علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



نقشه برداری مغز، فناوری موثر در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب


  X  

تاریخ خبر : شنبه 1394.08.23 - 15:32

نقشه برداری مغز، فناوری موثر در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب

ایرنا/ دکتر 'مجتبی زارعی' امروز - شنبه - در حاشیه برگزاری دومین کنگره بین المللی نقشه برداری مغز که در بیمارستان میلاد برگزار شد، افزود: نقشه برداری مغز علمی است که به وسیله فناوری آن، ساختار و عملکرد مغز مورد مطالعه قرار می گیرد. این فناوری می تواند در حالت بیماری و یا سلامت افراد، عملکرد و ساختار مغزی آنها را نشان دهد و در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب کمک کند.
زارعی اضافه کرد: فناوری به کار رفته در دستگاه های پیشرفته نقشه برداری مغز توانایی فعالیت های تحقیقاتی درباره مغز را می دهد، به طوری که به واسطه آن، می توان شناسایی و درمان بیماری های بیشتر مغز و اعصاب را پیشاپیش نوید داد.
وی عمر استفاده از دستگاه های نقشه برداری مغز در جهان را 25 سال ذکر کرد و افزود: کشورمان در حوزه نقشه برداری مغز در ابتدای مراحل تحقیقاتی قرار دارد و به عبارت دیگر، غرب در این زمینه جلوتر از ماست.
زارعی با بیان این که دستگاه اسکن میدان مغناطیسی مغر به عنوان یکی از تجهیزات نقشه برداری مغز در درمان و تشخیص بیماری صرع بسیار کمک کننده است، افزود: این دستگاه به طور خاص می تواند به بیماران صرعی مقاوم به دارو که نیاز به جراحی دارند، کمک کند.
زارعی یادآور شد: این دستگاه همچنین می تواند در تشخیص و درمان بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کند و تغییرات مغزی و پیشرفت بیماری ها را پیش بینی کرده و به پزشکان در ادامه درمان یاری برساند.
زارعی افزود: این دستگاه ها پیشرفته و گران قیمت هستند و برای وارد کردن آنها هزینه زیادی باید صرف شود .
زارعی تولید دستگاه های نقشه برداری مغز در داخل کشور را نیز مقرون به صرفه ندانست و گفت: بسیاری از کشورهای جهان قادر به تولید این دستگاه ها نیستند و آن را خریداری می کنند و اساسا تنها چند کشور در جهان فناوری ساخت این دستگاه ها را دارند.
رییس مرکز ملی نقشه برداری مغز گفت: فعالیت و کار علمی نیازمند تعامل با دانشمندان است و بدون این تعامل نمی توان در این خصوص موفقیت کسب کرد.
وی در خصوص مرکز ملی نقشه برداری مغز گفت که این مرکز با طرح ها و برنامه هایی که پنج سال قبل تصویب شده بود، دو سال پیش تاسیس شد.
زارعی همچنین با انتقاد از این که اعتبارات 10 میلیون دلاری مقرر برای مرکز ملی نقشه برداری، هنوز در اختیار آن قرار نگرفته است، افزود: این بودجه قرار بود از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داده شود اما برای ستاد توسعه علوم شناختی صرف شد.
دکتر علی یونسی دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی نقشه برداری مغز نیز در خصوص این رویداد بین المللی گفت: در این کنگره جدیدترین روش های مطرح شده در حوزه علوم اعصاب در جهان ارایه خواهد شد.
وی افزود: شناخت و شناسایی بیماری های مغز و اعصاب ضرورت جامعه است و در این زمینه فعالیت های علمی حوزه نقشه برداری مغز برای درک فعالیت های مغز بسیار اهمیت دارد.
یونسی ادامه داد: با توجه به افزایش سن در جامعه ایرانی شاهد افزایش بیماری های مغز، اعصاب و روان و صرف هزینه های بسیار هستیم باید برای دستیابی به راه های جدید تشخیصی و درمانی اقدامات لازم انجام شود.
دومین کنگره بین المللی نقشه برداری مغز 23 تا 25 آبان ماه در بیمارستان میلاد در حال برگزاری است.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
روشهای درمان جدید برای درمان بیماریهای مغز و اعصاب