سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نامه سرزنش آمیز امام علی(ع) به والی بصره به جای خطبه مرجعیت در نماز جمعه کربلا


نامه سرزنش آمیز امام علی(ع) به والی بصره به جای خطبه مرجعیت در نماز جمعه کربلاایرنا/ در نماز جمعه این هفته کربلا، شیخ احمد الصافی نماینده آیت الله سیستانی همانند دو هفته گذشته، نظرات مرجعیت را در خطبه دوم (که به خطبه مرجعیت معروف است) نداشت و به جای آن نامه تند و سرزنش آمیز حضرت امیر علی(ع) خطاب به والی بصره را قرائت کرد.

خطاب این نامه عثمان بن حنیف الانصاری والی بصره است که حضرت امیر او را به خاطر شرکت در میهمانی ثروتمندان مورد شماتت قرار داده بود.

امام جمعه کربلا ضمن تشریح و تحلیل آن نامه تاریخی، خطاب به مدیران و مسئولان عراق گفت: رفتار با مردم و سیاستمداری را از حضرت امیر(ع) یاد بگیرید و ببینید چگونه با مسئولان و مدیرانش رفتار می کند و همه دغدغه اش مردم به ویژه فقرا و نیازمندان است.

وی خطاب به مسئولان کشور عراق گفت نگاه کنید و ببینید کسانی که در قدرت قرار می گیرند و مسئولیت می پذیرند باید چگوئه با مردم رفتار کرده و جامعه را اداره کنند.

خطبه های دوم نماز جمعه هر هفته کربلا طی سال های پس از سقوط صدام دیکتاتور رژیم بعثی عراق، معروف به نظرات مرجعیت بود و آیت الله سیستانی هر هفته نظراتش را با دست خط خود برای نمایندگانش ارسال می کرد تا از این طریق نظرات مرجعیت در قبال مسائل مهم روز کشور از تریبون نماز جمعه به اطلاع عموم برسد.

اما از سه هفته پیش، شیخ احمد الصافی در خطبه های نماز خود اعلام کرد که آیت الله سیستانی از این پس برای خطبه دوم نماز جمعه کربلا هیچ دستخطی ارسال نخواهد کرد.

این اقدام مرجعیت عالی عراق از سوی کارشناسان و تحلیلگران، از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و عمدتا واکنشی به عدم توجه دولتمردان و سیاستمداران به توصیه های ایشان تلقی شد که عموما، حول انجام اصلاحات ، مبارزه با فساد، پرهیز از اختلافات فرقه ای و تاکید بر حمایت از نیروهای مردمی و جدی گرفتن جنگ علیه تروریسم در کشور بود.

در آخرین خطبه ای که آیت الله سیستانی نظراتش را از تریبون نماز جمعه به اطلاع دولت و مردم عراق رساند، ایشان تاکید کرده بود که دولت عراق برای عبور از بحران مالی فزاینده به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت، به جای کاهش یا حذف حقوق کارکنان و رزمندگان، از هزینه های اضافی مانند ماموریت های پر هزینه خارجی بکاهد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
خطبه های نماز جمعه مسجد امام علی (علیه السلام) - دانمارک