سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قائم مقام وزیر بهداشت: بسته خدمات دندانپزشکی با بیمه تکمیلی خاص در راه است


قائم مقام وزیر بهداشت: بسته خدمات دندانپزشکی با بیمه تکمیلی خاص در راه استایرنا/ قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بسته خدمات دندانپزشکی با بیمه تکمیلی خاص در ادامه طرح تحول سلامت اجرا می شود و تا پایان سال آینده تمام دانش آموزان کشور از اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی بهره مند می شوند که خود انقلاب بزرگی است.

به گزارش وزارت بهداشت ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: در کشور ما دندان های پوسیده، کشیده شده و پر شده آمارهای بالایی را به خود اختصاص داده است. وی گفت: برای جبران این مسئله بسته ارائه خدمات دندانپزشکی برای بیماران را با دو ماهیت پیشگیرانه و خدمات ارزان آماده شده و برای این منظور ایجاد بیمه تکمیلی خاص برای دندانپزشکی و فراهم کردن مکان مناسب و نیرو در دستور کار است.
وی با اشاره به اینکه، وزارت بهداشت تنها ارائه کننده خدمات سلامت در کشور نیست بلکه تولیت نظام سلامت را به عهده دارد افزود: دانشگاه های علوم پزشکی با هیات امنایی شدن خود در تولید سلامت نقش دارند اما این تولیت اعمال و ابزار لازم خود را می خواهد.

**پیشرفت حاصله در طرح تحول را بالای 90 درصد
سخنگوی وزارت بهداشت، درباره طرح تحول سلامت این گونه توضیح داد: طرحی که در اردیبهشت سال 93 اجرایی شد فقط در حوزه درمان بود و بعد از گذشت مدتی اجرای طرح تحول بهداشت و سپس آموزش آغاز شد.
وی افزود: وزارت بهداشت و حوزه سلامت از نیمه دوم دهه 40 از نظام بهداشتی درمانی آمریکایی الگو می گرفت و بعد از انقلاب اکثر اقداماتی که در زمینه تغییر این روند انجام شد در حوزه بهداشت بود به همین علت تحول در حوزه درمان احساس می شد.
حریرچی میزان پیشرفت حاصله در طرح تحول را بالای 90 درصد اعلام کرد و گفت: در طرح تحول سلامت تعهد کرده بودیم بالای 90 درصد نتیجه مطلوب به دست آوردیم اما درصد قابل توجهی از مواردی که در ذهنمان برنامه ریزی کرده بودیم به دلیل تحریم های نابجا و کاهش شدید قیمت نفت عملی نشد و امیدواریم در دوره پسا برجام به آن دست پیدا کنیم.
*میزان بودجه طرح تحول سلامت، کمتر از 1 درصد کل بودجه کشور
قائم مقام وزیر بهداشت درباره بودجه اختصاصی طرح تحول سلامت تصریح کرد: 4 هزار و 800 میلیارد تومان از طرح هدفمندی و 3 هزار میلیارد تومان از یک درصد مالیات ارزش افزوده به این طرح اختصاص پیدا کرد که 82 و نیم درصد آن محقق شد. این در حالی است که کل بودجه دولت در سال گذشته 840 هزار میلیارد تومان و امسال 960 هزار میلیارد تومان بوده است بنابراین میزان بودجه اختصاص یافته به طرح تحول سلامت کمتر از یک درصد کل بودجه است.
حریرچی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد بهداشت و درمان دو هدف عمده برابری میزان هزینه با میانگین منطقه و تطابق سهم دولت با متوسط میانگین منطقه دنبال می شود که البته لازم به ذکر است که در هر دو مورد عقب هستیم اما به هر صورت به تکلیف قانونی، مبانی علمی و عدالت گرایانه عمل کرده ایم.
وی گفت: دولت تدبیر و امید به تکلیف قانونی خود که اختصاص بودجه است عمل کرده است. وزارت بهداشت برنامه چهارم و پنجم توسعه، سیاست های ابلاغی حوزه سلامت و مدل پوشش همگانی سلامت را الگو قرار داده است. کسانی که در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند می بایست با هم یکی شوند و مطالعه مبانی علمی خود را افزایش دهند تا از انتقادات بی اساس جلوگیری شود.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ، نمی توانیم با توجه به وضعیت، تحصیلات و امید به زندگی مردم رفتاری را با حوزه سلامت داشته باشیم که کشورهایی با اقتصاد و توسعه یافتگی پایین با سلامت مردم خود رفتار می کنند.

