سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مخترعان افسانه ای که به دست فراموشی سپرده شدند


مخترعان افسانه ای که به دست فراموشی سپرده شدند

کتب تاریخی مملو است از نام مخترعان مشهوری نظیر بنجامین فرنکلین، توماس ادیسون، نیکولا تسلا، الکساندر گرهام بل، برادران رایت و بسیاری دیگر. همه این افراد به واسطه ابداعاتی شناخته می شوند که دنیا را دگرگون کردند.

اما به ازای هر کدام از این اسامی، هزاران نام فراموش شده هم وجود دارد؛ نام های متعلق به صاحبان ایده و مهندسانی که یا دیرتر از برخی نامداران ایده هایشان را مطرح کردند یا اینکه به مراتب زودتر از آنچه باید، به ایده های نابشان دست یافتند.

اسامی این افراد تقریبا با خودشان دفن شده اما نقشی که در پیشبرد علم داشته اند همچنان به قوت خود باقیست. در این بخش در نظر داریم شما را با داستان های فراموش شده از اختراعاتی آشنا کنیم که نامشان کمتر در گوشه و کنار شنیده شده است.

1- Cornelis Jacobszoon Drebbel (به سال 1572 تا 1633)

(GERMANY OUT) Untersee-Ruderboot, erbaut von demHolländer Cornelius van Drebbel (um 1520)Nach der

او یک مخترع هلندی بود که نقش شایان ذکری در برخی از پیشرفت های صنعت شیمی و اپتیک ایفا کرد اما شاید قابل توجه ترین دستاورد وی ساخت نخستین زیردریایی قابل هدایت دنیا در سال 1620 میلادی بود.

نسخه سوم از این زیردریایی که با پارو حرکت می کرد در سال 1624 میلادی و از چوب و چرم ساخته شد و می توانست به مدت سه ساعت و در عمق 4.5 متری آب با 15 مسافر به اطراف حرکت کند. جالب است بدانید که جیمز یکم پادشاه وقت انگلستان نیز سفری آزمایشی را در زیر آب روخانه تیمز با استفاده از این زیردریایی انجام داد.

2- Ada Loveace (به سال 1815 تا 1852)

UNITED KINGDOM - JULY 27:  Watercolour portrait by Alfred Edward Chalon of Ada King wearing evening dress with a mantilla and holding a fan. Augusta Ada King, Countess of Lovelace (1815-1852) was the daughter of the great Romantic poet Lord Byron (1788-1824). She was a writer and a trained mathematician. King acquired fame by working with Charles Babbage (1791-1871) on the world's first computer, the ?Analytical Engine?, which could carry out many different types of calculations. She designed several computer programmes for the engine which were coded onto cards with holes punched in them - thus becoming the world's first computer programmer. The universally recognised computer language ADA is named after her. Dimensions: 250mm x 183mm.  (Photo by SSPL/Getty Images)

او دختر شاعر بریتانیایی لرد بایرون بود و از همان سنین جوانی استعداد بالایی در ریاضیات داشت. آدا در ادامه با ریاضی دانی به نام چارلز بابیج آشنا شد که وی را با ایده «موتور تحلیلی» (نوعی ماشین حساب مکانیکی و پیش قراولی برای ساخت نخستین کامپیوترها) آشنا کرد.

آن دستگاه البته در طول دوران حیات Lovelace ساخته نشد اما وی موفق به درک و توضیح الگوریتمی برای آن انجین شد که امکان محاسبه اعداد برنولی را برایش فراهم کرد و در نتیجه نام خود را به عنوان نخستین برنامه نویس دنیا به ثبت رساند.

3- Edouard-Leon Scott De Martinville (به سال 1817 الی 1879)

UNSPECIFIED - CIRCA 1754: Phonautograph (c 1857) apparatus for studying sound vibrations graphically, invented by (Edouard) Leon Scott de Martinville. Tuning fork vibrated by bow or iron rod, and vibration traced on cylinder coated with lampblack. Engraving, 1872 (Photo by Universal History Archive/Getty Images)

او که یک چاپخانه و کتابفروشی در لندن داشت در زمینه مختصر نویسی و تندنویسی استاد بود و دوست داشت راهی پیدا کند تا امکان ضبط و پیاده سازی گفتار به صورت خودکار و با دقت بالا را برایش فراهم نماید.

