سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مسئولیت جهانی ترکیه در تردد آزادانه تروریست‌ها از سوریه به اروپا


گروه بین الملل خبرگزاری فارس؛ سعیدرضا دل شکیب:

با شروع بحران سوریه، موجی از نیروهای تروریستی از سراسر جهان به این کشور منتقل شدند. با توجه به مرز طولانی سوریه با کشور ترکیه و موقعیت خاص ترکیه، این کشور به کانال انتقال تروریست ها به سوریه تبدیل شد. دولت ترکیه هم که چشم طمع به منابع نفتی سوریه داشت پذیرفت که بازیگر خوبی در این نقش باشد. از این روی ارتش و سازمان های امنیتی ترکیه ماموریت یافتند تا به تروریست ها کمک های لازم را انجام دهند. با پذیرش ترکیه به اینکه در بحران سوریه علیه دولت و ملت همسایه خود یک طرف موثر باشد، انبوهی از تروریست ها به ترکیه آمدند و سازمان های امنیتی و ارتش ترکیه از آن ها استقبال کرده و همه امکانات لازم را برایشان فراهم کردند. مانند اسکان در بهترین هتل ها، آموزش های لازم نظامی، اطلاعاتی و امنیتی، تسهیل ورودشان به سوریه، امکانات درمانی، انتقال تجهیزات و تسلیحات  و در مواقعی ورود مستقیم به درگیری جهت کاهش تلفات تروریست ها و موارد دیگر.

دولت ترکیه علی رغم مخالفت های داخلی مردم و احزاب سیاسی ترکیه، سیاست مداخله در سوریه را ادامه داد و در این را هم از منابع مالی دولت های عرب مانند عربستان، قطر و امارات متحده عربی برخوردار شد و هم دولت های غربی و اسرائیل ناوگان جنگی ترکیه را تقویت کردند. با گسترش جنگ در سوریه و استیلا یافتن تروریست ها بر مناطق بیشتری در سوریه و همزمان در عراق، دولت ترکیه توانست با سرقت نفت عراق و سوریه درآمد هنگفتی نیز کسب کند و تقریبا همه بدهی های خود را تسویه کند و بر میزان ذخایر ارزی خود بیفزاید. یعنی پولی که با ویرانی یک کشور و قتل عام و آوارگی یک ملت به دست آورد.

از همان روز های نخست از سوی خردمندان حوزه سیاست هشدارهای لازم به غرب و دولت های عربی و ترکیه نسبت به پیامد های تلخ این مداخله غیر قانونی در سوریه و حمایت افسار گسیخته از تروریست ها داده شد و اینکه به زودی نوک پیکان تروریست ها به سمت آن ها برخواهد گشت. اما طمع ورزی و عقل منفعت طلب اجازه نداد عقل عاقبت اندیش در سیاستمداران این کشورها فعال شود و نتیجه اش به ویژه با شکل گیری ائتلاف ضد تروریستی چهار گانه سوریه، عراق، روسیه و ایران و تغییر یافتن معادله در گیری در سوریه و عراق علیه تروریست ها این شد که این تروریست ها متوجه ترکیه واروپا شدند. عملیات تروریستی حدود 2 ماه پیش در چند شهر ترکیه از جمله آنکار که تعداد زیادی مردم بیگناه ترک را به کشتن داد و به اعتراف دولت ترکیه توسط گروه های تکفیری و از جمله داعش انجام شد، شروع پیامد های منفی حمایت از تروریسم توسط این کشور ها بود. عملیات تروریستی در ضاحیه بیروت در 11 نوامبر 2015 که با کشته شدن و جراحت قریب 300 نفر همراه بود ومتاسفانه جامعه جهانی واکنشش به آن  سکوت بود و عملیات های تروریستی هفت گانه 13 نوامبر 2015 درپاریس که به مرگ و مجروح شدن قریب 400 نفر از مردم بیگناه پاریس منجر شد، نشان داد که برخلاف باور این دولت ها تروریسم در یک جغرافیای خاص محصور و محدود نمی شود.

