سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شناسایی و حفاظت از گونه نادر سوسمار دم‌تیغی ایرانی در ریگان


محمد سعادت‌نژاد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار کرد: زیستگاه گونه نادر سوسمار دم‌تیغی ایرانی در کشور در شهرستان ریگان است؛ این گونه نادر رو به انقراض بود که با راه‌اندازی اداره حفاظت محیط زیست مجدداً شناسایی و حفاظت شد.

وی افزود: این گونه نادر در کشور فقط در بیابان‌های ریگان زیست می‌کند که عده‌ای به دلیل تصور خطرناک بودن سوسمار دم‌تیغی زیست این گونه نادر را با مشکلاتی مواجه می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان اضافه کرد: سوسمار دم‌تیغی یا خار دم حیوانی خزنده و خونسرد بوده و زندگی او در بیابان‌های مناطق گزبهمن، چاه‌قنبر، تک‌فرهاد و سیف‌الدینی است.

سعادت‌نژاد تصریح کرد: با آغاز فصل سرما این حیوان چون جزء خزندگان است خود را در سوراخ‌هایی که حفر کرده مخفی می‌کند و با گرم شدن هوا از سوراخ بیرون می‌آید.

وی افزود: غذای این حیوان حشرات و بوته‌های بیابانی است و با توجه به رنگدانه‌های خاص در مقابل آفتاب رنگ پوستش تغییر می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان ادامه داد: در ایران از خانواده دم‌تیغی سه گونه تاکنون شناسایی شده است که گونه نادر آن در ریگان زیست می‌کند، این حیوان نادر زمستان را کاملاً می‌خوابد و با آغاز فصل بهار بیدار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این سوسمار در بخش شرقی فلات ایران و نواحی نیمه‌بیابانی با پوشش گیاهی بوته‌ای زندگی می‌کند و در نمونه‌های بالغ آن گیاه‌خواری دیده می‌شود و طبق گزارش‌ها سالانه هفت تا 10 تخم می‌گذارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان از شهروندان ریگانی، دامداران و عشایر خواست: از این گونه نادر حفاظت کنند.

انتهای پیام/80014/ز30


ویدیو مرتبط :
شناسایی 475 گونه گیاهی نادر در سبلان - اردبیل