سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افزایش 800 هزار تومانی حقوق معبربان‌ها/ پیشنهاد افزایش 20درصدی بودجه شهربان


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بعد از خبرساز شدن اتفاقات مربوط به مأموران شرکت شهربان در برخورد با دستفروشان، حادثه درگیری با کارگران کارواش و موج انتقاداتی که نسبت به عملکرد مأموران شهرداری ایجاد شد از ابوالقاسم چیذری مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران برای حضور در خبرگزاری تسنیم دعوت شد تا جزئیاتی از ماجراهای اخیر را از زبان او بشنویم.

چیذری در بخش نخست این گفت‌وگو که با تیتر «اخراج نیروهای خاطی در حادثه کارواش/ دستگیری معبرفروشانی با روزانه 30میلیون تومان درآمد» منتشر شد خبر از اخراج 5 نیروی شرکت شهربان که در حادثه درگیری کارواش رفتار غیر حرفه‌ای داشتند را اعلام کرد و آماری از میزان جمع‌آوری سد معبرهای صورت گرفته در چند ماه اخیر داد.

وی در حالی که ناگفته‌هایی از فیلم منتشر شده از حادثه کارواش در غرب تهران بیان کرد خبر از رفع 24 هزار مورد سد معبر طی 6 ماه اخیر بدون حادثه و درگیری داد و معتقد بود در میان این تعداد رفع سد معبر ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد.

چیذری همچنین از شناسایی 20 نقطه حساس دستفروشی در تهران و شناسایی معبرفروشانی که سال‌ها در نقاط کلیدی شهر تهران فعالیت می‌کردند خبر داد. وی با بیان جزئیاتی از میزان درآمد این افراد و نوع فعالیت آنها اعلام کرد که تعدادی از این نقاط پاکسازی شده‌اند و برای تعدادی دیگر از این نقاط بعد از عید اقدام خواهند کرد.

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به پرسش‌هایی درباره دریافت وجه از دستفروشان توسط نیروهای معبربان و وضعیت کنونی معیشت و تحصیلات نیروهای این شرکت پاسخ داد. مدیرعامل شرکت شهربان دریافت وجه از دستفروشان توسط نیروهای این شرکت را رد کرد و گفت این یک باور غلط است و با توجه به آموزش‌ها و ارتقاء وضعیت معیشت نیروها شاهد چنین اقداماتی نیستیم ضمن اینکه نظارت بر آنها را نیز افزایش داده‌ایم.

اشاره به پیشنهاد عضو شورای شهر مبنی بر واگذاری مسئولیت نیروهای معبربان به پلیس و اعلام  اینکه طبق قانون انجام این کار امکانپذیر از دیگر موضوعات طرح شده در این بخش از گفت‌وگوی تسنیم با چیذری است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

تسنیم: یکی از ذهنیت‌هایی که درباره جذب نیرو در شرکت شهربان وجود دارد این است که این شرکت به دنبال جذب اراذل و اوباش است تا بتوانند از پس کار بربیایند.

چیذری: 6 ماه است که وضعیت اینطور نیست؛ از رسانه‌ها دعوت می‌کنیم در همایش سراسری صبحگاهی مشترک شرکت کنند و نیروهای ما را ببینند. شرکت شهربان 7 پیمانکار دارد که منابع انسانی و امکانات را تأمین می‌کنند اما آموزش، نظام پرداخت حقوق، گزینش و چینش آنها با ماست در واقع پیمانکار طبق قرارداد مطیع ماست، منطقه مجری و ناظر مقیم است و ما ناظر عالی هستیم.

تسنیم: معیار جذب نیرو و سطح تحصیلات نیروها در شرکت شهربان چیست؟

چیذری: افراد زیر دیپلم به هیچ‌ عنوان جذب نمی‌شوند و حدود 20 نفر از نیروهای شهربان در آزمون دکتری شرکت کرده‌اند. تعدادی نیروی فوق دیپلم هم از قبل بین معبربان‌ها بوده است اما به طور کلی افراد زیر دیپلم اصلا جذب نمی‌شوند و باید فردی انتخاب شود  که بداند شهرداری از این محل قضاوت می‌شود. مهم‌ترین آیتم برای ما شاکله شخصیت طرف مقابل است،‌ گزینه‌هایی مبنی بر اینکه فرد متقاضی دارای چه فیزیکی است،‌آیا خالکوبی و جای چاقو و قمه در ظاهر وی مشاهده می‌شود یا خیر، در نظرگرفته می‌شود اما این ویژگی‌‌ها طی 6 ماه اخیر رخ داده است. باید یکسال از این اقدامات بگذرد و شهریور سال آینده گزارش کاملی از آن ارائه دهیم، در حال حاضر وسط راه هستیم.

تسنیم: یکی از انتقادات جدی که به شهرداری وارد است دریافت وجه از دستفروشان توسط مأموران شهرداری است.

چیذری: این یک باور و برداشت غلط است، شاید در سال‌های گذشته چند نفر از نیروها این خبط را کرده باشند و یک ذهنیت تاریخی منفی برای افراد جامعه ایجاد شده باشد.

تسنیم: با چند مورد که ذهنیت منفی تاریخی ایجاد نمی‌شود.

چیذری: یک نیروی شهربان چه می‌خواهد؟ حقوق خوب، توجه به موضوعات رفاهی و توجه به خانواده، در غیر این صورت جزو آدم‌های فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ، است. نیروهای معبربان هر چند ماه یکبار از پیمانکار حقوق دریافت می‌کردند اما از روزی که معبریان‌ها به شرکت شهربان ملحق شدند 600 هزار تومان حقوق‌شان افزایش یافته است.

