سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حیوانات وحشی که ریسک می‌کنند


حیوانات برای درامان ماندن از سرما و گرسنگی نه لباس دست دوزی دارند و نه می‌توانند از فروشگاه نزدیک زندگی خود غذا بخرند، به همین خاطر با بارش اولین برف سنگین خواه ناخواه به سمت مناطق مسکونی کشانده می‌شوند تا شاید بتوانند از ته مانده غذای انسان‌ها شکم خود را سیر کنند.

بدون شک نزدیک شدن حیوانات وحشی به محل محدوده شهر و روستا خالی از ریسک نیست و گاه تلاش برای زنده ماندن به قیمت زندگی این حیوانات تمام می‌شود، حیواناتی که یا برای درخشان شدن کارنامه رشادت عده‌ای و یا از سرتفنن هدف گلوله شکارچیان غیرمجاز قرار می‌گیرند و پرونده زندگیشان برای همیشه بسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، با تمام شدن فصل پاییز، روزها کم کم کوتاه‌تر می‌شوند و هم زمان با ریختن آخرین برگ‌های درختان، سرمای زمستان از راه می‌رسد. شاید این فرآیند طبیعی در زندگی شهرنشینی آن طور که باید و شاید ملموس نباشد اما هنوز در دل طبیعت دور از هیاهو و در جنگل و دشت‌ها که محل اصلی زندگی حیوانات است، این روند کاملا ملموس است.

با آمدن زمستان، انسان‌ها حتی در شهرهایی که در ارتفاعات واقع شده و سرمای بیشتری را تجربه می‌کنند، خانه‌های خود را با وسایل گرمازا و سوخت‌های طبیعی یا مصنوعی گرم نگه می‌دارند، برای بیرون آمدن از خانه نیز با لباس‌ها و پوشش‌های ساخت دست خود بدنشان را از سرما حفظ می‌کنند. مواد غذایی مورد نیاز خود را هم از فروشگاه‌های مشخص و مجزا در هر رابطه‌ای تهیه می‌کنند، اما واقعیت این است که حیوانات شرایط انسانها را ندارند و برای زنده ماندن در زمستان به سوی محل زندگی انسانها کشیده می‌شوند تا برای خود غذا تهیه کنند.

حمید رضا لشگری، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با شروع فصل سرما احتمال نزدیک شدن گونه‌های جانوری به محل سکونت مردم به ویژه روستاییان بیشتر می‌شود. این جانوران وحشی غالبا برای یافتن آب و غذا و یا درامان ماندن از کولاک و سرمای زمستان به محدوده زندگی انسان‌ها نزدیک می‌شوند. بیشتر این گونه‌های جانوری را علف‌خوران تشکیل می‌دهند و پرندگان و گوشتخوران در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

روستاییان از ورود علفخواران به زمین‌های کشاورزی شاکی می‌شوند

وی اضافه کرد: هرچند حیوانات علفخوار آسیب جسمانی به انسان‌ها وارد نمی‌کنند ولی ممکن است با ورود به زمین‌های کشاورزی باعث تخریب بخشی از اراضی شوند که همین خلق و خوی افراد محلی را تنگ می‌کند.

علوفه گذاری برای علفخوران از نیمه دوم دی ماه

این مسئول گفت: برای اینکه از ورود گونه‌های علفخوار به محل زندگی روستاییان جلوگیری شود اداره محیط زیست شهرستان کرج هرساله اقدام به جاگذاری علوفه در مکان‌هایی مشخص می‌کند. این علوفه‌ها غالبا در مکان‌هایی که علفخواران بیشترین تردد را دارند جاگذاری می‌شوند. امسال نیز همانند سال‌های گذشته علوفه به مقدار کافی تهیه شده تا در زمان مناسب برای علفخواران مناطق حفاظت شده کرج جاگذاری شود.

وی یادآورشد: علی‌رغم بارش برف در روزهای گذشته هنوز زمان جاگذاری علوفه فرا نرسیده و این کار از نیمه دوم دی ماه آغاز می‌شود.

