سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فقط 10 درصد پلاک‌های محله هرندی «قرمز» است


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فرزاد هوشیار پارسیان در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سازمان رفاه ماموریت‌های مشخصی داشته که توسط شهردار تهران بازنگری‌هایی در آن صورت گرفته است، اظهار داشت: نخستین ماموریت سازمان پیشگیری مبنی بر گسترش رفاه عمومی و مبارزه با فقر است.

وی با بیان اینکه تهران بیش از 15 هزار پلاک فقیر نیازمند نان شب دارد، افزود: البته پلاک‌هایی که در تامین زندگی روزمره نیازمند مساعدت هستند بیش از 200 هزار مورد است اما این 15 هزار پلاک فقیر در مقابل بیش از یک میلیون و 200 هزار پلاک توانمند، زیاد نیست.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: دومین مأموریت سازمان مبارزه، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران، سومین مأموریت توانمندسازی و کارآفرینی برای اقشار آسیب‌پذیر و در معرض اعتیاد و چهارمین مأموریت ساماندهی سازمان‌های مردم‌ نهاد و خیریه‌هاست.

هوشیار پارسیان افزود: طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها، تأمین زیرساخت‌ها برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار دارد اما به دلیل اینکه شهرداری خود را متولی شهر می‌داند قصد دارد برای مقابله با آسیب‌های عریان فعالیت کند. در این راستا 3 مخاطب هدف در حوزه آسیب‌های عریان تعریف کرده‌ایم که شامل متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاحر و همچنین کودکان کار و خیابان می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه کاهش آسیب‌ها نیز پلاک‌های فقیر مخاطب هدف سازمان هستند. البته سازمان‌های دیگر باید این کار را راهبری کنند اما در حال حاضر شهرداری بیش از همه وارد عمل شده است.

* پذیرش 6 هزار کارتن‌خواب، نیمه دوم سال در مددسراها

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به وضعیت معتادان متجاحر در شهر تهران گفت: اقدامات فوریتی در شهر تدارک دیده شده و در مددسراهای پایدار یک وعده غذای گرم، حمام، لباس گرم در اختیار معتادان متجاحر و کارتن‌خواب‌ها قرار می‌گیرد. علاوه بر این 12 مددسرای اضطراری در سطح کشور فعال است.

هوشیار پارسیان گفت: تقریبا در 6 ماه نخست امسال بیش از 3 هزار و در 6 ماهه دوم 6 هزار کارتن‌خواب و معتاد در مددسراها پذیرش می‌شوند. در این مددسراها پزشک و مددکار نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مددسراها اقدامات فوریتی هستند گفت: گشت‌های فوریتی نیز در سطح شهر فعالند که شهروندان می‌توانند طی تماس با سامانه 137 برای انتقال معتادان و کارتن‌خواب‌ها به گرم‌خانه‌ها اقدام کنند. در حال حاضر بیش از 12 کمپ ترک اعتیاد پرهیزمدار با همکاری ان جی او ها طرحی شده و پس از 8 سال خانه‌های میان‌راهی یا همان مجتمع‌های کارآفرینی و حرفه‌آموزی بهاران برای کارتن‌خواب‌هایی که نیازمند مداخلات هستند طراحی کرده‌ایم که دو مورد از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

*‌وجود 18 مرکز در شهر تهران برای کودکان کار و خیابانی

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه این اقدمات مجموعه پروتکل‌هایی است که شهرداری برای مقابله کاهش و کنترل کارتن‌خوابی طراحی و اجرا می‌کند، گفت: در سطح شهر بیش از 18 مرکز برای کودکان کار خیابان، ارائه آموزش‌های تحصیلی، کارآفرینی، ارائه غذای گرم و غیره وجود دارد که 3 هزار کودک با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در آن پذیرش می‌شوند که همه هزینه‌های آن نیز توسط خیرین تأمین می‌شود.

هوشیار پارسیان در ادامه با اشاره به وضعیت متکدیان شهر تهران گفت: موضوع مربوط به متکدیان یک موضوع فرهنگی است؛ در حال حاضر 50 درصد متکدیانی که جمع‌آوری و نگهداری می‌کنیم ثروتمند، 35 درصد آنها گروه‌های خانوادگی و گروه‌های غیررسمی که بخش عمده‌ای از آنها اتباع بیگانه (پاکستانی، افغانستانی و آفریقایی) هستند و تنها 15 درصد از متکدیان واقعا نیازمند هستند که بیشتر آنها نیز در گروه سالمندان قرار دارند.

