علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



معاون سازمان محیط زیست: تولید نفت در مقابل تخریب هورالعظیم تجربه شکست خورده ای است


به گزارش ایرنا سعید متصدی چهارشنبه در نخستین همایش بین المللی گرد و غبار که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، افزود: با سرزمین برخورد هوشمندانه نداریم و به عنوان یک دارایی بی ارزش با آن برخورد می کنیم و برای حفظ و پویایی سرزمین کاری انجام نمی دهیم.
وی با اشاره به خشک شدن هورالعظیم به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولید گرد و غبار اظهار کرد: امروز تجربه های شکست خورده در رویارویی با سرزمین داریم که یک نمونه از آن تخریب 180 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم است که در سال های نه چندان دور برای استحصال نفت خشک کرده اند.
متصدی گفت: متاسفانه فعالیت های اقتصادی بر محیط زیست ارجح است و ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته نمی شود.
وی با انتقاد از مدیریت منابع آبی در کشور افزود: با وجودی که یک کشور خشک هستیم اما هنوز در تولید و مصرف آب و همه مسائل مرتبط با آن دچار مشکل هستیم و هنوز در نقاطی از کشور که بیشترین تبخیر را دارند سدسازی می کنیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین راهکارهای مقابله با گرد وغبار را مدیریت آب، مدیریت خاک و مدیریت گیاه عنوان کرد و افزود: تنها راه این است که از تکنولوژی های ارائه شده در دنیا در این سه مبحث استفاده کنیم.
وی هدف سازمان حفاظت محیط زیست را حل مشکل ریزگردها به صورت ریشه ای دانست و اظهار کرد: سند ملی گرد و غبار بر پایه علمی بنیان گذاشته شده و به دنبال پایداری در عملیات است.
متصدی افزود: دولت خود را متعهد به حل مشکل گرد و غبار می داند و بر همین اساس پارسال مصوبه همه جانبه برای احیای تالاب ها، ایجاد شبکه های پایش و اعطای تسهیلات به شهروندان داشت.
به گفته وی، عملیات مالچ پاشی، نهالکاری و تثبیت بیابان آغاز شده است.
وی گفت: با هماهنگی وزارت نفتف هم اکنون آب در تالاب هورالعظیم رهاسازی شده و بررسی نقشه ها نشان می دهد که امسال گرد و غبار تولیدی در بخش های آبگیری شده کاهش یافته است.
متصدی تاکید کرد: جامعه، ناظر عملکرد مسئولان است و تاکنون همه تصمیمات بدون دخالت جامعه اتخاذ شده در حالی که جوامع محلی باید در تصمیمات دخالت داده شود.
وی افزود: اثرات گرد و غبار فقط با کاهش میزان منابع تولید این پدیده کمتر می شود، در غیر این صورت همچنان شاهد اثرات آن در جامعه خواهیم بود.

* تدوین سند بین المللی گرد و غبار
متصدی، در ادامه با اشاره به اقدامات بین المللی برای کاهش اثرات گرد و غبار گفت: برای احیای تالاب های مشترک از جمله هورالعظیم و کنترل گرد و غبار تلاش هایی شده اما عراق به عنوان بزرگترین منبع تولید گرد و غبار دچار جنگ داخلی و درگیر با داعش است.
وی افزود: با سازمان ملل قطعنامه ای در زمینه گرد و غبار امضا شد که بر همین اساس امروز نماینده برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) در این همایش حاضر شده است.
متصدی، با اشاره به نقش ایران در تدوین گزارش بین المللی ارزیابی گرد و غبار اظهار کرد: سازمان محیط زیست موضوع گرد و غبار را از سطح ملی به منطقه ای و جهانی رسانده است.
وی تاکید کرد: این حق ماست که جامعه جهانی بخاطر تاثیرپذیری و نقش کشورهای دیگر در ایجاد گرد و غبار، به ما کمک کند.

* تعطیلی نیروگاه رامین در صورت تخلف
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: نیروگاه رامین را در صورت استفاده مجدد از سوخت مازوت تعطیل می کنیم.
وی افزود: با پیگیری محیط زیست پنج نیروگاه کشور که از مازوت استفاده می کردند گازسوز شدند و نیروگاه رامین هفته گذشته با هماهنگی وزارتخانه های نفت و نیرو به چرخه نیروگاه های گازسوز پیوست و امیدواریم نیروگاهی را به دلیل نوع سوخت آن تعطیل نکنیم.
متصدی اضافه کرد: با اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها و فراهم شدن بستر استفاده از تکنولوژی خارجی، امروز هیچ صنعتی بهانه ای برای آلوده کردن محیط زیست ندارد.
بر اساس این گزارش، همایش بین المللی گرد و غبار از 12 تا 14 اسفند در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران در حال برگزاری است.
مهمانانی از کشورهای عراق، آمریکا، اسپانیا، بوسنی، عراق و پاکستان و همچنین نماینده برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) در این همایش شرکت دارند. 210 مقاله به این همایش ارسال شد که 196 مقاله پذیرفته شده که برخی از آنها در طول برگزاری همایش ارایه خواهد شد.
7151/ 6037

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
توضیحات معاون سازمان محیط زیست در مورد سرطان زا بودن پ