سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پدرعلم آبخوانداری ایران: بازسازی قنات ها نیاز به 50میلیارددلار اعتبار دارد


به گزارش ایرنا سید آهنگ کوثر، شامگاه یکشنبه در جمع استادان دانشگاه شیراز افزود: تا قبل از سال 60 خورشیدی 50 هزار رشته قنات در ایران وجود داشت در حالیکه هم اینک 33 هزار قنات کاملا خشک شده و مابقی آنها نیز وضعیت مناسبی ندارند.
پدر علم آبخوانداری ایران اظهار کرد: بازسازی این قنات ها نیاز به 50 میلیارد دلار اعتبار دارد درحالیکه با توسعه آبخوانداری می توان ذخیره آب های زیرزمینی را به روال منطقی برگرداند و قنات ها را احیا کرد.
وی بیان کرد: در بارندگی اخیر فارس که موجب به راه افتادن سیلاب در دشت ها شد، در دو هزار هکتار از اراضی گربایگان فسا حدود هفت میلیون متر مکعب آب ذخیره شد.
کوثر افزود: سیل و سیلاب رخداد طبیعی و نعمتی بیکران برای ذخیره سازی منابع آب زیرزمینی و نوسازی اراضی است اما این مهم بدلیل نبود زیرساخت ها به بلای طبیعی تبدیل می شود.
او اضافه کرد: ایران دارای 639هزار و 241 کیلومتر مربع زمین های آبرفتی است که در زیر 430 هزار کیلومتر مربع آنها آبرفت های درشت دانه نهفته شده که گنجایش ذخیره پنج هزار کیلومتر مکعب آب را در خود دارد.
وی اضافه کرد: این حجم 192برابر نخستین گنجایش آبگیر سد هایی است که در 62 سال گذشته در کشورما بنا شده و 12 برابر حجم میانگین بارندگی سالانه ایران برآورد شده است.
به گفته کوثر، در ایران 550 سد بزرگ وجود دارد، 144سد در دست ساخت و 500 سد در حال مطالعه است، میزان آبگیری و ذخیره آب این سدها یک صدم کاریزهای از دست رفته است.
کوثر اظهار کرد: تنها راه مقابله با بحران خشکسالی در دشت های ایران، توسعه آبخوانداری است و تحقق آن نیازمند برنامه ریزی و توجه صاحب نظران، مسئولان و محققان است.
6117 /6118/ 5054

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اختصاص اعتبار برای بازسازی معادن