وی ادامه داد: گروه‌های غیرخانوادگی و غیررسمی که به آنها غربتی می‌گویند حتی تا پاریس و فرانسه نیز راه‌ یافته‌اند و در تهران نیز در محلات جنوبی مانند بازار، هرندی و لب خط (شوش) زندگی می‌کنند.

* جمع‌‌آوری روزانه 20 متکدی در شهر تهران

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه روزانه 20 متکدی جمع‌آوری می‌کنیم گفت: نمی‌توان تعداد متکدیان شهر تهران را به صفر برساند اما اولین رویکرد ما این است که مردم تهران یاد بگیرند به این افراد پولی نپردازند. در سند فرهنگی که تهیه کرده‌ایم تلاش داریم مردم با کمک رسانه‌ها آموزش ببینند تا بدانند پرداخت پول به این افراد صدقه جاریه محسوب نمی‌شود.

هوشیار پارسیان همچنین درباره پلاک‌های فقیر شهر تهران نیز گفت: پروتکلی تحت عنوان «حامی» در حال اجراست که مخفف حمایت اجتماعی مردم‌یار است در مددسراهای محلات و مجمع خیرین شکل گرفته است. بر اساس این طرح حامیان مالی، فرهنگی، معنوی و شغلی در محلات شناسایی شدند.

وی از آغاز به کار کمپینی با عنوان «اینجا جای خواب نیست» خبر داد و گفت: می‌توان یک انضباط شهری ایجاد کرد تا تکلیف کارتن‌خواب‌ها مشخص شود. کارتن‌خواب‌ها می‌توانند به مراکز بهاران انتقال یابند یا از طریق مراکز ماده 16 که ترک اعتیاد اجباری و پلیسی محسوب می‌شود و ظرفیت آن را از 400 نفر به 2500 نفر رسانده‌ایم انتقال یابند و یا از طریق مراکز ماده 15 که ترک اعتیاد خودمعرف است پذیرای این افراد باشیم.

* ایجاد بیش از 100 هزار متر مربع فضای کاهش آسیب اجتماعی توسط شهرداری

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به وضعیت کارتن‌خواب‌های شهر تهران گفت: با بودجه شهرداری نمی‌توان همه کارتن‌خواب‌ها را جمع‌آوری کرد حتی اگر دولت پول نفت را هم بیاورد انجام این کار میسر نیست. شهرداری بیش از 100 هزار متر مربع فضای کاهش آسیب ایجاد کرده که متعلق به شهروندان تهرانی است و معتادان و کارتن‌خواب‌های شهرستانی نباید از آن استفاده کنند.

* 60 درصد معتادان متجاهر شهرستانی هستند

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بودجه شهر تهران باید صرف کارتن‌خواب‌ها و معتادان شهرستانی شود، خاطرنشان کرد: 60 درصد معتادان متجاحر که به مددسراها مراجعه می‌کنند شهرستانی هستند اما آیا این افراد به دلیل خدمات ما به تهران می‌آیند یا دلایل دیگری دارد؟ این 60 درصد شامل جمعیت روستایی و شهرهای زیر یکصد هزارنفر است.

هوشیار پارسیان گفت: در کلان‌شهرهای دیگر نیز وضعیت به همین شکل است یعنی معتادان متجاحر از روستا یا شهرهای کوچک خود به کلان‌شهرها کوچ می‌کنند زیرا این مکان‌ها جای مناسبی برای آنهاست و نقاط بی‌دفاع بسیاری برای آنها دارد.

* هویت 95 درصد معتادان متجاهر قابل شناسایی است

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در سندی که ارائه کردیم نخستین مرحله احراز هویت این افراد است؛ بعد از جمع‌آوری معتادان متجاحر در مراکز 15 یا 16 نسبت به شناسایی آنها اقدام می‌شود این در حالیست که هویت 95 درصد  آنها قابل شناسایی است بنابراین در مراکز بهاران فقط معتادان تهرانی پذیرش می‌شوند.

وی گفت: در کنار این اقدامات برای پذیرش معتادان عکس قرنیه چشم و اسکن دست صورت می‌گیرد و آنها هویت کدینگ پیدا می‌کنند. در کنار این اقدامات 3 هزار کودک را شناسایی کرده‌ایم و اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی ما قرار دارد.

