علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



استاد ايراني، برنده عنوان دانشمند جوان برجسته جهان در علوم زمين


 اتحاديه اروپايي علوم زمين که در سال 2002 با تلفيق انجمن ژئوفيزيک (فيزيک زمين) اروپا (EGS) و اتحاديه اروپايي علوم زمين (EUG) تشکيل شده، سالانه هشت جايزه اصلي به محققان برتر در شاخه هاي مختلف علوم زمين در سطح جهاني اهدا مي کند که از ميان آنها چهار جايزه "آرنه ريچتر" به چهار "دانشمند جوان برجسته" اهدا مي شود.

جوايز اصلي اين مجموعه از سال ۱۹۸۳ تا کنون به ۱۳۶ دانشمند علوم زمين در نقاط مختلف جهان اهدا شده که از اين ميان جايزه "دانشمند جوان برجسته" به ۴۶ محقق تعلق گرفته است.
اين اولين بار است که يک ايراني موفق به دريافت يکي از جوايز اصلي اين اتحاديه مي شود.
چهار جايزه اصلي اتحاديه علوم زمين اروپا براي دانشمندان جوان برجسته به محققاني اعطا مي شود که توانسته اند به پيشرفت هاي قابل توجهي دررشته هاي مختلف علوم زمين دست پيدا کنند.

اين اتحاديه کاوه مدني را به دليل "سهم بنيادي در تلفيق نظريه بازي ها و روش هاي متفاوت تحليل تصميم گيري با سامانه هاي مرسوم مديريت منابع آب" که منجر به ايجاد نگرشي جديد به مدل هاي مديريت منابع آب شده به عنوان يکي از چهار دانشمند برجسته جوان در سال ۲۰۱۵ انتخاب کرده است.

دکتر مدني در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطرنشان کرد: در مقاله اي با عنوان "نظريه بازي ها و منابع آب" که در سال ۲۰۱۰ در نشريه علمي آب شناسي (هيدرلوژي) منتشر شد اين نظريه را مطرح کردم که مدل هاي مورد استفاده براي شبيه سازي و بهينه سازي مديريت منابع آب از ايرادي مخفي و اساسي رنج مي برند و بنابراين نتايج آنها قابل اتکا نمي باشند.

به ادعاي او در اين مقاله، اين مدلها نا خود آگاه فرض مي کنند که همه ذينفعان منابع آبي به بهبود منافع جمعي علاقه مندند در حالي که در عمل، ذينفعان منافع شخصي را بر منافع گروهي ترجيح مي دهند که نتيجه آن در دراز مدت براي آنها بهينه نخواهد بود.

تحقيقات و مقالات مدني در اين زمينه و از جمله مقاله ديگراو در نشريه علمي مديريت و برنامه ريزي آب در سال ۲۰۱۲ پيرامون مناقشات ناشي از انتقال آب در کاليفرنيا و مقاله ديگري در نشريه علمي اقتصاد بوم شناسي (اکولوژي) در ۲۰۱۳ در مورد اختلافات و مذاکرات بين المللي در مورد تغيير اقليم و نحوه کاهش گازهاي گلخانه اي به ايجاد مسيري جديد در تحقيقات مديريت منابع آب کمک کرده‌اند.

مدني پيشتر در فروردين امسال در سخنراني خود در مورد جنگ جهاني آب در جزيره کيش (https://www.youtube.com/watch?v=NSL_xx2Qnyc) به سرگذشت تحقيقاتي خود و اتفاقاتي که منجر به علاقمندي او به نظريه بازي ها و تلفيق آن با علوم آب شده است توضيح داده بود. اين محقق ايراني در سال ۲۰۱۲ نيز توسط انجمن مهندسين عمران آمريکا به عنوان يکي از 10 چهره جديد مهندسي عمران انتخاب شده بود.

امسال هر چهار دانشمند جوان برجسته منتخب اين اتحاديه از مراکز تحقيقاتي و دانشگاه هاي اروپايي هستند.
دکتر برت ووتر، محقق علوم جغرافيايي دانشگاه بريستول انگلستان، دکتر کيريستين موستل، محقق انستيتوي تحقيقات فضايي آکادمي علوم اتريش و انستيتوي فيزيک دانشگاه گراتس اتريش و دکتر گريس شپارد، محقق مرکز ديناميک و تکامل زمين دانشگاه اسلو نروژ سه برنده ديگر اين جايزه در سال ۲۰۱۵ هستند. عنوان دانشمند جوان تنها در صورتي قابل احراز است که سن محقق از ۳۵ سال کمتر باشد و بيشتر از هفت سال از اخذ آخرين مدرک تحصيلي اش نگذشته باشد. اين اتحاديه در آخرين بيانيه خود اعلام کرده است که شرط سني خود را براي اين جايزه از سال ديگر حذف خواهد کرد.

اين جوايز طي مراسمي در نشست سالانه اين اتحاديه در فروردين ماه سال آينده در وين اهدا خواهند شد. علاوه بر جوايز اصلي، اين اتحاديه جوايز متعددي در بخش هاي مختلف علوم زمين اهدا مي کند که شامل ۲۲ مدال و ۲۲ جايزه براي دانشمندان ممتاز مي باشد. علاوه بر کاوه مدني که در رقابت بخشي نيز برنده جايزه دانشمند ممتاز بخش علوم آب شناسي شده است، يک ايراني ديگر با نام علي محمدي توانسته است جايزه دانشمند ممتاز بخش انرژي، منابع و محيط زيست را به خود اختصاص دهد. در بخش فرعي نيز در گذشته ايرانيان نتوانسته بودند سهمي از جوايز اين اتحاديه داشته باشند.

درخشش پژوهشگران ايراني اروپا و آمريکاي شمالي در حوزه علوم آب، فضايي و زمين در سال هاي اخير قابل توجه بوده است. از جمله ديگر کساني که توانسته اند جوايز مشابه را اخذ کنند مي‌توان به پروفسور سروش سروشيان، استاد مهندسي عمران و محيط زيست و علوم سامانه هاي زميني در دانشگاه کاليفرنيا در ايرواين اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳ موفق به اخذ مدال "روبرت هورتون" (يکي از جوايز اصلي) اتحاديه ژئوفيزيک آمريکا به سبب تحقيقات بنيادي در زمينه کاليبراسيون مدل هاي بارش-رواناب و سنجش از دور شد.

در بخش فرعي نيز دکتر قاسم اسرار، مدير موسسه تحقيقات تغييرات زمين و محقق سابق ناسا و سرپرست برنامه جهاني تحقيقات اقليم در سال ۲۰۱۴ جايزه "سفير" اتحاديه ژئوفيزيک آمريکا را به جهت تاثيرات اجتماعي تحقيقات و خدمات خود به جامعه تحقيقاتي فضا و زمين دريافت کرد.

پروفسور دارا انتخابي، استاد مهندسي عمران و محيط زيست موسسه فنآوري ماساچوست (ام آي تي) و رهبر تيم علمي ماهواره اسمپ (SMAP) ناسا, ايراني ديگري است که آذر ماه امسال جايزه علوم آب شناسي (يکي از جوايز فرعي) اتحاديه ژئوفيزيک آمريکا را به پاس تحقيقات بنيادينش در زمينه رطوبت خاک و فهم بهتر پديده هاي پيچيده در مرز زمين و اتمسفر دريافت مي کند.


ویدیو مرتبط :
جوان فقیر از استاد دانشمند