در همین راستا، ادوارد لئون در سال 1857 میلادی پتنت مربوط به اختراعی را ثبت کرد که phonautograph نام داشت و می تواند ارتعاشات صدا را از طریق نوعی اهرم که به یک مخزن دستی متصل بود به خطوطی موجدار بدل نماید. اختراع وی را می توان پیش قراولی بر کشف گرامافون دانست که حدودا دو دهه بعد توسط ادیسون ارائه گردید.

4- Antonio Meucci (به سال 1808 الی 1889)

Portrait of Italian inventor Antonio Meucci (1808-1889) - Antonio Meucci (1808-89) Credited with the invention of the telephone --- Image by © Leemage/Corbis

او یکی از مهاجران ایتالیایی جزیره ای به نام Staten بود که در سال 1857 میلادی نوعی تلفن الکترومغناطیسی را برای برقراری ارتباط آزمایشگاهش در زیرزمین خانه با اتاق همسرش در طبقه دوم منزل ابداع کرد و این اتفاق تقریبا دو دهه قبل از ثبت پتنت تلفن توسط گراهام بل رخ داد.

او سال ها روی تولید نمونه اولیه دستگاه ابداعی اش با نام telettrofono کار کرد و در این میان با مشکلات مالی عدیده ای روبرو بود. اما بعد از اتمام نمونه نهایی، محصول وی با از راه رسیدن تلفن به کناری رانده شد.

5- Sir Joseph Wilson Swan (به سال 1828 الی 1914)

UNITED KINGDOM - AUGUST 22:  The lamp on the left is an early carbon and rod filament incandescent electric lamp made by the English chemist, Joseph Swan (1827-1914) in 1878-1879. The lamp on the right, made by the American physicist, Thomas Alva Edison (1847-1931), has a single loop of carbon which glowed when a current flowed through it. The glass bulb (made by the glass blower, Boehm) was evacuated so that there was so little oxygen in the bulb that the filament could get white hot without burning. Edison?s lamp was made in 1879, one year after Joseph Swan's pioneering electric light bulb, but both were obsolete by the time Swan and Edison joined forces in Britain in 1883 to form the Edison and Swan United Electric Light Company.  (Photo by SSPL/Getty Images)

نخستین لامپ رشته ای دنیا حاصل ذهن خلاق مردی به نام سر جوزف ویلسون است و اولین خانه ای هم که با استفاده از لامپ های الکتریکی روشن شد، منزل شخص او در لندن بود. سالن تئاتر Savoy لندن نیز اولین بنا در اماکن عمومی به شمار می رفت که با لامپ های ساخته شده توسط ویلسون منور شد و به بیش از هزار عدد از آنها مجهز گردید.

ویلسون و ادیسون همدیگر را می شناختند و هر دویشان نیز روی ساخت لامپ های الکتریکی کار می کردند اما تعاملات شخصی و چهره به چهره با هم نداشتند. علیرغم ادعاهای ادیسون مبنی بر اینکه خالق لامپ های رشته ایست، پتنتی که به وی اعطا شد در اصل کپی و نمونه ای از لامپ های ویلسون بود.

6- Gustave Whitehead (به سال 1874 الی 1927)

ca. 1901 --- Aviation pioneer Gustave Whitehead is pictured with his daughter Rose and plane number 21. Some aviation historians believe Gustave Whitehead preceeded the Wright brothers by as much as three years with a manned flight. --- Image by © CORBIS

در مورد اینکه آیا گوستاو وایت هِد قبل از برادران رایت پرواز موتوری را تجربه کرده یا خیر هنوز اختلاف نظر وجود دارد. او که از باواریا به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده بود در اصل Gustav Weisskopf نام داشت و به خاطر علاقه اش به کایت، به او «پرنده» می گفتند. او ادعا می کند که قبل از سال 1902 میلادی یعنی دست کم یک سال قبل از براداران رایت به تکنولوژی پرواز دست یافته است.

البته هنوز درستی ادعاهای وی در هاله ای از ابهام قرار دارد اما در سال 1901 میلادی، روزنامه های آن دوران گزارشاتی را در مورد اختراع ماشین پرنده توسط این فرد منتشر کردند که می تواند گواهی بر ادعاهای وی باشد.

در استشهادنامه ای هم که بعد ها آنتون پراکنر دستیار وی تهیه کرد اینطور آمده بود: من بارها دیدم که ماشین ساخته شده توسط او در آسمان به پرواز درآمد.

