سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پیشخوان/ شرح فرهنگ گفتاری موسیقی فارسی‌زبانان افغانستان در یک کتاب


پیشخوان/ شرح فرهنگ گفتاری موسیقی فارسی‌زبانان افغانستان در یک کتابخبرگزاری کتاب ایران/ جلد بیستم از مجموعه 21 جلدی «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران زمین» با عنوان فرعی «فارسی زبانان افغانستان» تالیف کیوان پهلوان چندی پیش از سوی انتشارات آرون روانه کتابفروشی‌ها شد.

کیوان پهلوان فارغ‌التحصیل مقطع دکتری فیلولوژی باگرایش فولکلور از تاجیکستان، این مجموعه پژوهشی را در 21 جلد با هدف معرفی یک ژانر پژوهشی تازه و تجربه نشده در ایران تدوین کرده است. 19 جلد کتاب به استان‌های ایران، جلد بیستم به فرهنگ گفتاری موسیقی افغانستان و جلد بیست و یکم نیز که اکنون در دست انتشار است به ادبیات شفاهی اقوام فارسی زبان تاجیکستان و ازبکستان اختصاص دارد.

این ژانر پژوهشی،oral literature in the context of music نام دارد که ترجمه لغت به لغت آن «ادبیات شفاهی در زمینه موسیقی» است. این شیوه پژوهشی تاکنون در ایران تجربه نشده است. این مجموعه تمامی مباحث موجود در ژانر فولکلور موسیقی اعم از (آواها، ترانه‌ها، عبارات آهنگین تا لالایی‌ها، بازی‌ها، افسانه‌های آهنگین، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، دعاها و محتوای شنیداری برخی مراسم مذهبی) را دربر می‌گیرد.

جلد بیستم این مجموعه شامل 22 فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «ترانه‌های عامیانه»، «اسپند»، «اَلَس»، «دو بیتی‌ها»، «تحلیل بن‌مایه‌های پایداری»، «موسیقی افغانستان»، «کوراوغلی»، «درک افغان‌ها از صدای پرندگان»، «میله چهارشنبه اول سال»، «میله کلبه کشی»، «میله‌دار بازی»، «سیرِ گُل»، «گل گردانی»، «مراسم انگور»، «رقص»، «ترانه‌ها و سرودها»،‌ «ضرب المثل‌ها»، «چیستان‌ها»،‌ «افسانه»، «بازی‌ها» و «تعزیه و مراسم مذهبی».

نویسنده در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «ما در این مجموعه فرهنگ گفتاری در موسیقی فارسی‌زبانان افغانستان را گرد آورده‌ایم. لازم به ذکر است که با وجود صدها و هزاران کیلومتر فاصله بین نقطه‌ای از ایران کنونی و کشوری به نام افغانستان چه اشتراکات فرهنگی، زبانی، موسیقیایی و در زمینه‌های زندگی وجود دارد، گویی تنها این مرزهاست که ما را از هم جدا کرده است. ما نباید در زندگی روزمره‌مان خود را جدای از هم احساس کنیم و بکوشیم تا همچنان به هم نزدیک باشیم و از این موهبت استفاده فراوان در زندگی‌مان ببریم.»

«موسیقی و ذکر در تمدن ایران زمین»، «تاریخ، فرهنگ و موسیقی»، «موسیقی مازندران»، «رضا خان از الشتر تا الاشت»، «فرهنگ عامه الاشت»، «سامانیان و نقش آنها در اعتلاء تمدن و فرهنگ ایران‌زمین»، «رضا شاه و بررسی کتب سیاسی معاصر»، «فرهنگ مردم الاشت و سوادکوه» و «رضا شاه و دیدگاه‌ها» نام شماری از تألیفات منتشر شده کیوان پهلوان است.

همچنین «آن هنگام که دایره نوازان زن بودند» نوشته لین ردموند، «نت‌نویسی موسیقی: راهنمایی برای روش امروزین» نوشته رید گاردنر و «عشایر جنوب: عشایر فارس» نوشته میخائیل سرگی‌یویچ ایوانف، نیز نام شماری از ترجمه‌های منتشر شده پهلوان است.
«فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران زمین: فارسی زبانان افغانستان» تألیف کیوان پهلوان با شمارگان 200 نسخه، 426 صفحه و بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات آرون روانه کتاب‌فروشی‌ها شده است.


منبع: خبرگزاری کتاب ایران


ویدیو مرتبط :
جشنواره موسیقی نوروزی فارسی زبانان