تسنیم: در حال حاضر حداقل حقوق آنها چقدر است؟

چیذری: یک میلیون و 500 تا 700 هزار تومان با قرارداد است و معبربان‌ها از این تغییر وضعیت متعجب هستند. آنها تا آذر ماه 900 هزار تومان و آن هم به صورت نامنظم دریافت می‌کردند اما اکنون میزان حقوق مذکور به موقع به آنها پرداخت می‌شود. علاوه بر این از زمان راه‌اندازی حوزه فرهنگی در شرکت، ملاقات با خانواده برخی از نیروها و ارائه بسته‌های فرهنگی به فرزندانشان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

کارت‌های هدیه برای اماکن تفریحی به آنها ارائه شده که می‌توانند به اماکن تفریحی شهرداری مراجعه کنند. در اقدامی بی سابقه سبد آجیل شب عید به آنها ارائه می‌دهیم. در ادامه این روند افراد فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ بعد ازمدتی به راحتی شناسایی خواهند شد. بسیاری از نیروها به دنبال چنین وضعیتی بودند و زمانی که پیمانکار حقوقشان را با تأخیر می‌پرداخت مجبور به دریافت پول از دستفروشان بودند اما در حال حاضر اینطور نیست.

علاوه بر این اقدامات برای نیروهای شرکت بیمه تکمیلی ایجاد کردیم و این افراد تا سقف 5 میلیون می‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند. وضعیت رفاهی و حفظ کرامت آنها به وضعیتی تبدیل شده که طرف روی دریافت پول از یک دستفروش را ندارد. از سوی دیگر نظارتمان را به شدت افزایش داده‌ایم در واقع  دوبال نظارت و توجه رفاهی به نیرو را با هم بلند کرده‌ایم. در این راستا به صورت جزئی درباره این نیروها تحقیق می‌شود و عملکرد آنها زیر ذربین است حتما بعد از 6 ماه می‌توان وضعیت خوبی را در حوزه معبربانی شاهد باشیم.

تسنیم: عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران به تازگی پیشنهاد داد مسئولیت معبربانی به پلیس واگذار شود، انجام این کار امکانپذیر است؟

چیذری: طبق قانون این کار امکانپذیر نیست. شهرداری مالک معابر عمومی است و وظیفه صیانت از آن را بر عهده دارد اما باید قوه قهریه‌ای همراه آن باشد که وجاهت انتظامی به آن ببخشد که این امر طبق قراردادی که با ناجا داریم انجام می‌شود و 10 اکیپ و عامل انتظامی در اختیار نیروهای شرکت قرار می‌گیرد. طبق بند 2 ماده 55 و تبصره 6 ماده 101 قانون صراحتا  اعلام کرده شهرداری باید با مأموران خود نسبت به رفع سد معبر اقدام کند اما برای ناجا وظیفه‌ای تعریق نشده است اما ناجا حتما باید از عوامل شهرداری حمایت کند. اظهارات قناعتی عضو شورای شهر تهران هم دو وجه داشت؛ نخست واگذاری مسئولیت به ناجا و دوم افزایش قدرت و قوت نیروهای شهربان. بر این باورم که افزایش قدرت و قوت شهربان طبق قانون دستیافتنی تر است.

تسنیم: آماری از میزان برخورد با ساخت وسازهای غیرمجاز و حریم ارائه دهید.

چیذری: در حوزه حریم با فرمانداری‌ و بخشداری واقعا دچار مشکل هستیم. نمونه آن منطقه 18 است که فاصله این منطقه تا شهرقدس یک جوی آب است. در این فاصله مجوز ساخت 5 طبقه صادر می‌شود و در منطقه 18 اجازه ساخت یک اتاقک نگهبانی هم وجود ندارد و این مسئله موجب بروز مشکلات زیادی می‌شود. خواهش ما در حوزه حریم این است که یا حریم یکپارچه پایتخت را به شهربان بسپارند و یا آن را از شهرداری بگیرند.

در حوزه شهربان نیز آمار زیادی وجود دارد و در حوزه صیانت از آرای کمیسیون ماده 100 و کاهش پرونده‌های ماده 100 امسال کارهای خوبی انجام شد زیرا توجه به این امر از مأموریت‌هایی بود که در حکم من از سوی قالیباف به آن تأکید شده بود. بر این اساس با توجه به پیشگیری ما در حوزه ساخت و ساز و تخلفات آمار ارجاع کمیسیون‌‌ها به کمیسیون ماده 100 کاهش یافته است.

تسنیم: تعداد نیروهای معبربان چه میزان هستند و آیا نیاز به جذب نیرو وجود دارد؟

چیذری: 270 نیروی حریم بان، حدود 800 نیروی شهربان و حدود 700 نیروی معبربان در این شرکت وجود دارد. برای تعدیل نیرو روی ما فشار بود و مناطق مقاومت می‌کردند زیرا نیاز خود را در تعداد بیشتری از نیروهای معبریان و شهربان می‌دانستند اما ما تابع اقتصاد انقباضی شهرداری هستیم و امسال در 6 ماهه دوم سال 10 میلیارد تومان با تعدیل نیرو صرفه جویی کردیم.

تسنیم: بودجه پیشنهادی شهرداری برای شرکت شهربان در سال 95 چه میزان است؟

چیذری: با توجه به افزوده شدن معبربان‌ها به شرکت شهربان 120 میلیارد تومان پیشنهاد دادیم ولی باید ببینم شورا چه میزان را تصویب می‌کند. بودجه سال جاری 85 میلیارد تومان بود که  برای سال آینده افزایش 20 درصدی در نظر گرفته شده است.انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
افزایش بیش از 100 هزار تومانی عیدی