سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آموزش و پرورش باید هدفمند تمام ظرفیت‌هایش را در جهت روشنگری و بصیرت افزایی جامعه به کار گیرد


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، شعبانعلی رمضانیان رئیس سازمان بسیج فرهنگیان امروز در همایش علمی پژوهشی واکاوی فتنه 88 که در حسینیه حضرت زهرا (س) پادگان ولیعصر(عج) برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: کلمه فتنه در قرآن کریم و کلام معصومین(ع) برای بستن راه و بازگرداندن از مسیر حق، شرک و کفر‌، افتادن در معاصی و نفاق، اشتباه گرفتن و تشخیص ندادن حق از باطل، گمراهی، کشتار و اسارت و تفرقه و اختلاف میان مردم به کار رفته است.

وی ادامه داد: قرآن کریم از دو فتنه سخن به میان آورده است. اول به معنای امتحان الهی و یا کیفری که خداوند به گنهکاران می‌دهد و دوم آشوب و طغیان و ایجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که به وسیله قدرت‌طلبان و آشوبگران به وجود می‌آید.

رمضانیان افزود: فتنه در معنای اول از جانب خداوند متعال حادث می‌شود و آثار تربیتی دارد و افراد را به تلاش و کوشش و اصلاح حال خود وادار می‌سازد و امتحان و ابتلا برای اهل ایمان است که در این معنا فتنه شامل نعمت‌های الهی شده مانند اموال و اولاد که وسیله امتحان و آزمون الهی قرار می‌گیرند. زیرا گاهی خداوند با دادن نعمت، بندگان خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با اشاره به معنای دوم که همان آشوب گری و به هم ریختن نظم و آرامش در جامعه است، گفت: فتنه به عنوان چیزی است که بدتر و شدیدتر از آدم کشی است و جامعه اسلامی به جنگ با عاملان فتنه فراخوانده شده است.

وی یادآور شد: خضرت علی(ع) در اشاره به این دو فتنه که یکی کار خدا و دیگری کار آشوبگران است می‌فرماید هیچ یک از شما نگویید خداوندا به تو پناه می‌برم از فتنه زیرا هیچ کس نیست مگر اینکه او را فتنه‌ای است. کسی که می‌خواهد به خدا پناه ببرد، از فتنه‌های گمراه کننده پناه ببرد؛ چرا که خداوند فرموده بدانید که اموال و اولاد شما فتنه هستند و معنای آن این است که ابتلای به فتنه همیشگی است و خداوند بندگان خود را با ابزارهای گوناگون و حتی با اموال و اولاد امتحان می‌کند.

رمضانیان تصریح کرد: به عقیده حضرت علی(ع)، فتنه از هواپرستی‌ها و قانون شکنی‌های جماعتی شروع می‌شود که برای رسیدن به هدف‌های نامشروع خود، حق و باطل را در هم می‌آمیزند و فریبکارانه وارد عمل می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با بیان اینکه همواره آغاز پیدایش فتنه‌ها پیروی از هواهای نفسانی و پیدایش قوانین مجعول و بدعت گونه است، گفت: قوانینی که با کتاب خدا مخالف است و جمعی بر خلاف دین خدا به حمایت از آن برمی‌خیرند و اگر باطل از آمیخته شدن با حق نجات می‌یافت بر حقیقت جویان پوشیده نمی‌ماند.

وی افزود: حضرت علی (ع) می‌فرماید اگر حق خالص در میان بود اختلاف به چشم نمی‌خورد و اگر باطل محض در میان بود بر هیچ خردمندی پوشیده نمی‌ماند لیکن مشتی از حق و مشتی از باطل گرفته شده و با هم آمیخته شده است و اینجاست که شیطان بر دوستداران خود چیره می‌شود و کسانی رهایی پیدا می‌کنند که از طرف خداوند عاقبت نیکی برای آنها رقم خورده باشد.

