سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تعیین درجه برای مقوله «تربیت» خطاست/نتیجه انسان تک‌ساحتی «غرور، انحصارطلبی و خشونت»


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در اولین همایش شورای تربیتی (معلمان ورزش، مراقبین سلامت، مشاوران، معلمان قرآن، معلمان تربیتی سازمان پرورشی) که در سالن آدینه منطقه 5 آموزش و پرورش تهران برگزار شد، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دو متفکر اندیشمند داشتیم که نسبت به نگاه جامع به مقوله تعلیم و تربیت، تئوری ارائه دادند که یکی از آنها شهید مطهری است که با انسان کامل، تئوری تربیتی نگاه جامع به مقوله تعلیم و تربیت را ارائه داد و فرد بعدی مرحوم علی شریعتی است که انسان چند ساحتی را مطرح کرده و تربیت تک‌ساحتی را محکوم می‌کند.

کفاش اضافه کرد: تئوری شهید مطهری تحت عنوان انسان کامل در یک جلد چاپ شده است که در آن دوران و بعد از انقلاب، این نگرش ادامه پیدا کرد و منشأ تحولاتی در تدوین متون اساسی و اسناد مؤثر در انقلاب اسلامی شد.

وی افزود: در این نگرش، مقایسه بسیار زیبایی بین جسم و روح وجود دارد و گفته می‌شود خداوند در جسم انسان قوه رشد متناسب را قرار داده است و این قوه رشد متناسب به صورت فرایندی در جسم تعریف شده است که وقتی جسم متولد می‌شود اعضای بدن متناسب رشد پیدا می‌کند به عنوان مثال اگر تناسب رشد مختل شود مشاهده می‌کنیم تنها سر یا دست و پای انسان رشد کرده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تعریف انسان کامل و متعالی به معنی رشد همه‌جانبه در ابعاد جسمانی، معنوی و روحانی است، گفت: انسان کامل در تئوری شهید مطهری، انسانی است که در ابعاد مختلف وجودی، متناسب است و روی رشد جسمانی، روحی و ابعاد مختلف خودش کار می‌کند.

وی با بیان اینکه هر کس عرصه تعلیم و تربیت را انتخاب کرده است باید با این نوع نگاه ‌آشنایی داشته باشد، افزود: امروز «داعش» نمود انسان تک‌بعدی و تک‌ساحتی است که تنها در یک عرصه رشد داشته است و به همین دلیل رفتارهای غیرعادی نشان می‌دهد.

کفاش با اشاره به تدوین سند تحول آموزش و پرورش اظهار داشت: دیدگاه‌های بیش از 400 نفر از اندیشمندان دانشگاهی، حوزوی و چهره‌های برتر علمی کشورمان در یک بررسی چند ساله منجر به تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد که در این سند تربیت در 6 ساحت تعریف شده است که در این همایش به فلسفه ارتباطی این 6 ساحت اشاره می‌کنم.

وی به ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالیت‌هایی که ما  انجام می‌دهیم مرتبط با این حوزه است که می‌توان به برپایی نماز جماعت یا برگزاری مراسم مذهبی و دینی در مدرسه اشاره کرد. در حقیقت این ساحت به ارزش‌های اخلاقی و تربیتی مرتبط است و ریشه خیلی از فعالیت‌هایی که ما در محیط مدرسه و خانه انجام می‌دهیم به این ساحت برمی‌گردد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: خطایی که منجر می‌شود تربیت به ناکجاآباد برود این است که برای مقوله تربیت و متربیان درجه تعیین کنیم که این موضوع بزرگترین خطا در نظام تعلیم و تربیت است و سم مهلک تربیت محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: تربیت یک فرآیند، یک مجموعه و یک پازل بزرگی است که اگر هر قطعه آن نباشد یا جایی اشتباهی گذاشته شود، تابلو زیبا نیست؛ در حقیقت تربیت کار جنبی است و همه در آن سهیم هستند و کسی برتر از دیگری نیست.

کفاش ادامه داد: به همان اندازه که اخلاق، عبادت و نماز خواندن یک دانش‌آموز اهمیت دارد، تغذیه سالم و ورزش نیز مورد اهمیت است و تمام ساحت‌های تربیتی دارای نقش حیاتی هستند و نمی‌توان گفت که یکی از آنها برتر از دیگری است. نتیجه انسان تک‌ساحتی، غرور، انحصارطلبی و خشونت است.

وی به ساحت اجتماعی ـ سیاسی اشاره کرد و گفت: حضور دانش‌آموزان در تشکل‌های دانش‌آموزی یک حرکت اجتماعی است به عنوان مثال دانش‌آموزان در شورای دانش‌آموزی یاد می‌گیرند که چگونه رأی داده و به چه کسی رأی دهند و وقتی فرد انتخاب شد به دیگران احترام بگذارد و از همین زمان برای رأی‌گیری به شکلات و ساندویچ متوسل نشود ضمن اینکه در حد خودش شعار بدهد و شعارهای عملی را مطرح کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به ساحت زیستی ـ بدنی اشاره کرد و افزود: عقل سالم در بدن سالم است یعنی اگر دانش‌آموز اعتقادی تربیت کنیم، نماز اول وقت بخواند، در عرصه اجتماعی، سیاسی رشد کند و در گروه‌های اجتماعی مدرسه حضور یابد اما از لحاظ جسمی تغذیه مناسب نداشته باشد، تربیت او مناسب نیست.

وی با اشاره به ساحت زیباشناختی نیز گفت: ساحت زیباشناختی به این معنی است که در تربیت دانش‌آموز را به گونه‌ای تربیت کنیم که خوبی‌ها را ببیند و در حقیقت، تفکر جهان را زیبا درک کند.

کفاش درباره ساحت اقتصادی ـ حرفه‌ای نیز بیان داشت: این ساحت به معنی تفکر ایجاد کار و کارآفرینی است یعنی دانش‌آموز معتقد است که باید کسب و کار داشته باشد در این صورت دیپلم بیکار در ساحت اقتصادی ـ حرفه‌ای معنایی ندارد و اگر ما دیپلم بیکار داریم به این معنی است که در این عرصه کوتاهی کرد‌ه‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: مدیریت تربیتی در خانه و مدرسه متناسب‌سازی این ساحت‌ها با همدیگر است و باید هم والدین و هم مدارس به تناسب این 6 ساحت، توجه داشته باشد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
آموزش ریاضی تعیین علامت -مثال تعیین علامت دو جمله ایی درجه 1