علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



جذب دانشجويان خارجي از سال آينده در رشته شنوايي‌شناسي


باشگاه خبرنگاران/ جذب دانشجويان خارجي از سال آينده در رشته شنوايي‌شناسي
رييس دانشکده علوم پزشکي تهران از جذب دانشجويان خارجي از سال آينده در رشته شنوايي‌شناسي خبر داد.

در افتتاحيه کنگره مفاهيم و اصول کاربردي شنوايي‌شناسي در برج ميلاد تهران، دکتر سعيد فراهاني دبير علمي کنگره در خصوص نقش برد شنوايي در طرح تحول سلامت گفت: ما چندين سال است که وقتي از رشته شنوايي‌شناسي صحبت مي‌کنيم، مي گوييم رشته جواني است و از اين لحاظ انتظارات متفاوت خواهد بود، تعداد زيادي فارغ‌التحصيل در مقطع دکتري داريم که سکان‌دار برد شنوايي در طرح نظام سلامت خواهند بود، سال‌هاست که استقلال حرفه‌اي با استفاده از کلينک‌هاي مستقل محقق شده است.

وي در خصوص تعداد کارشناسان اين رشته در کشور عنوان کرد: کسرت شنوايي‌شناسان در سرتاسر کشور بالغ بر 2هزار نفر هستند که نسبتاً جامعه بزرگي شده‌ايم، اين رشته در اين زمان به حدي بلوغ يافته است که مي‌تواند شخصيت اجتماعي خود را در طرح تحول سلامت داشته باشد، يکي از راهکارهاي پيش‌رو کسب دانش از طريق دانشگاه‌ها، کنگره‌ها و همايش‌ها است، اما گذراندن دوره دانشگاهي کافي نيست، بلکه به بال کسب تجربه و کار عملي نياز است، در گذشته گفته‌ايم که براي موفقيت در اين رشته به دو بال دانش و اخلاق نياز داريم ولي بايد بدانيم اخلاق و دانش از هم جداپذير نيستند، بنابراين بايد بگوييم دو بال دانش و تجربه يا مهارت آموزشي نياز داريم، مهارت آموزشي ما به 22 واحد دانشگاهي محدود شده است، که فضاي دانشگاه با فضاي جامعه بسيار متفاوت است.

وي در خصوص چالش بزرگ در عرصه شنوايي‌شناسي تصريح کرد: بزرگترين چالش افزايش دانش باليني همکاران است، تا از مداخله افراد غيرحرفه‌اي در اين حوزه جلوگيري شود، دانش و مهارت مرز مستحکمي گرداگرد اين رشته ايجاد مي‌کند، ما اين خلا را احساس مي‌کنيم، بنابراين کنگره را تشکيل داديم تا به دانش و مهارت‌افزايي بپردازيم.

دکتر محمد اکبري رييس دانشکده توانبخشي دانشگاه علوم‌پزشکي تهران ضمن تشکر از حضور اساتيد شنوايي‌شناس گفت: سال 52 رشته شنوايي‌شناسي تأسيس شد و پذيرش دانشجو براي هر رشته 5 تا 6 نفر بود بعد از انقلاب اين رشته در ساير دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسي گسترش يافت بعدها رشته کارشناسي ارشد براي اين رشته در اکثر دانشگاه‌هاي کشور ايجاد شد، مشکل ما مقطع دکتري براي رشته شنوايي‌شناسي بود که دو دانشگاه علوم پزشکي تهران و علوم پزشکي ايران در اين زمينه با کمک اساتيد خارجي براي راه‌اندازي دوره دکتري پيش قدم شدند.

وي افزود: اولين فارغ‌التحصيلان رشته شنوايي‌سنجي در مقطع دکتري در سال گذشته فارغ‌التحصيل شدند، ما تلاش داريم تا بتوانيم کيفيت کار را بالا ببريم، مسئله اصلي استقلال حرفه‌اي شنوايي‌شناسي است، که به مسئله اشتغال‌زايي فارغ‌التحصيلان کمک کرده است.

وي در خصوص برنامه‌هاي آتي براي رشته شنوايي‌شناسي عنوان کرد: برنامه‌هايي براي بالا بردن مهارت‌هاي علمي و باليني اين رشته که افراد فارغ‌التحصيل براي به مرحله عمل درآوردن آنچه تئوري آموخته‌اند، مشکل دارند در دستور کار داريم، اگر بتوانيم هر سال کارگاه‌هاي آموزشي براي بالا بردن مهارت‌ها بگذاريم قدم بزرگي را برداشته‌ايم.

وي در ادامه گفت: مسئله ديگري که حائز اهميت است، رقابت علمي در سطح منطقه است اگر رقابت نباشد رشد نيست، بنابراين بايد در طلب علم حريص باشيم، بايد در آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي کار کنيم تا بتوانيم در توليد علم در سطح منطقه سهمي داشته باشيم، در خيلي از زمينه‌ها تست‌هايي به کار مي‌رود تست خارجي است، بنابراين ما بايد به مشکلاتي که در حوزه توانبخشي کشور داريم توجه ويژه داشته باشيم تا بتوانيم دستاورد پژوهش خود را در خدمت آموزش بگذاريم.

وي در خصوص راه‌اندازي آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي در دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: در دانشگاه علوم پزشکي تهران آزمايشگاه تحقيقاتي راه‌اندازي کرده‌ايم تا بتوانيم رشته شنوايي‌شناسي را در سطح بين‌الملل مطرح کنيم، حدود 20 دانشجوي کارشناسي ارشد و دکتري در اين زمينه داريم ما قصد داريم از سال آتي دانشجويان خارجي را در اين رشته بپذيريم.

وي در خصوص جذب دانشجو در رشته شنوايي‌شناسي بيان کرد: تربيت دانشجويي داخلي بايد در حد نياز باشد، چرا که جذب بيش‌ از اندازه باعث اتلاف عمر او و همچنين سرمايه مملکت مي‌شود، مسئله تعهد حرفه‌اي نيز براي ما حائز اهميت است.

دکتر محمد خواجوي رييس انجمن گوش و حلق و بيني گفت: رشته شنوايي‌شناسي از رشته گوش و حلق بيني جدا شده است، ولي اين دو از هم جداپذير نيستند و براي پيشرفت به همکاري هم نياز دارند، کاشت حلزون را نمي‌توان بدون شنوايي‌شناسان پيش برد، علم گروه گوش و حلق و بيني روز به روز در حال پيشرفت است.


ویدیو مرتبط :
جذب اعتبارات ویژه در سال 92 در خصوص حل مشكلات پروژه های عمرانی