سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سفر رئیس‌جمهور چین به ایران گامی به جلو در مسیر دوستی 2000 ساله


خبرگزاری شینهوا پس از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران گزارش داد: تهران و پکن توافق کردند روابط دو جانبه‌شان را افزایش دهند تا دوستی دو هزار ساله خود را به جلو پیش ببرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، دو تمدن کهن ایران و چین روز شنبه توافق کردند روابط خود را به سمت یک شراکت استراتژیک جامع افزایش دهند تا همکاری‌ها را در تمام زینه‌ها تقویت کنند و رابطه دوستانه دو هزار ساله‌شان را پیش ببرند.

این توافقات در جریان سفر شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به همراه یک هیات بلند پایه به تهران انجام شد. این اولین سفر یک رئیس‌جمهور چینی در 14 سال گذشته بوده است.

شی جین پینگ در دیدار با همتای ایرانی‌اش تاکید کرد که تهران و پکن هیچ اختلاف اساسی با یکدیگر ندارند و حمایت دو جانبه منافع مشترک تنها مناسبات موجود میان دو کشور است.

به گزارش شینهوا، چین امیدوار است که برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)‌ به افزایش هر چه بیشتر همکاری‌های دو جانبه میان تهران و پکن بینجامد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز در این دیدار ضمن تاکید بر لزوم افزایش روابط دو جانبه با پکن گفت که سفر رئیس‌جمهور چین یک نقطه عطف در تاریخ روابط دو کشور است.

ایران و چین در بیانیه مشترک خود پس از این دیدارها تاکید کردند که مسائل بین‌المللی و اختلافات منطقه‌ای باید از طریق مذاکره و گفت‌وگوهای سیاسی حل شوند.

بر اساس این گزارش، ایران اکنون یکی از شش عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است که در سال 2001 به منظور افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه‌های مختلف تاسیس شد و چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان اعضای دائم آن هستند.

در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران 17 قرارداد و یادداشت تفاهم در حوزه‌های مختلف شامل انرژی، ظرفیت‌های صنعتی، مالی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فرهنگ، حقوقی و قضایی، علم و تکنولوژی، رسانه و امور بشر دوستانه امضا شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پیام یلدای رئیس جمهور چین برای ایران!