 7- Edwin Howard Armstrong (به سال 1890 الی 1945)

ca. 1923 --- Edward Howard Armstrong of New York, known as the

ادوین آرمسترانگ نیویورکی دستاوردهای مختلفی داشت که از آن جمله می توان به مدولاسیون فرکانس یا همان رادیوی اف ام اشاره کرد. جالب است بدانید که او در زمان دستیابی به این اختراع، در خدمت شرکت یا سازمان خاصی نبود و کلیه پروسه تحقیق و توسعه و همچنین ثبت پتنت هایش را هم خودش انجام داد.

آرمسترانگ در دهه 1930 میلادی به سازمان رادیویی آمریکا پیوست و تست های اولیه روی سیستم FM طراحی شده توسط وی در یکی از آزمایشگاه های اختصاصی این سازمان و در طبقه 85 ساختمان امپایر استیت انجام گرفت.

با این همه سازمان رادیویی آمریکا علاقه ای به خرید پتنت های آرمسترانگ نداشت و در نتیجه او به تنهایی بودجه لازم برای ساخت نخستین ایستگاه رادیویی به نام W2XMN را بر عهده گرفت.

جالب است بدانید که سازمان رادیویی آمریکا بعدها مدعی شد که خودش خالق FM بوده و آرمسترانگ را در پرونده ای که به خاطر نقض پتنت در دادگاه گشوده بود شکست داد و در نهایت آرمسترانگ بیچاره دست به خودکشی زد.

همسر او ماریان، بعد از مرگ آرمسترانگ بار دیگر پرونده آن پتنت را به جریان انداخت و این بار دادگاه را به نفع خود تمام کرد و به خاطر استفاده گسترده ای که از FM می شد، ثروت قابل توجه ای را به دست آورد.

8- Philo Farnswworth (به سال 1906 الی 1971)

10 Sep 1928, San Francisco, California, USA --- Inventor Philo T. Farnsworth with his invention, the first electronic television --- Image by © Bettmann/CORBIS

این مخترع آمریکایی پرکار که در اتاقک چوبی ساخته شده توسط پدربزرگش به دنیا آمد، خالق نخستین سیستم تلویزیونی بود و شرکتی به نام رادیو و تلویزیون Farnsworth را تاسیس کرد.

او که از دستاوردهایش راضی نبود در ادامه نوعی دستگاه شکافت هسته ای به نام Fusor را ساخت. نخستین تصویری که Farnsworth با استفاده از اختراعش به صورت عمومی منتشر کرد، علامت دلار در یک کنفرانس خبری بود و از این طریق در واقع طعنه ای هم به سرمایه گذرانش زد که مرتبا گلایه می کردند حتی یک دلار هم از پولی که در پروژه او صرف کرده اند عایدشان نشده است.

Farnsworth در اثر ابتلا به ذات الریه جان خود را از دست داد و کمتر از سی سال بعد، نامش را به عنوان یکی از 100 فرد مهم قرن 20 در مجله تایم به ثبت رساند.

9- Douglas Engelbart (به سال 1925 الی 2013)

Douglas C. Engelbart, ingenieur americain qui fut le 1er a coupler un ecran video a un ordinateur et il fut l'inventeur de la souris en 1963 (le prototype ne sera presente qu'en 1968) ici devant un ordinateur avec la fameuse souris lors de la demonstration du prototype le 9 decembre 1968  au SRI (Stanford Research Institute)  ---- Douglas C. Engelbart, american engineer, inventor of the computer mouse in 1963, here at presentation of prototype on december 9, 1968

داگلاس انگلبرت پدر ماوس کامپیوتر است. وی در سال 1968 میلادی در آزمایشگاه مرکز بین المللی تحقیقات افزوده SRI کار می کرد و در جریان رویدادی که بعدها به نام مادر تمامی دموها شناخته شد، ماوس، هایپرتکست کامپیوترهای متصل به شبکه و رابط های کاربری گرافیکی خود را به نمایش گذاشت.

نمونه اولیه ماوس انگلبرت که در پتنت های ثبت شده برای آن تحت عنوان «نشانگر موقعیت X-Y برای سیستم های نمایشگر» توصیف شده دربرگیرنده دو چرخ فلزی درون یک محفظه چوبی بود. علت اینکه از نام ماوس (به معنای موش) برای این دستگاه استفاده شد نیز کابلی است که همچون دم موش به انتهای بدنه اش نصب شده.

در سال 2000 میلادی، انگلبرت مدال ملی تکنولوژی را از دستان کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا دریافت کرد.

منبع: mashable

برچسب‌ها:اخبار تکنولوژیتکنولوٰژیداگلاس انگلبرتلامپ رشته اینخستین ماوس دنیا

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
آیا کاهش نرخ سود سپرده های بانکی دست بورس را می گیرد؟