سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افغانستان در مسیر WTO؛ حامیان مالی طالبان و بدرفتاری پاکستان با مهاجرین


به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، روابط کابل،دهلی‌نو و اسلام‌آباد، تمدید حضور نیروهای آلمانی، بدرفتاری پلیس پاکستان با مهاجرین و افزایش ناامیدی مردم نسبت به عملکرد حکومت وحدت ملی، مهم‌ترین اخبار انعکاس یافته افغانستان در رسانه‌های جهان طی هفته گذشته است.

دویچه‌وله: افغانستان و فرصت عضویت در سازمان تجارت جهانی

دویچه‌وله در گزارشی نوشت: منابع آگاه در سازمان جهانی تجارت اعلام کردند گروه کاری مسئول بررسی نامزدی افغانستان، با اجماع پرونده‌ای را که قرار است در دستور کار دهمین کنفرانس وزیران این سازمان در دسامبر قرار گیرد، پذیرفت.

در این گزارش آمده است: با آنکه به نظر می‌رسد عضویت در سازمان تجارت جهانی مزایایی برای افغانستان به همراه دارد، هنوز روشن نیست که تا چه میزان این کشور قادر خواهد بود تا از این فرصت به دست آمده، استفاده کند.(جزئیات بیشتر)

کریستین ساینس مانیتور: حکایت 4 عکاس افغانستانی ماجراجو

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» آمریکا نوشت: عکاس افغانستانی در مستند «فریم به فریم»، هنر خود را به نحو احسن در معرض نمایش گذاشته و به دنبال این بودند که جهانیان را از اوضاع کشور خود باخبر سازند.(جزئیات بیشتر)

دیپلمات: انتظارات افغانستان در دوران پسابرجام

مجله دیپلمات نوشت: افغانستان با قوت از اجرای توافقنامه هسته‌ای حمایت می‌کند. این کار باید به ظهور فضای برد-برد مشترک در خاورمیانه بزرگ منجر شود که در آن ذینفعان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای -با منافع و نگرانی‌های امنیت و اقتصادی مشترک- باید از هرگونه تاخیر و تعلل بیشتر در همکاری با همدیگر بپرهیزند و با هم به افغانستان کمک کنند تا با خطر تروریسم مقابله و آن را ریشه‌کن کند؛ خطری که از دیرباز مانع همکاری و یکپارچگی اقتصادی در منطقه بوده است.(جزئیات بیشتر)

هافینگتن‌پست: منابع مالی طالبان از کجا تامین می‌شود؟

روزنامه آمریکایی هافینگتن‌پست در گزارشی نوشت: قاچاق مواد مخدر،آدم‌ربایی و کمک‌های مالی واشنگتن و اسلام‌آباد از مهم‌ترین منابع درآمدی طالبان به شمار می‌روند.

در این گزارش آمده است: عموماً اعتقاد بر این است که بودجه سالانه طالبان، حدود 500 میلیون دلار است اما سازمان‌های اطلاعاتی غربی و افغانستانی اذعان کرده‌اند که درآمد این گروه نزدیک به یک تا 2 میلیارد دلار در سال است؛ منابع اطلاعاتی نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت(آیساف) که بعدها به ماموریت حمایت قاطع تغییر شکل یافت، این رقم را حتی بالای 2 میلیارد دلار ارزیابی می‌کند.(جزئیات بیشتر)

تریبون: آلمان 130 نیروی دیگر به افغانستان اعزام می‌کند

تریبون نوشت: دولت آلمان اعلام کرده که به منظور حمایت از افغانستان در مبارزه با حملات شبه‌نظامیان، 130 نیروی نظامی به این کشور اعزام و برنامه افزایش آنها به 980 نفر در دست اجراست.(جزئیات بیشتر)

دیپلمات:کابل در روابط با پاکستان و هند توازن ایجاد کند

دیپلمات نوشت: نزدیکی کابل و دهلی‌نو سکوت پاکستان را به دنبال نخواهد داشت و هند باید حساسیت‌های پاکستان در خصوص مسائل امنیتی داخل افغانستان، درک کنند. کابل نیز به نوبه خود باید تلاش کند در رابطه با پاکستان و هند توازن ایجاد کند.(جزئیات بیشتر)

دیده‌بان حقوق بشر: پاکستان با مهاجرین افغانستان بدرفتاری می‌کند

گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که مهاجرین افغانستانی در پاکستان با انواع بدرفتاری و آزار و اذیت پلیس این کشور روبرو هستند و مقامات اسلام‌‌آباد از آنها خواسته‌اند دست از آزار و اذیت و رفتار غیر انسانی با مهاجرین بردارند.

