سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آغاز روند رسیدگی به پرونده گروه عامل حملات تروریستی پاریس- بروكسل


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروكسل، سایه «عبدالحمید اباعود»، كه احتمال می رود در حمله های تروریستی پاریس نقش كلیدی ایفا كرده باشد، بر سر این پرونده سنگینی می كند. وی پنج روز پس از حمله های تروریستی پاریس، طی عملیات پلیس در منطقه «سن دونی» این شهر كشته شد.
پرونده این هسته تروریستی كه در ژانویه (دی/ بهمن) گذشته در شهر «وِرویه» (Verviers) در شرق بلژیك متلاشی شد، به نام همین شهر نامیده می شود. روند دادرسی این پرونده با آغاز بازجویی از متهمان آغاز خواهد شد.
یك منبع نزدیك به تحقیقات بتازگی به روزنامه فرانسوی «لو موند»، گفت: دستگاه قضایی فرانسه در تحقیقات خود این فرضیه را كه احتمالا هسته تروریستی ورویه عامل حمله های پاریس است، مد نظر قرار داده است.
دادستانی بلژیك، اباعود را كه با انتشار ویدیوهایی از جنایاتش در سوریه مشهور شد، «رئیس» این گروه با 16 مظنون به عضویت معرفی می كند.
دادگاهی كه امروز ساعت 9 به وقت محلی (11 و 30 دقیقه به وقت تهران) فعالیت خود را آغاز می كند، به اتهام 16 مظنون در مورد عضویت و مسئولیت در یك سازمان تروریستی رسیدگی خواهد كرد.
9 تن از اعضای این گروه متواری هستند و در دادگاهی كه قرار است در كاخ دادگستری بروكسل و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شود، حضور نمی یابند.
«مروان البالی» 26 ساله یكی از مظنونانی است كه در دادگاه امروز حاضر می شود. وی تنها فردی بود كه از عملیات نیروهای ویژه بلژیك در 15 ژانویه 2015(26 دی93) در حمله به خانه ای در مركز ورویه پس از حملات پاریس، گریخت.
در حملات تروریستی ژانویه 2015 پاریس، دفتر نشریه «شارلی ابدو» و یك مركز خرید یهودیان در پاریس هدف حمله قرار گرفت.
البالی علاوه بر اتهام هدایت هسته تروریستی ورویه، باید به اتهام های تلاش برای كشتن پلیس و شلیك كردن به نیروهای ویژه در عملیات 15 ژانویه پاسخ گوید.
«سباستین كورتوی» وكیل البالی می گوید، موكلش در جریان حمله های پاریس و بروكسل قرار نداشته و نقش كوچكی را در این گروه ایفا می كرده است.
«عمر دماش» (الجزایری تباری كه در آتن و در محلی كه احتمال اسكان اباعود در آن وجود داشت، بازداشت شد)، «محمد ارشد» ( برای یافتن دو تروریست كشته شده در ورویه به فرانسه و آلمان رفته بود)، «صهیب عبدی» و برادرش «اسماعیل» (هر دو یك روز پس از عملیات ورویه در مرز فرانسه و ایتالیا بازداشت شدند)، دیگر مظنونان این پرونده هستند.
11 مظنون دیگر از ملیت های بلژیكی، مراكشی، هلندی یا فرانسوی نیز یا در جریان تحقیق آزاد شده اند، یا هرگز بازداشت نشده اند. برخی از آنان نیز به حضور در سوریه متهم هستند و قرار بازداشت بین المللی برایشان صادر شده است.
مقامات بلژیك هسته تروریستی ورویه را كه بیشتر اعضای آن متولد محله «مولنبك» بروكسل هستند، به طراحی حمله هایی علیه پلیس متهم می كنند.
به نوشته هفته نامه فرانسوی «لو پوئن»، «اوبر بونو» مسئول نیروهای ویژه مداخه خارجی پلیس فرانسه، بتازگی تایید كرد: تروریست ها در نظر داشتند یكی از مقامات ارشد بلژیك را ربوده و سرش را جدا كنند تا تصویر آن را بر روی شبكه ها قرار دهند.
روزنامه بلژیكی «هت لاست نیوش» (Het Laaste Nieuws) خبر داده كه یك «صاحب منصب قضایی» و یا «یك مقام ارشد پلیس» هدف برنامه تروریست ها بوده اند.
روزنامه فرانسوی زبان «لو سوآر» بلژیك، نوشت: در خانه اباعود در آتن تعدادی نقشه فرودگاه ها پیدا شده و این در حالیست كه از خانه تروریست ها در ورویه، تعدادی كلاشنیكف « AK47»، مواد لازم برای تهیه ماده انفجاری TATP و بمب های دست ساز استفاده شده در پاریس و بروكسل، به دست آمده است.
روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» پیشتر نوشته بود: حملات پاریس و بروكسل كه اروپا را متاثر ساخت، هر دو نتیجه فعالیت یك گروه واحد بوده كه عملیات را از راه دور و از سوریه هدایت كرده است. مسیر تحقیقات به شبكه اباعود كه در عملیات پلیس فرانسه كشته شد، منتهی می شود.
این روزنامه فرانسوی در بیان دلایل ادعای یكی بودن شبكه تروریستی عامل حملات پاریس و بروكسل، نوشت: نخست آن كه «خالد بكراوی» كه در مترو «مِلبیك» بروكسل كمربند انفجاری خود را فعال كرد، متهم بود كه با هویتی جعلی مخفیگاهی را در شهر «شارلوروآ » (Charleroi) بلژیك اجاره كرده بود كه مورد استفاده برخی از تروریست های فرانسوی پیش از حملات پاریس، قرار گرفته است. دلیل دیگر آنكه «محمد بلقید» با نام مستعار «سمیر بوزید» كه در 15 مارس (25 اسفند) در محله «مولنبك» بروكسل كشته شد و نیز «نجم عشراوی» كه در فرودگاه بروكسل خود را منفجر كرد، با تعدادی از عاملان حملات پاریس، تماس تلفنی داشته اند.
حتی گفته می شود كه عشراوی احتمالا دریافت كننده پیامك معروف «ما رفتیم، شروع می كنیم» است كه پیش از حمله مهاجمان به سالن كنسرت «باتاكلان» از یك گوشی متعلق به عاملان حمله ارسال شده بود.
آخرین دلیل برای این مدعا نیز كشف «دی ان ای» عشراوی بر بقایای كمربند انفجاری عاملان انتحاری در استادیوم فرانسه و باتاكلان است. همچنین احتمال می رود كه این «دی ان ای» در آپارتمانی در منطقه اسكاربك نیز كه احتمالا كارگاه ساخت بمب بوده، پیدا شود.
پیشتر یك منبع نزدیك به تحقیقات نیز تایید كرده بود كه یك گروه عامل هر دو حمله پاریس و بروكسل بوده است.
در حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان) پاریس كه ضعف تبادل اطلاعات در مورد تروریست ها را در اروپا به نمایش گذاشت، فرانسه برای نخستین بار در تاریخ خود، هدف عملیات انتحاری قرار گرفت.
در جریان این حملات كه گروه تروریستی «داعش» مسئولیت آن را برعهده گرفت، 130 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 350 نفر دیگر مجروح شدند.
در حملات تروریستی بروكسل شامل انفجار بمب در فرودگاه و یك ایستگاه مترو در بروكسل در 22 مارس (3 فروردین)، دست كم 31 نفر كشته و حدود 300 نفر مجروح شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را نیز پذیرفت.
اروپام ** 9053**1485**1479

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
حملات تروریستی پاریس