سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بارنشستگی بی‌رویه فرهنگیان بسیاری از مناطق را با کمبود معلم مواجه کرد


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در تاریخ سوم آبان 94 خبری با عنوان افزایش تراکم دانش اموزی در کلاس‌ها و ساختار معیوب نیروی انسانی در آموزش و پرورش  در این خبرگزاری منتشر شد.

در بخشی از این خبر آمده بود: طبق استانداردها، تراکم دانش‌آموزی در کلاس درس باید حدود 25 نفر در هر کلاس باشد.آموزش و پرورش ادعا می‌کند که سال گذشته یک‌هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل ساماندهی نیروی انسانی داشته است، این در شرایطی است که امروزه تراکم کلاس‌های درس از 33 تا برخی موارد 40 نفر است و این موضوع کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد.

مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با صدور جوابیه‌ای به این خبر اعلام کرده است:‌میانگین تراکم در دوره ابتدایی در سه سال تحصیلی 93-92، 94-93 و 95-94 به ترتیب 23.38، 23.8 و 24.03، در دوره متوسطه اول به ترتیب 23.89، 24.04 و 24.74  و در دوره متوسطه دوم به ترتیب 22.70، 22.57 و 20.73 می‌باشد.

هماهنگونه که ملاحظه می‌شود تراکم عملکردی، پایین‌تر از تراکم استانداردی می‌باشد که در خبر به آن اشاره شده است. ولی چنانچه در نقطه‌ای از شهر یا در مدارس خاصی به دلیل تقاضای اولیاء تعداد بیشتری دانش آموز در کلاس ثبت نام شده‌‌اند یا در شهرک‌های جدید توسعه فضاهای آموزشی با افزایش جمعیت در آن نقطه هماهنگی ندارد، مسئله‌ای است که جزء سیاست‌های ابلاغی وزارتخانه نبوده و حتی دستورالعمل‌های مربوطه، افزایش دانش آموز در کلاس و از سقف مشخصی را ممنوع کرده است.

هرسال شیوه نامه ساماندهی جدیدی با نظرخواهی از استان‌ها، تشکیل جلسات متعدد کارشناسی، بهره گیری از تجارب اجرای برنامه‌های ساماندهی و همفکری معاونت‌های حوزه ستادی با رعایت همه قوانین، آیین نامه‌ها و مصوبات تدوین می‌‌شود. تلاش براین بوده با اجرای این شیوه نامه بسیاری از مشکلات نیروی انسانی چه از نظر کمبود و چه از نظر مازادبودن در رشته، جنس و محل مرتفع شود.

در شیوه نامه ساماندهی معمولا دو هدف عمده ملاک قرار می‌گیرد. نخست منطقی کردن تشکیل کلاس‌ها با این شرط که هیچ مدرسه تک کلاسه‌ای حتی با داشتن یک دانش آموز تعطیل نشود، دوم این که از نیروی انسانی موجود در تمام مقاطع تحصیلی به صورت بهینه استفاده شود که با اجرای این سیاست، از اتلاف منابع جلوگیری شده است.

با توجه به بازنشسته شدن جمع کثیری از فرهنگیان در چند سال اخیر که اکثراً بازنشستگان پیش از موعد بودند و بدون برنامه‌ریزی‌های منطقی بازنشسته شده‌اند، بسیاری از مناطق با کمبود نیرو مواجه بودند که در دو سال اخیر با بازنگری در شیوه‌نامه ساماندهی و برنامه توسعه سنواتی و انجام نظارت‌های لازم بر اجرای آن بخشی از این کمبودها رفع شده است.

لازم به ذکر است که در چند سال اخیر هیچ نیرویی وارد آموزش و پرورش نشده است، جذب و پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از سال 91 توسط این مرکز انجام گرفته که اولین خروجی دانشگاه در سال تحصیلی 96-95 در مناطق کشور مشغول به خدمت خواهند شد. ضمناً علاوه بر آن، تعداد 5000هزار نفر استخدام سهمیه‌های آزاد نیز به جمع آنها اضافه خواهد شد. با این وصف در سال تحصیلی جاری سعی شده با استفاده از راهکارها و شیوه‌های مختلف تأمین نیروی انسانی ازجمله استمرار خدمت بازنشستگان، هدایت نیروهای مازاد در جاهایی که با کمبود نیرو مواجه است و بکارگیری نیروهای سرباز معلم و حق التدریس های آزاد بخشی از کمبود نیرو به ویژه در دوره ابتدایی رفع شود.

جذب نیرو در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با توجه به محاسبه تراز نیروی انسانی (موجودی، کمبودی، مازاد) در رشته، جنس و محل و نیاز اعلام شده استان‌ها و سهمیه اعلام شده دانشگاه فرهگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی صورت گرفته است. با توجه به ظرفیت محدود پذیرش دانشجو در سال‌های اخیر در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، رفع تمامی کمبودهای نیروی انسانی در کوتاه مدت عملاً امکان پذیر نیست. با برنامه ریزی‌های میان مدت و بلند مدت در سال‌های آتی به تدریج بسیاری از مشکلات مربوط به نیروی انسانی مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
معلم عربی باحال(با واكنش شدید اموزشو پرورش تهران مواجه شد)