* کارتن‌خواب‌ها بدبخت‌ترین مردم هستند/ همه ما و شهروندان در کارتن‌خوابی آ‌نها تأثیرگذاریم

هوشیار پارسیان تصریح کرد: کارتن‌خواب‌ها بدبخت‌ترین افراد هستند و بنده، شما و همه شهروندان در کارتن‌خوابی آنها تاثیرگذار هستیم. بخش عمده‌ای از کارتن‌خواب‌ها کیس روان هستند و مددکار باید به مشکلات آنها ورود کند.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه اظهارات خود با اشاره به زنان کارتن‌خواب گفت: زن کارتن خواب معنای ایدز و هپاتیت است و تاثیر تخریبی آنها بسیار بالاست. ستاد توانمندسازی زنان شهرداری روی این موضوع مسلط شده و یک مرکز اتحاد را طراحی کرده است. مددسرای بانوان چیتگر به عنوان اولین مددسرای بانوان هفته آینده با ظرفیت 3 هزار نفر و ارائه خدماتی مانند ارائه غذا، حمام و غیره افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه معتقدیم در 646 کیلومتر مربع تهران نباید کارتن‌خوابی وجود داشته باشد، تاکید کرد: در حال حاضر 12 کمپ در تهران وجود دارد که معتادان بعد از مراجعه به آن به مراکز بهاران انتقال می‌یابند و بعد از شناسایی آسیب، حرفه‌آموزی، بازگشت به خانواده و برخی دیگر از اقدامات درباره آنها صورت می‌گیرد. این روند در این مراکز در ایران به عنوان مراکز بعد از ترخیص تاکنون وجود نداشته است.

*‌پلیس و قوه قضاییه باید معتادان متجاهر شهرستانی را به شهرهای خود بازگرداند

هوشیار پارسیان با تاکید بر اینکه معتادان متجاهر شهرستانی باید با مداخله پلیس و قوه قضائیه به شهرهای خود بازگردانده شوند، گفت: با این اقدامات وضعیت معتادان متجاحر را کنترل کرده‌ایم تا دیگر به تهران هجوم نیاورند. البته این امر وظیفه قانونی ما نیست ولی ما وارد مداخله شده‌ایم چرا که حضور سازمان‌های متولی کمرنگ بوده است.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مراکز بهاران باید به صورت خودگردان اداره شوند، گفت: این مراکز در سایر شهرهای دنیا نیز وجود دارد و ما آن را در تهران بومی‌سازی کردیم این مراکز با 30 درصد از درآمدهای خود معتادان جدید را جذب می‌کند.

* تشکیل سازمان اجتماعی در کشور

وی خاطر نشان کرد: باید سازمان اجتماعی در کشور تشکیل شود که متولی این مسائل در کشور باشد. در این راستا دو جلسه با سران قوا برگزار شده که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد اما شهرداری در مداخلات اجتماعی محله محور از همه سازمان‌ها دعوت به همکاری می‌کند.

هوشیار پارسیان در پاسخ به سوال دیگری در مورد کارتن‌خواب‌های حاشیه بزرگراه‌ها گفت: طرحی برای کاهش فضاهای بی‌دفاع شهری تهیه شده که توسط سازمان رفاه این نقاط شناسایی شده است. همه کسانی که فضاهای بی‌دفاع شهری را مشاهده می‌کنند می‌توانند آن را به اطلاع شهرداری برسانند. در حال حاضر 3 هزار مورد از فضاهای بی‌دفاع شهری طی یک سال گذشته رفع خطر شده است.

* عقیم‌سازی زنان کارتن‌ خواب نیازمند حکم مراجع قضایی،‌ حقوقی و شرعی است

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب نیز گفت: لازم است نسبت به انجام این کار تدبیری صورت گیرد. از این رو باید مراجع قضایی، حقوقی و شرعی درباره آن حکمی صادر کنند و دولت باید متولی آن باشد.

وی همچنین درباره استعدادیابی کودکان کار نیز گفت: اولین همایش سی اس ار  برگزار خواهد شد که مسئولیت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی در آن لحاظ شده است. علاوه بر این به زودی بخشی از شرکت‌هایی که به صورت پیمانکاری خدماتی ارائه خواهند داد باید علاوه بر شرکت در مناقصات کمیته مسئولیت‌پذیری اجتماعی را هم ارائه دهند.

