سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کشف تعداد قابل‌توجهی اشیای قیمتی در شهر قدس


لیدا حاتمی علمداری در گفتگو اختصاصی با خبرنگار فارس در غرب استان تهران اظهار کرد: دفتر میراث فرهنگی شهرستان قدس با همکاری و همت شبانه‌روزی پلیس امنیت شهرستان قدس توانست مقدار قابل‌توجهی از اشیاء قیمتی که توسط برخی سودجویان با حفاری به‌دست‌آمده بود را کشف و ضبط کند.

وی افزود: در این خصوص باید عنوان کنم که میراث فرهنگی شهرستان د با همکاری سربازان گمنام پلیس امنیت شهرستان توانسته‌اند یک عدد خمره مربوط به دوران پیش‌ازتاریخ و تعداد پنج گوشواره نقره مربوط به دوران قبل از اسلام را که حاصل حفاری غیرمجاز بوده است کشف کند.

سرپرست دفتر میراث فرهنگی شهرستان قدس ادامه داد: همچنین هشت سکه اسلامی و یک عدد پیه‌سوز و یک عدد سردوک که داری ارزش تاریخی بوده و عتیقه محسوب می‌شود نیز از افرادی که با حفاری غیرمجاز و غیرقانونی اقدام به بدست آوردن این اشیاء کرده بودند کشف و ضبط شد و مراحل ارجاع این متخلفان نیز انجام شد.

وی با اشاره به این مطلب که افرادی که اقدام غیرقانونی در خصوص حفاری برای به دست آوردن این‌گونه اشیاء می‌کنند و احساس این رادارند که می‌توانند ره صدساله را یک‌شبه بروند گفت: تمام اقدامات این افراد به میراث و فرهنگ و گذشته این مرزوبوم ضربه میزند و مجموعه میراث فرهنگی و پلیس امنیت نخواهد گذاشت که آن‌ها بتوانند فرهنگ کشور را به تاراج ببرند.

حاتمی علمداری ادامه داد: در مورد دیگری که طی ماه‌های گذشته رخ داد این مجموعه با همکاری پلیس امنیت دو عدد مجسمه فلزی حیوان و انسان، یک عدد سر پیکان مفرغی که پیشینه تاریخی قابل‌توجهی را داشت را از چنگال فرهنگ دزدان خارج کردیم و به محل مناسب برای نگهداری مانند دیگر اشیاء تحویل داده شد.

وی افزود: این اداره در دیگر مواردی که به کشف و ضبط اشیاء قیمتی منجر شد توانست تعداد نه عدد سکه سلوکی، دو عدد سکه ساسانی و یک عدد سکه متعلق به دوره عباسی را نیز مانند دیگر اشیاء مکشوفه از دست افرادی که غیرمجاز اقدام به بدست آوری این اشیاء کرده بودند خارج کند و به محل مناسبی برای نگهداری که همان موزه‌های مربوطه است تحویل داد.

سرپرست دفتر میراث فرهنگی شهرستان قدس تصریح کرد: در اقدامات مختلف و متعددی که این مجموعه داشت با همکاری ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی انجام داد توانست یک عدد تپانچه باارزش تاریخی فرهنگی، چهار عدد سکه نقره مربوط به دوره ساسانی دو سکه نقره مربوط به دوره قرون اوایل اسلام را کشف و ضبط کند.

لیدا حاتمی علمداری خاطرنشان کرد: در این عملیات‌ها که متعدد نیز بوده است گاها به مسائلی مانند کشف موارد تقلبی نیز دست پیدا می‌کردیم که نمونه آن کشف یک عدد سکه که با طرح سکه‌های دوره عباسی و یک عدد سکه طلایی‌رنگ با ضرب مخصوص قرون اولیه بعد از اسلام بود که هر دو طبق نظر کارشناسان تقلبی بودند.

وی افزود: در موارد دیگر از مکشوفات ده عدد سکه مسی و سه عدد سکه طلا مربوط به دوران صفوی و قاجار و تعداد چهار عدد تپانچه، سه خنجر و دو مهر انگشتری و یک باروت که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی بودند به دست آمد و با طی کردن مراحل قانونی به مراجع مربوطه تحویل شد.

سرپرست دفتر میراث فرهنگی شهرستان قدس در موردی دیگری تعداد سه مجسمه و یک سینی نیز به دست آمد که طبق نظر کارشناسان مربوطه اداره میراث فرهنگی هیچ‌کدام ارزش تاریخی که مدنظر برای عتیقه بودن باشد نداشتند که مراحل مربوط به این مورد نیز به‌صورت قانونی انجام شد.

حاتمی علمداری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهرستان قدس در برخی موارد توان قابل‌توجهی دارد و لازم است در خصوص بحث گردشگری اقداماتی را انجام دهد تا در این خصوص بهبود قابل‌توجهی را در شهرستان شاهد باشیم و این مهم را ما در مجموعه خود به‌طور جد پیگیر هستیم.

وی افزود: مهم‌ترین مواردی که نیاز است مجموعه به دنبالان باشد این است که زیرساخت‌های مربوط به گردشگری را در سطح شهرستان فراهم کند تا گردشگران و مسافرانی که از این شهرستان عبور می‌کنند بتوانند زمان خود را به بهترین نحو در این شهرستان بگذرانند و خاطره خوشی را از این شهرستان به همراه داشته باشند و در همه حال خوبی‌ها و پتانسیل‌های خوب این شهرستان را برای دیگران عنوان کنند.

سرپرست دفتر میراث فرهنگی شهرستان قدس تصریح کرد: امروزه مجموعه‌های شهرستانی و مناطقی که مقداری در خصوص موارد فرهنگی و تاریخی پتانسیل دارند آن مقدار بر روی این داشته‌های خود تبلیغ و نمایش می‌دهند که هر فردی این را در ذهن دارد که برای یک‌بار هم که شده به آن مجموعه ببرد و این اقدام خود در جهت افزایش شناخت شهرستان تأثیرگذار است.

حاتمی علمداری بیان کرد: مورد دیگری که لازم است به آن اشاره‌کنیم این است که بهتر است مجموعه مدیریت شهری اقداماتی را در خصوص بحث زیرساخت‌های موردنیاز گردشگری فراهم کند چراکه در کنار افزایش درامد این مهم باعث می‌شود که در این زمان که مقداری مشکلات اقتصادی وجود دارد و تنگناهایی هست این مجموعه‌ها در خصوص ایجاد درآمدهای پایدار قدم برداشته باشند.

وی ادامه داد: ما نیز به‌عنوان متولیان این امر در شهرستان قدس تمام داشته‌های مدیریتی خود را به کار گرفته‌ایم تا این موضوع را بتوانیم در شهرستان هدفمندتر دنبال کنیم که این مورد در سایه همکاری تمام مجموعه‌های شهرستان فراهم می‌شود و این موضوع به‌واقع نیازمند همدلی و هم‌زبانی است.

سرپرست دفتر میراث فرهنگی شهرستان قدس در خاتمه متذکر شد: تعاملی که در سطح شهرستان در همه جوانب مجود دارد بسیار ارزنده است و این مهم باعث می‌شود که برنامه‌ها منسجم‌تر و با سرعت بیشتری به‌پیش برود و امیدواریم که این مهم همچنان به همین صورت ادامه داشته باشد تا شاهد فراهم شدن شرایط بهتری در خصوص گردشگری و میراث فرهنگی در شهرستان قدس باشیم.

انتهای پیام/67024/

http://fna.ir/UNEGI1


ویدیو مرتبط :
کشف اشیای تاریخی از قاچاقچیان