سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هدف وزارت کشاورزی در برنامه ششم توسعه/ افزایش تولید گندم و جو و حذف واردات


هدف وزارت کشاورزی در برنامه ششم توسعه/ افزایش تولید گندم و جو و حذف وارداتایرنا/ معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح و خوداتکایی در تولید گندم و جو مورد نیاز کشور و رفع مشکلات تولید حبوبات و حذف واردات این محصولات را در برنامه ششم توسعه هدفگذاری کرده ایم.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز افزود: در سال زراعی گذشته با وجود کاهش بارندگی ها، با برنامه ریزی و انجام اقدامات فنی مناسب به 85 درصد تولید گندم دست یافتیم.

وی اظهارداشت: تا پایان برنامه ششم توسعه براساس برنامه ریزی ها و با اجرای طرح های مختلف، پیش بینی می شود بیش از 95 درصد گندم مورد نیاز در داخل کشور تولید شود.

کشاورز، در مورد جو و حبوبات نیز پیش بینی کرد در برنامه ششم توسعه، 90 درصد تولید این محصول در کشور انجام شود ضمن آنکه مشکلات حبوبات برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد چغندرقند نیز در سال زراعی گذشته و امسال، واردات را به نصف سال های گذشته رسانده ایم و برای تولید دانه های روغنی تلاش مان جدی است.

** کشت نشایی محصولات زراعی در هشت سال آینده
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره شیوه های کشت محصولات زراعی نیز گفت: در هشت سال آینده، همه محصولات زراعی به غیر از گندم و جو، «کشت نشایی» می شوند.
وی افزود: یکی از سیاست های معاونت زراعت در طرح اقتصاد مقاومتی، کشت نشایی محصولات زراعی به منظور صرفه جویی در مصرف آب است.
کشاورز اظهارداشت: با کشت نشایی و کم کردن مدت استقرار گیاهان در مزرعه، حداقل سه نوبت در آبیاری صرفه جویی می شود که معادل سه هزار مترمکعب آب در هرهکتار است.
وی یادآورشد: سال زراعی گذشته، کشت نشایی را با ذرت آغاز کردیم و در سال زراعی جاری نیز با ذرت، چغندرقند و پنبه ادامه داده ایم؛ در مورد اغلب سبزی و صیفی جات مانند هندوانه، خربزه، گوجه فرنگی و خیار نیز کشت نشایی را گسترش می دهیم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال زراعی 94-93، کشت نشایی در 6 نقطه کشور در سطح 140 هزار هکتار اجرا شد تا کشاورزان با این نوع کشت آشنا شوند که موفقیت آمیز بود.
وی تصریح کرد: امسال بررسی های ما نشان می دهد در برخی مناطق با چهارهزار مترمکعب آب در هر هکتار می توان ذرت علوفه ای تولید کرد در حالی که در شرایط عادی برای تولید این محصول در هر هکتار، بیش از 10 هزار مترمکعب آب نیاز است.
کشاورز گفت: با کشت نشایی، دوره مدت استقرار گیاه در مزارع بسته به نوع گیاه 25 تا 45 روز کاهش می یابد که در صرفه جویی آب موثر است.
به گزارش ایرنا، امسال از مجموع تولید 103 میلیون تن محصولات کشاورزی حدود 74 میلیون تن آن محصولات زراعی است.


منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
روزهای پایانی برداشت گندم لرستان و تلاش سازمان جهاد کشاورزی برای افزایش تولید محصول