* ارائه 50 هزار پرس غذا با پلاک‌های فقیر و کارتن‌خواب در ایام محرم

هوشیار پارسیان درباره اهدای غذا به نیازمندان گفت: از طریق سامانه تلفنی 4379 از هفتم تا دهم محرم امسال بیش از 50 هزار پرس غذا به پلاک‌های فقیر و کارتن‌خواب‌هایی که در مددسراها حضور داشتند اهدا شد. در روز تاسوعا و عاشورا نیز آنقدر ارائه این غذاها زیاد بود که مجبور شدیم بگوییم آنها را در کلونی‌ها توزیع کنند.

*‌عضو شورای شهر آمار و اطلاعاتی در اختیار ما قرار نداده است/ اطلاعات به پلیس ارائه شد

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا آمار و اطلاعات موجود درباره کارتن‌خواب‌ها و معتادان در اختیار پلیس قرار داده نشده است، گفت: بعد از شنیدن این موضوع با پلیس جلسه‌ای برگزار کردیم و آمار و اطلاعات را حتی درباره پلاک‌های هرندی به آنها ارائه کردیم اما عضوی از شورای شهر تهران نیز اطلاعاتی در این زمینه در اختیار ما قرار نداده است.

وی در پاسخ پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه شهرداری در ارائه خدمات و بودجه به سازمان‌های مردم‌نهاد تبعیض قائل می‌شود گفت: ان جی او ها باید وضعیت شفافی داشته باشد یعنی مشخص شود از چه کسی پول دریافت می‌کنند، چقدر هزینه می‌کنند و چقدر به پرسنل خود می‌پردازند. در حال حاضر همه ان جی او های فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی با شهرداری در تعامل هستند و هزینه دریافت می‌کنند اما این نکته را باید در نظر داشت که این ان جی او ها در مناقصه‌های عمومی نیز شرکت می‌کنند و از دو بخش بودجه مستقیم می‌گیرند. 

* 60 درصد سازمان‌های مردم نهاد حوزه آسیب‌های اجتماعی پیمانکار قراردادی شهرداری هستند

هوشیار پارسیان افزود: بیش از 60 درصد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی با ما پیمانکار قراردادی هستند و کمتر از 20 سازمان مردم نهاد وجود دارد که بدون دریافت بودجه از شهرداری مداخلات اجتماعی را انجام می‌دهند. 

* 10 درصد پلاک‌های محله هرندی «قرمز» است

وی در بخش پایانی اظهارات خود به وضعیت محله هرندی اشاره کرد و گفت: این محله بیش از 8 پلاک آبی دارد که آنها را به 8 بلوک تقسیم کرده‌ایم. 6 مورد از این بلوک‌ها پاک هستند و تنها 2 بلوک به مداخله نیاز دارند. بیش از 10 درصد پلاک‌های هرندی پلاک قرمز هستند که در واقع شامل 700 پلاک می‌شوند.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: موضوع هرندی مسئله جدیدی نیست؛ سال‌ها پیش کلونی آسیب در هرندی شکل گرفته اما شکل کنونی آن 50 سال سبقه دارد. اینکه بلدوزور می‌اندازیم و خانه‌های آنجا را تخریب کنیم موثر نخواهد بود چرا که آنها به نقاط دیگری انتقال پیدا می‌کنند و حتی از شهر هم بیرون نمی‌روند. بنابراین با هرگونه مداخله ضربتی و بیرون کردن کارتن‌خواب‌ها مخالفیم.

هوشیار پارسیان با بیان اینکه معتقدیم زهکش آسیب‌های اجتماعی تهران هرندی است، گفت: 7 خوشه کنشی برای مداخله در هرندی تعریف شده که سهم عملی پلیس در این 7 خوشه نیز مشخص و به آنها ارائه شده است. هرندی نیازمند یک سازماندهی 15 ساله و مداخله اجتماعی یک یکم است و جرم، جنایت، اعتیاد و قاچاق بیش از 50 سال است که در آن شکل گرفته است ولی برای از بین بردن آن نمی‌توان زمان 3 یا 6 ماهه تعیین کرد باید سعه صدر داشته باشیم تا این افراد آرام آرام از آن محل خارج شوند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نمونه پلاک آلومینیومی 10