سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون وزیر کشور: کسی حق جلوگیری از فعالیت احزاب شناسنامه‌دار را ندارد


معاون وزیر کشور: کسی حق جلوگیری از فعالیت احزاب شناسنامه‌دار را ندارد

تسنیم/ معاون سیاسی وزیر کشور گفت: مجریان انتخابات باید براساس قانون حرکت کرده و احزابی برای فعالیت سیاسی از نظام مجوز گرفتند و هیچ کس حق جلوگیری از آنها را ندارد.

محمد حسین مقیمی ظهر امروز در همایش آموزشی و توجیهی اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران و بخشداران استان‌های همدان، مرکزی و لرستان با بیان اینکه مسئولین نظام با رأی مستقیم و غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، اظهار داشت: نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز با رأی مستقیم انتخاب می‌شوند.

وی افزود: شوراهای بخش، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها نیز با رأی غیر مستقیم انتخاب می‌شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه نظام اسلامی ایران یک نظام مردم سالار دینی است، تصریح کرد: نظام اسلامی متکی بر احکام اسلام و با حضور مردم در همه صحنه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه با هر انتخاباتی نخبگانی برای انجام امور انتخاب می‌شوند، بیان کرد: نخبگان، مدیریت و نمایندگان مردم با رأی مردم نقش خود را ایفا می‌کنند.

مقیمی با بیان اینکه امسال نیز انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را داریم گفت: ما به دنبال این هستیم که انتخاباتی شکوهمند را در کشور برگزار کنیم.

قائم مقام و معاون سیاسی وزیر کشور افزود: اول از همه باید به قانومند عمل کنیم و قانون مداری را سرلوحه کارها قرار دهیم و باید به گونه‌ای عمل کنیم که انتخابات با حضور حداکثری مردم انجام شود.

مقیمی افزود: مردم باید احساس کنند که رأی آنها موثر است و نخبگان جامعه که اعلام آمادگی برای انتخاب شدن می‌کنند باید طبق قانون با آنها رفتار شده و مراحل طبق قانون طی شود.

وی عنوان کرد: انتخابات رقابتی نیاز به داوطلبان با روحیات مختلف و تفکرات مختلف دارد و همه باید در چارچوب نظام و معتقد به قانون اساسی و التزام به اصل ولایت فقیه و معتقد به پیشرفت و توسعه کشور در انتخابات شرکت کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: وقتی شرایط رقابتی یکسانی را فراهم می‌کنیم این حضور رقابتی باعث حضور رأی دهندگان بیشتری است چراکه مردم کاندیداهای خود را در انتخابات می‌بینند.

وی بر لزوم تشویق نخبگان جامعه را برای کاندیدا شدن تاکید کرد و گفت: در هر شهری فرمانداران از نخبگان جامعه دعوت کنند که در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

از مدرسین حوزه و دانشگاه، مدیران با سابقه، حقوقدانان و نیروهای نظامی بازنشسته در انتخابات شرکت کنند و باید شرایط را برای حضور آنها فراهم کنیم تا مردم اصلح را انتخاب کنند.

مقیمی صندوق رای را امانت و حق الناس دانست و بیان کرد: ما مجریان انتخابات بایستی به این موضوع توجه کنیم که رای مردم حق الناس است و اگر بی توجهی کردیم به این حق تحت هیچ شرایطی جبران نمی‌شود.

وی افزود: اگر بر اساس بخل و حسد حقی از کسی ضایع شد حق الناس است و جبران آن سخت می‌شود.

قائم مقام و معاون سیاسی وزیر کشور بر رعایت حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان تاکید کرد و افزود: باید از این سرمایه‌ها و شخصیت‌ها حفاظت کنیم و حرمت آنها حفظ شود ،ضمن اینکه باید بعد از تایید صلاحیت همه تایید شدگان را به یک دید نگاه کنیم و با شناخت مردم رأی داده شود و نه با نگاه خاص ما.

وی بیان کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم وقتی ما را دیدند احساس کنند که برگزار کنندگان انتخابات بی طرف هستند. برای انتخاب کنندگان نیز باید شرایطی فراهم شود که راحت و در نزیک‌ترین محل رأی دهند.

مقیمی مجری انتخابات را وزارت کشور برشمرد و تصریح کرد: ناظرین شورای نگهبان نیز امر نظارت را انجام می‌دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور به مجریان و ناظرین توصیه کرد که کار خود را طبق قانون انجام دهند و گفت: مجریان انتخابات باید براساس ماده 60 قانون انتخابات بی طرفی خود را حفظ کرده و در تمام مراحل انتخابات به قوانین انتخاباتی احترام بگذارند.

وی با تاکید بر اینکه تأمین امنیت انتخابات با وزارت کشور است، عنوان کرد: امنیت انتخابات بر عهده استاندار و فرماندار است و در شعبات اخذ رأی از نیروی انتظامی استفاده می‌کنیم و اگر نیرو کم بود از ارتش، سپاه و بسیج استفاده می‌شود.

مقیمی افزود: منطقه و حوزه انتخابیه را شناسایی و سوابق انتخابات گذشته را بررسی و آنجاهایی که مشکل امنیتی داشته را مرور کنیم و برای این انتخابات تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق اختلاف طایفه‌ای و قومی و سوابقی که مشکل ایجاد می‌کند را با کمک افراد محلی حل کنید تصریح کرد: نسبت به مسائل حقوقی سعی کنید اشراف پیدا کنید چراکه پاسخ مجریان انتخابات با مبانی حقوقی در مردم تاثیر مثبت دارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور به برگزاری امتحان قانون انتخابات در بین فرمانداران اشاره کرد و گفت: از فرماندارانی که در امتحان قانون انتخابات اشکالاتی داشتند دوباره امتحان می‌گیریم و به آموزش بها داده‌ایم، اما نتیجه امتحان خیلی خوب بود.

وی بر لزوم آسیب شناسی انتخابات گذشته و شناسایی نقات قوت و ضعف تاکید کرد و گفت: از تهمت و دروغ جلوگیری کنیم و با تخلفات به فوریت برخورد کنیم.

مقیمی افزود: بازشماری صندوق خوب نیست و اگر باطل شود خیلی بد است، باید دقت کرد که کار به اینجا نرسد.

وی به فعالیت احزاب شناسنامه دار و دارای مجوز نیز اشاره کرد و گفت: احزابی برای فعالیت سیاسی از نظام مجوز گرفتند و هیچ کس حق جلوگیری از آنها را ندارد.

قائم مقام و معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه احزاب سیاسی از نظام اسلامی مجوز گرفته‌اند و نه وزارت کشور بیان کرد: فرمانداران باید از احزاب شناسنامه دار حمایت کنند چراکه فعالیت سیاسی غیر از تبلیغات است و احزاب برای فعالیت سیاسی تشکیل می‌شوند و ملاک مجوز است.

وی با اشاره به اینکه بعد از رد صلاحیت‌ها چالش‌هایی ایجاد می‌شود که باید مدیریت شود، عنوان کرد: کاندیداهای رد صلاحیت باید موضوع را از مراجع قانونی پیگیری کنند و به گونه‌ای عمل کنیم که التهاب در شهرستان و منطقه به حداقل برسد.

مقیمی گفت: در انتخابات هم نشاط سیاسی و هم آرامش را میخواهیم و در فضای مجازی و عادی باید با بد اخلاقی‌ها برخورد کنیم.


ویدیو مرتبط :
دیدار معاون صدر اعظم آلمان با وزیر امور خارجه کشور