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار این گزارش، از حکومت پاکستان خواسته تا اقداماتی را برای پایان دادن به این رفتار نادرست هر چه زودتر انجام دهد.(جزئیات بیشتر)

بنیاد آسیا: 67 درصد افغانستانی به آینده کشورشان ناامید هستند

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «بنیاد آسیا» در آخرین نظر سنجی خود از میان 9 هزار و 586 شهروند افغانستانی در 34 ولایت، اعلام کرد حدود 67.4 درصد از مردم این کشور نگران جان و امنیت خود هستند که این نگرانی از سال 2004 میلادی تاکنون به بالاترین خود رسیده است.

بنابر این گزارش، بنابر این گزارش، حدود 36.7 درصد از پاسخ‌دهندگان از وضعیت کنونی افغانستان راضی بوده و حدود 57.5 درصد از افغان‌ها گفته‌اند که وضعیت کشورشان به سمت بهبود نرفته است؛ این نظرسنجی نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح خوشبینی مردم افغانستان طی 10 سال اخیر است.(جزئیات بیشتر)

داون: امنیت پایدار در افغانستان تنها با مذاکرات همه‌جانبه امکان‌پذیر است

روزنامه داون پاکستان به نقل از «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر این کشور نوشت:  جامعه جهانی تمایل به از سرگرفته شدن مذاکرات صلح افغانستان دارد بنابراین پاکستان از مذاکرات همه جانبه و فراگیر در این کشور حمایت می‌کند.(جزئیات بیشتر)

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از قانون مبارزه با تروریسم افغانستان

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد دولت افغانستان باید قانون جدیدی را که اجازه می‌دهد مظنونان امنیتی بدون دادگاه به مدت نامعلومی بازداشت شوند، رد کند.

اصلاحیه سپتامبر 2015 آیین نامه دادرسی جزایی که به فرمان ریاست جمهوری افغانستان ابلاغ شده است به مقامات افغان اجازه می‌دهد تا هر کس که مظنون به فعالیت مجرمانه علیه امنیت داخلی یا بین‌المللی است یا اعتقاد بر این است که احتمالا چنین جرمی را مرتکب می‌شود، برای یک دوره یک ساله قابل تمدید زندانی کند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که با در نظر گرفتن انتقادات شدید «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان از اقدامات ایالات متحده در گوانتانامو، غیرقابل درک است که چرا وی خواستار زندانی نامحدود بدون برگزاری دادگاه در افغانستان است.(جزئیات بیشتر)

دیپلمات: تظاهرات مردم افغانستان علیه افراط‌گرایی

مجله دیپلمات با اشاره به تظاهرات گسترده مردم افغانستان در تاریخ 20 عقرب، نوشت:حضور گسترده‌ی اقوام دیگر، باعث شد تا این تظاهرات تبدیل به حرکت اعتراضی تاریخی و بی نظیری شود که در آن، مردم عادی افغانستان تمام تقسیمات قومی و مذهبی را کنار گذاشته و غم و اندوه جمعی خود را نسبت به وخامت اوضاع امنیتی کشور، ابراز می‌کنند.(جزئیات بیشتر)

پرس هرالد: در مورد آنچه قادر به انجام آن در افغانستان نیستیم، واقع‌بین باشیم

پرس هرالد نوشت:منتقدان تصمیم خروج نیروهای نظامی ما از افغانستان، باید به یک سوال پاسخ دهند: به‌جای این کار، چه باید کرد؟ آمریکا تا چه زمانی باید در آن کشور حضور داشته باشد تا اطمینان پیدا کند که طرف مورد حمایت ما در قدرت باقی می‌ماند؟

این منتقدان خواستار تعهدی نامحدود، گسترده و با هزینه‌ای سنگین هستند تا مطمئن شوند این کشورها به ‌خوبی اداره می‌شوند. ما از عهده‌ این کار بر نمی‌آییم. حتی اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم و از طرف دیگر، منافع استراتژیک ما آن را تقاضا نمی‌کند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ح


ویدیو مرتبط :
طالبان در افغانستان و پاکستان