همچنین نشان داد که دولت ترکیه همانگونه که در انتقال تروریست ها به داخل سوریه مسئولیت جهانی خود را نادیده گرفته است، اکنون که با خروج تروریست ها از سوریه به علت تغییر معادله رویارویی روبرو شده است، مسئولیت جهانی خود را در بازداشت تروریست ها نادیده گرفته و با توجه به خطری که از حضور تروریست های تکفیری در ترکیه، متوجه این کشور و امنیت آن است، اکنون به عنوان دالانی برای خروج آنان از سوریه و منتقل شدن به دیگر کشورهای جهان شده است. عملیاتی که در پاریس انجام شد، علی رغم همه اقدامات امنیتی سازمان های امنیتی فرانسه صورت گرفت. زیرا رسانه ها خبر از دستگیری حدود 400 نفر از تروریست های منتقل شده از سوریه، در فرانسه ظرف یک ماه گذشته داده اند. این نشان می دهد که دولت ترکیه همانگونه که برای ورود تروریست ها به سوریه و تامین امکانات و تسهیلات  لازم به آنها به مسئولیت جهانی خود عمل نکرده است، اکنون نیز با تسهیل خروجشان از ترکیه که به انتشار آنها در جهان می انجامد، باز از مسئولیت جهانی خود فرار کرده است.

بی تردید دولت ترکیه در عملیات های تروریستی اخیری که در لبنان و فرانسه انجام گرفت، به دلیل نقشی که در گسترش تروریست داشته مقصر است. زیرا این تروریست ها تنها راه خروجشان از عراق و سوریه و رفتن به کشورهای دیگر جهان ترکیه است ولی ترکیه به جای برخورد سخت با این تروریست ها که جامعه جهانی بر ضرورت نابودی آن تاکید دارد، برای خروجشان تسهیلات لازم را فراهم کرده است.

سخن دیگر آنکه همانگونه که گفته شد عملیات های تروریستی بیروت و پاریس نشان داد که بر خلاف تصور دولت های غربی تروریسم را نمی توان در یک جغرافیا محصور و محدود ساخت. آن هم تروریستی که با ایدئولوژی وهابی - تکفیری در مدارس وهابی آموخته شده که تنها تسلیم شدگان به ایده خلافت را شایسته حیات دانسته و مابقی را تکفیر و جایز القتل می داند.

با توجه به خطری که از سوی این تفکر تروریستی، امنیت جهانی را تهدید می کند، ضرورت دارد که یک جبهه جهانی علیه تروریسم شکل گیرد که انعکاس میدانی نیز داشته باشد. مانند جبهه ضد تروریستی که با مشارکت ایران، سوریه، عراق، روسیه و حزب الله شکل گرفته که در عرصه میدانی انعکاس مناسبی نیز داشته است. نه مانند آن ائتلافی که به رهبری امریکا شکل گرفته اما با تقسیم تروریست ها به تروریسم خوب و بد به تروریست ها در سوریه و عراق نیرو، تسلیحات، تجهیزات وآموزش های لازم می دهند و بعضا مواضع ارتش عراق و سوریه را به نفع تروریست ها بمب باران می کنند. باید در این دولت ها اراده واقعی برای حذف تروریسم ایجاد شود نه آنکه عربستان تامین کننده منابع مالی و آموزش دهنده ایدئولوژیکی آن باشد و غرب هم آموزش نظامی وبدهد و تسهیلات و تجهیزات نظامی آن را فراهم سازد و دولت هایی مانند ترکیه هم کانال انتقال باشند. مبارزه با تروریسم رفتار واحد می خواهد و نه سیاست دوگانه. زمانی ترورسیم تکفیری نابود خواهد شد که :

در جامعه جهانی اراده واقعی برای مبارزه با آن پیدا شود و رفتار گزینشی از سیاست های دولت های غربی حذف شود.

با خاستگاه های تفکری تروریسم یعنی وهابیت و مدارس تروریست پرور آن برخورد جدی شود. مدارسی که اکنون درعربستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و چندین کشور دیگر با حمایت های مالی عربستان در حال گسترش هستند. زیرا تا این مدارس دایر هستند و تا دولت وهابی عربستان هست و از گسترش این تفکر و این مدارس حمایت می کند، حتی اگر همه تروریست های حاضر در سوریه و عراق کشته شوند، جهان از موج تروریست های جدید تکفیری – وهابی در امان نخواهد بود و باید تکرار حوادث بیروت و پاریس را در شهرهای دیگر جهان شاهد باشد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تردد آزادانه داعش در ترکیه