سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرانجام جلسه پارلمان لبنان تشکیل شد اما نه برای انتخاب رئیس‌جمهور


پس از تعیین سی‌ویک موعد برای تشکیل جلسه پارلمان لبنان برای موضوع انتخاب رئیس‌جمهور، جلسه سی‌ودوم بدون بررسی این موضوع ظهر پنجشنبه تشکیل شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پارلمان لبنان برای بررسی موضوع انتخاب رئیس جمهور و دیگر مسائل باقی‌مانده در این خصوص، پس از تعیین سی‌ویک موعد بی‌نتیجه، سرانجام امروز موفق به تشکیل جلسه شد اما این موضوع را برررسی نکرد.

این جلسه در ساعت 11 به وقت محلی بیروت آغاز شد. نبیه بری رئیس پارلمان روز گذشته گفته بود که جلسه پنجشنبه برگزار خواهد شد و همه می‌دانند که چه کسی برای تصویب قانون جدید انتخابات تلاش کرده و می‌کند.

سخنرانی نخست‌وزیر در جلسه امروز

«تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان و نماینده پارلمان، جلسه پارلمان را با سخنرانی خود آغاز کرد و برگزاری جلسه را که پس از مدتها تشکیل شد، به رئیس پارلمان و نمایندگان تبریک گفت و تاکید کرد که مهم‌ترین موضوع دستور کار انتخاب رئیس‌جمهور است و امیدواریم جو مثبتی که امروز سبب شد جلسه تشکیل شود، سبب تحقق نتیجه شود.

خروج زودهنگام فراکسیون «کتائب» از جلسه

وبگاه خبری العهد لبنان گزارش کرد که دقایقی پس از سخنان تمام سلام، اعضای فراکسیون «الکتائب» جلسه را ترک کردند. نمایندگان این فراکسیون در اعتراض به اینکه نبیه بری (رئیس پارلمان) نپذیرفته که انتخاب رئیس‌جمهور در دستور کار قرار بگیرد، ساختمان پارلمان در میدان «ستاره» را ترک کردند.

«سامی الجمیل» عضو این فراکسیون گفت: قانون اساسی روشن است و ما امروز می‌خواهیم درباره انتخاب رئیس‌جمهور بحث کنیم و باید هرچه سریعتر وارد موضوع شد.

در مقابل «نبیه بری» رئیس پارلمان گفت «من آماده‌ام همین بعدازظهر جلسه انتخاب رئیس‌جمهور را در پارلمان برگزار کنم اما به شرطی که توافق [میان گروه‌های سیاسی] حاصل شود».

الجمیل نیز در ادامه اعلام کرد که این جلسه را قانونی نمی‌داند و کودتایی علیه جمهوریت لبنان است و در نتیجه جلسه را ترک می‌کند.

31 جلسه‌ای که تشکیل نشد

نظام سیاسی لبنان پارلمانی است و رئیس‌جمهور آن بر اساس توافق و رأی‌گیری نمایندگان پارلمان انتخاب می‌شود.

تا پیش از این و از 17 ماه پیش، 31 موعد برای تشکیل جلسه انتخاب سکاندار جدید کاخ بعبدا، رئیس جمهور لبنان، تعیین شده است که هربار به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان تشکیل نشده بود.

تنها، نخستین جلسه در تاریخ چهارشنبه 23 آوریل (3 اردیبهشت) برگزار و برای انتخاب رئیس جمهور رأی‌گیری شد که سمیر جعجع، نامزد جریان نزدیک به غرب یعنی «14 مارس»، نتوانست با آراء سفید «جریان 8 مارس» جریان نزدیک به مقاومت، رقابت کند و از رسیدن به پست ریاست جمهوری لبنان بازماند.

جلسات دوم تا سی‌ویکم پارلمان لبنان به علت به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان تشکیل نشده است.

لبنان از 25 ماه مه 2014 با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری «میشل سلیمان» با خلأ سیاسی مواجه شده و سیاستمداران این کشور هنوز نتوانسته‌اند بر سر یک نامزد، توافق کنند.

انتهای پیام/ص

 


ویدیو مرتبط :
تشکیل جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهور