سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حمایت الجزایر از حق تعیین سرنوشت منطقه صحرای باختری


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور الجزایر شنبه حمایت خود را از تلاش های سازمان ملل متحد برای از سرگیری گفتگوهای بین رباط و جبهه پولیساریو اعلام کرد.

هدف از این گفتگوها دستیابی به راه حل مبتنی بر حق تعیین سرنوشت خود در منطقه صحرای باختری است.

این سرزمین گسترده ( منطقه صحرای باختری ) که نیم میلیون نفر جمعیت دارد و مستعمره سابق اسپانیا بوده است، هم اکنون تحت کنترل مغرب است. مغرب خودمختاری گسترده صحرای باختری را تحت حاکمیت خود پیشنهاد می کند در حالی که پولیساریو ( که مورد حمایت الجزایر است )‌ همه پرسی برای تعیین سرنوشت را خواستار است. تلاش های میانجی گری سازمان ملل متحد نیز با بن بست مواجه شده است.

بوتفلیقه در پیامی به محمد عبدالعزیز رئیس جنبش استقلال طلب پولیساریو به مناسبت چهلمین سالگرد اعلام استقلال «جمهوری عربی دموکراتیک صحرا »گفت: « الجزایر از هیچ تلاشی برای حمایت از پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل متحد به منظور از سرگیری گفتگوهای مستقیم بین مغرب و پولیساریو فروگذاری نمی کند.»

رئیس جمهور الجزایر گفت : «الجزایر از اقدام جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد که با ممارست راه حلی را مبتنی بر تعیین حق سرنوشت مردم صحرای باختری توصیه می کند، استقبال می کند.»

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد هفته آینده قرار است به کشورهای شمال آفریقا سفر کند. این سفر دوره ای به ویژه به درگیری در صحرای باختری اختصاص دارد. اما دبیرکل سازمان ملل متحد به مغرب سفر نمی کند.

بان کی مون پس از بورکینافاسو و موریتانی، پنجم مارس وارد الجزایر می شود تا از اردوگاه آوارگان تندوف دیدار کند. وی سپس به مراکز نیروهای مأمور سازمان ملل متحد در صحرای باختری ( مینورسوMinurso) خواهد رفت.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال 1973 به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال 1976 از این منطقه و تقسیم آن بین مراکش و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال 1979 با یکدیگر صلح کردند اما مراکش تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مراکش ادامه داده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
صحرای کرانه باختری، منطقه بسته نظامی شد + فیلم