برنج و گندم خام بهترین غذا برای پرندگان وحشی

این مسئول در خصوص حضور پرندگان وحشی در نزدیکی محل سکونت انسان‌ها گفت: پرندگان هیچ گونه آسیبی برای مردم ندارند و تنها نگرانی ما شکار شدن آنها توسط برخی افراد سودجو است. اگر مردم می‌خواهند کار خیری انجام دهند می‌توانند گندم و برنج خام را در اطراف محل زندگی خود بریزند تا این پرندگان بتوانند با خوردن آنها شکم خود را سیر کنند.

وی توضیح داد: مردم باید توجه داشته باشند که دادن برخی مواد غذایی به پرندگان نه تنها مفید نیست بلکه جان آنها را نیز به خطر می‌اندازد بنابراین باید توجه داشت که برای غذا رسانی به پرندگان صرفا از گندم و برنج خام استفاده شود.

رئیس اداره محیط زیست کرج خاطرنشان کرد: تاکید اصلی مسئولان محیط زیست این است که مردم در مواجهه با پرندگان وحشی از شکار و آسیب رساندن به آنها خودداری کنند. پرندگان به دلیل ضعف سیستم بدنی در فصول سرد بیشتر به مناطق مسکونی و محیط زندگی انسان ها نزدیک می‌شوند به همین دلیل بسیاری از آنها از جمله کبک و سهره شکار می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست کرج گفت: با این که زمان شکار ممنوع آغاز شده ولی هنوز هم برخی افراد سودجو و شکارچیانی که به قوانین اهمیت نمی‌دهند وجود دارند و از فرصت نزدیک شدن حیوانات به مناطق مسکونی استفاده می‌کنند تا شکار راحت‌تری به چنگ بیاورند.

حیوانات گوشتخوار از انسان فراری هستند

این مسئول درباره نحوه برخورد مردم با حیوانات گوشتخواری که به محل زندگیشان نزدیک می‌شوند یادآور شد: غالب این حیوانات به شدت از انسان هراس دارند و در صورت مواجهه با انسان پا به فرار می‌گذارند. این حیوانات زمانی به انسان حمله می‌کنند که یا جان خود را در خطر ببینند و یا توسط انسان ترسانده شوند و راهی برای گریز خود نیابند. از مردم درخواست می‌شود درصورت مشاهده حیوان گوشتخوار ازجمله پلنگ و یا خرس با حفظ آرامش از نزدیک شدن به حیوان خودداری کنند و با مراجعه به منزل سریعا موضوع را با محیط زیست در میان بگذارند.

به حق حیات گونه‌های جانوری احترام بگذاریم

وی اضافه کرد: ماموران محیط زیست پس از دریافت این پیغام در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل حاضر می‌شوند تا حیوان مذکور را از محدوده زندگی مردم دور کنند.

لشگری گفت: طی دهه‌های اخیر به دلیل توسعه شهرنشینی و تخریب محل طبیعی زندگی جانوران شاهد حضور برخی گونه‌های حفاظت شده در محدوده زندگی انسان‌ها هستیم. همانطور که انسان‌ها حق کامل حیات برای خود قائل هستند باید به تلاش گونه‌های وحشی برای زنده ماندن نیز احترام بگذارند. بدون شک یکی از دلایل از بین رفتن مرز زندگی گونه‌های جانوری با محدوده زندگی مردم زیاده خواهی انسان است.

لشگری در پایان گفت: از مردم می‌خواهیم حق حیات گونه‌های جانوری را محترم شمرده و به خاطر لذت چند دقیقه‌ای دست به ماشه نبرند و جان این آفریده‌های بی پناه و معصوم را نگیرند.

گزارش از المیرا اگیر، خبرنگار ایسنای منطقه البرز

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫نرم افزارSketchBook Proبرای طراحی آناتومی حیوانات-درس 2: ترسیم حیوانات- بخش 5:گاو وحشی (ب)‬‎