رمضانیان گفت: امام علی (ع) هشدار می‌دهد که شروع فتنه و پیدایش نطفه آن به صورت آرام و مخفیانه است، به طور خزنده پیش رفته و گسترش پیدا می‌کند وجودش همیشگی است و ذات آن تیرگی و تاریکی است. هدف فتنه به اشتباه انداختن جامعه و خطا در تصمیم گیری افراد است و روش آن غبارآلود کردن فضا و مشتبه کردن حق بر اهل ایمان و ایجاد شک، تردید و فریب است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با بیان اینکه ابتلای به فتنه برای هر جامعه‌ای متصور است، افزود: در شرایط فتنه کار دشوار و تشخیص سخت است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری راه علاج آن عبارتست از صراحت در تبیین حق و بیان حق.

وی یادآور شد: معلمان به واسطه علم و آگاهی خود و همچنین به جهت رسالت و وظیفه‌ای که برعهده گرفته‌اند یکی از مخاطبان اصلی رسول بزرگوار اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) هستند.‌ آنان به عنوان عالم باید نرم افزار فکری جامعه را پرورش دهند و موانع رشد مردم را از پیش پا بردارند.

رمضانیان افزود: مسئولیت تعلیم و تربیت معلم حکم می‌کند که او علاوه بر علم آموزی و ارائه دانش و معلومات به سرنوشت افراد تحت تعلیم خود نیز بیندیشد و اجازه ندهد تا متعلمین او مورد تعدی دیگران قرار گیرند؛‌ نباید در هیچ حالی و به هیچ بهانه‌ای از دشمن غافل بمانند.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با بیان اینکه فتنه یکی از دسیسه‌های دشمنان است و معلمان نباید در اجرای فرمان سستی کنند، خاطرنشان کرد: آنها باید از مردم جدا نشوند و از هدایت آن‌ها دست نکشند، معلمان باید شبهه‌ها را بشناسند و در زمان بدعت‌ها دانش خود را آشکار سازند.

وی گفت: معلمان باید همه سو نگری و احاطه کامل به دین داشته باشند و در زمان فتنه‌ها و آشوب‌ها باید به قرآن کریم روی آورند و فهم دقیق از دین حاصل کنند. امور شبهه‌ناک را ترک و دیگران را از آن برحذر دارند.

رمضانیان تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان دستگاه مسئول درباره معلمان و به عنوان نهاد اصلی تعلیم و تربیت نباید نسبت به فتنه و فتنه‌گران و فتنه شوندگان بی تفاوت باشد و باید هم زمینه لازم را برای نقش آفرینی مناسب معلمان فراهم آورد و دانش و مهارت لازم را به آنان بیاموزد و هم به صورت هدفمند و سازمان یافته تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش را در جهت روشنگری و بصیرت افزایی جامعه به کار گیرد.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با بیان اینکه آموزش و پرورش هم باید خط و مرزها را مشخص کند و هم به عنوان یک دستگاه مسئول در وسط میدان حاضر شود، یادآور شد: طبق معارف دینی و تجربه تاریخی جامعه اسلامی از وقوع فتنه در امان نیست و باید همواره آماده مواجهه با فتنه بود و فتنه آینده و چگونگی شکل گیری آن بسترها، زمینه‌ها، روش‌ها و ابزارهایی که در ایجاد فتنه آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد و راه‌هایی که می‌تواند باعث پیشگیری و مقابله با فتنه پیش رو باشد از جمله مباحثی است که آموزش و پرورش باید درباره آن اقدام کند.

رمضانیان اضافه کرد: در این مسیر آموزش و پرورش نیازمند به آن است که از گذشته مطلع باشد و حقیقت فتنه‌های قبل را بشناسد از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود آگاه باشد. روش‌های نقش آفرینی موثر را شناسایی کرده تا با در نظر گرفتن درس‌ها و عبرت‌های فتنه‌های قبل، اهداف و انگیزه‌های فتنه گران و نقشه‌ها و طرح‌های آنها را در آینده بفهمد.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/HQSV3D


ویدیو مرتبط :
پیرامون موضوع عدالت و پیشرفت،صرفا جهت بصیرت افزایی،فیلم