لطیف التجار، همچنین این دستگاه نرم افزار واسطی دارد که می تواند اطلاعات را از طریق بلوتوث دریافت کند. البته ما می توانیم سنسور دما و رطوبت خاک را به این دستگاه اضافه کنیم و با استفاده از این دستگاه امکان فشار سنجی خاک را تحت زاویه دلخواه بدست آوریم.

وی با بیان اینکه اکنون نمونه صنعتی دستگاه سنجش فشردگی خاک ساخته شده است، گفت: مراکزی که با کشاورزی سروکار دارند، آزمایشگاههای ژئو تکنیک، راه سازی، عمران و ... که نیاز به اطلاعات خاک دارند می توانند از این دستگاه استفاده کنند.

به گزارش مهر، این طرح با همکاری سینا لطیف التجار و احسان سرائی رتبه سوم پژوهش های کاربردی در هفدهمین جشنوراه جوان خوارزمی را کسب کرده است.


ویدیو مرتبط :
آموزش فشرده سازی و رفع فشردگی فایلها