سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جنگل‌کاری 180 هکتار از اراضی روستای گل‌سفید


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: 180 هکتار از اراضی روستای گل سفید در قالب طرح حفاظت مشارکتی جنگل‌کاری اقتصادی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه چهارمحال و بختیاری - «علی محمدی‌مقدم» در نشست با مردم روستای گل‌سفید شهرستان کیار مهم‌ترین و موثرترین راه برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را سهیم کردن مردم در حفظ و احیای این عرصه‌ها دانست و گفت: تا زمانی که خود مردم در حفاظت از مراتع و جنگل‌ها ورود نکنند و خود را در این مورد سهیم ندانند، نمی‌توان از تخریب و از میان رفتن این عرصه‌ها جلوگیری کرد.

وی افزود: با توجه به این‌که آمار جمعیتی در مناطق روستایی و عشایری استان بالاست و از سویی دیگر مردم این مناطق وابستگی شدیدی به منابع طبیعی و عرصه‌های ملی دارند، لازم است به جای آسیب رساندن و تخریب عرصه‌های جنگلی و مرتعی به سمت اصلاح الگوی کشت حرکت کرده و به‌جای کشت گندم و جو دیم از کشت گیاهان دارویی و گونه‌های جنگلی با صرفه اقتصادی زیاد بهره ببریم.

محمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: لازم است عرصه‌ها را اقتصادی کرده و به جای این‌که از طرف دولت هزینه‌های گزاف در خصوص حفاظت و فعالیت‌های دیگر پرداخت شود، باید بهره‌برداری این عرصه را به خود مردم داده تا با کشت گیاهان دارویی و گونه‌های جنگلی وظیفه حفاظت را نیز بر عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: بهره‌بردار با کشت گونه‌های جنگلی و مرتعی٬ با صرفه اقتصادی زیاد به درآمد و اشتغال دست می‌یابد و از سویی دیگر عرصه‌های قابل بهره‌برداری توسط خود بهره‌بردار حفاظت شده و در پی این امر اهداف اصلی که حفظ احیاء و توسعه و بهره‌برداری بهینه از عرصه‌های منابع طبیعی است، محقق می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری خاطرنشان کرد: این عرصه در قالب طرح حفاظت مشارکتی با گونه‌های انجیر و مو به‌صورت دیم توسط خود مردم جنگل‌کاری اقتصادی شده و در صورت تأمین آب مورد نیاز می‌توان این عرصه را با گونه انار کشت کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تخریب ۱۱ هکتار از اراضی غیرقانونی کن و سولقان