سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تاپی؛ تحقق یک ایده برای اتصال جنوب آسیا به کشورهای مرکز


به گزارش ایرنا،رهبران چهار کشور عضو پروژه گاز تاپی روز یکشنبه در حالی کلنگ احداث این پروژه را بر زمین زدند که آنرا تحقق یک ایده برای ایجاد همبستگی بین کشورهای جنوب آسیا با کشورهای آسیای میانه عنوان کردند.
مقامات ارشد هرچهار کشور عضو پروژه تاپی در سخنرانی خود در کنفرانس بی طرفی ترکمنستان، اجرایی شدن این پروژه را در شکوفایی اقتصاد کشورهایشان و منطقه بسیار موثر دانستند.
روزگذشته، مراسم بیستمین سالگرد تصویب اصل بیطرفی ترکمنستان با حضور هیات های سیاسی و سران حدود 70 کشور جهان از جمله معاون اول رییس جمهوری ایران در عشق آباد برگزار شد.
بعد از امضای تفاهم نامه احداث خط لوله گاز بین ترکمنستان و پاکستان در سال 1995، ایده اولیه ایجاد پروژه گازی تاپی شکل گرفت.
در24 آوریل 2008، پاکستان، هند و افغانستان پیش نویس قراردادی را به منظور خرید گاز ازترکمنستان امضا کردند و این قرارداد در تاریخ 11 دسامبر 2010 به صورت رسمی توسط رهبران دو کشور امضا شد.
عملیات احداث پروژه گاز تاپی از امروز شروع شد و قرار است تا دسامبر 2019 به پایان برسد.

**تاپی ضامن تامین امنیت انرژی
رییس جمهوری ترکمنستان دراین مراسم، خط لوله تاپی را نشانه عزم چهار کشور عضو این پروژه برای گسترش روابط دوجانبه و چندجانبه دانست و افزود: خط لوله تاپی امنیت انرژی و زمینه ارائه امن آنرا به مردم منطقه فراهم می کند.
قربانقلی بردی محمداف، این خط لوله را زمینه ساز ایجاد صلح و ثبات بیشتر در منطقه دانست و دسامبر 2019 را زمان بهره برداری از آن عنوان کرد.
وی از وجود ظرفیت انتقال 33 میلیارد متر مکعب گاز در سال برای خط لوله تاپی خبر داد و طول آنرا 1814 کیلومتر عنوان کرد که 214 کیلومتر از ترکمنستان، 774 کیلومتر از افغانستان و 826 کیلومتر آن از پاکستان می گذرد و در نهایت به هند ختم می شود.

**تاپی تحقق یک ایده
ریییس جمهوری افغانستان دومین سخنران مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی بود که از مراسم امروز تحت عنوان روز تحقق یک ایده یاد کرد که در گذشته جدی گرفته نمی شد اما اکنون به واقعیت پیوسته است.
وی با اشاره به برگزاری مراسم بیستمین سالگرد بی طرفی ترکمنستان در روز شنبه از نقش مثبت عشق آباد در مناسبات منطقه ای بویژه در ارتباط با همسایگانش تقدیر کرد و گفت: اکنون دیگر موضوع امنیت فقط به امنیت داخلی مربوط نمی شود.
اشرف غنی افزود: دیگر آنزمان نیست که کشورها امنیت خود را در ناامن کردن دیگر کشورها می دیدند و اکنون امنیت هر کشور به امنیت کل منطقه وابسته است.
وی احداث خط لوله تاپی را عامل تقویت همبستگی و گسترش روابط کشورهای جنوب آسیا با کشورهای آسیای میانه عنوان کرد و خواستار تقویت راههای مواصلاتی بین کشورهای منطقه شد.
رییس جمهوری افغانستان همچنین از قصد این کشور برای ایجاد خط انتقال برق بین افغانستان و پاکستان خبر داد.

**تامین انرژی ارزان با کمک تاپی
معاون رییس جمهوری هند هم در مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی گفت: در گذشته قدرت های استکباری مانع از همبستگی کشورهای منطقه برای استفاده از ظرفیت هایشان می شدند اما ایجاد خط لوله تاپی فعال کردن پتانسیل بالای کشورهای منطقه برای کمک به یکدیگر است.
وی به مخاطراتی که در راه ایجاد خط لوله تاپی وجود دارد اشاره کرد و افزود: نباید به دشمنان این پروژه اجازه داد تا مانع تحقق آن شوند.
محمد حمید انصاری، انرژی را یک کالای استراتژیک عنوان کرد و گفت: تامین انرژی ارزان برای مردم منطقه می تواند به گسترش رفاه و بهروزی همه کمک کند.

**اتصال جنوب و مرکز آسیا توسط تاپی
نخست وزیر پاکستان نیز درباره پروژه خط لوله تاپی گفت: احداث خط لوله تاپی فصل جدیدی در روابط منطقه ای بین جنوب آسیا و آسیای میانه می گشاید.
وی ایجاد خط لوله گاز تاپی را بخشی از منشور سیاست تامین انرژی این کشور دانست و افزود: اسلام آباد مصمم به ایجاد این خط لوله است.
در حاشیه مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی، بردی محمداف، اشرف غنی و نواز شریف یادداشت تفاهم انتقال برق انتقال از ترکمنستان به افغانستان و پاکستان را نیز امضا کردند.
9191**1547

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اتصال السیدی لپ تاپی به کامپیوتر از طریق برد درایور السیدی