** توجه به سلامت مردم، یکی از عوامل توسعه یافتگی
حریرچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از عوامل مهم در توسعه یافتگی و حفظ جوامع توجه به سلامت آن است که گزینه اصلی دولت های آینده است و یکی از کارهای توصیه ای سازمان بهداشت جهانی با توجه به استانداردهای بیشتر رسیدگی به مطالبات مردم است که روز افزون می شود و دولت های بعدی نیز باید با عقل و تدبیر و کارشناسی علمی و عملی به موضوع بهداشت و درمان بپردازند.
وی افزود: در حال حاضر مردم با حقوق خود بیشتر آشنا شدند و علاوه بر حمایت اقتصادی، تکریم و اخلاق حرفه ای را نیز می خواهند و همان گونه که ما در دولت خدمت می کنیم و می خواهیم شان ما حفظ شود مردم نیز علاوه بر حمایت اقتصادی خواهان حفظ شان و تکریم خود هستند.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: دو موضوع داریم که با آن ارتباط دارند و به نوعی مستقل هم هستند اینکه عقب ماندگی پرداخت بیمه به ارائه کنندگان خدمت مطرح می شود و علت اینکه وزارت بهداشت بیمه ها را پاشنه آشیل معرفی می کند، این است که نقش اساسی در ارائه خدمات دارند اما با تاخیراتی که سازمان سلامت بیمه ایرانیان داشته و تامین اجتماعی که تاخیر خود را جبران کرده خواهان توجه بیشتر بیمه ها هستیم اما برخی از بیمه ها
در مقابل تجمیع بیمه ها مقاومت می کنند که دلایل آن نیز مشخص است.
وی گفت: قسمت عمده ای از هزینه سلامت بر مبنای نیروی انسانی، پزشک، پرستار و ... است و بخشی به هزینه های اجتناب ناپذیری چون غذا، آب و ... می پردازد که باید تامین شود و انتظار داریم که بیمه ها با نقش اصلی حمایت از بیمه شدگان ایفای نقش کنند.
حریرچی افزود: برخی در مورد تجمیع بیمه ها شبهاتی را وارد می کنند اما باید بدانند وزارت بهداشت به دنبال منافع مردم در بحث بیمه ها است و بیمه گذاران هم باید با تجمیع به این موضوع بر مبنای حکم قانونی به ارائه خدمات بپردازند و برای بحث بیمه ها، وزارت بهداشت بحث شرکت های تامین اجتماعی، بازنشستگی، بیمارستان های تامین اجتماعی را مدنظر ندارد اما وقتی بیمه خریدار واحد باشد شاهد کاهش هزینه و سیاستگذاری های بهتری خواهیم بود.

** برخورداری از اراده سیاسی بالا، پیش نیاز تجمیع بیمه ها
حریرچی در ادامه گفت: مه ترین بحث تجربه کشورهای موفق در تجمیع بیمه ها اراده سیاسی بالا است که این پیش نیاز در سازمان های مختلف با تفکرات و اهداف مختلف حائز اهمیت است. نباید در این راستا مقاومت شود. متاسفانه بیمه های دولتی بیش از اندازه بیمه های پایه همت کردند که باید با همدلی و همزبانی همگی با یک نظر و هدف واحد به سرانجام مورد نظر برسند و بیمه ها باید قوی تر در نقش خود ظاهر شوند.

** کل بیمه فقط 16 درصد منابع سلامت را تامین می کنند
حریرچی در ادامه خاطر نشان کرد: کل بیمه ها بیمه های پایه ای هستند، خدمات تامین اجتماعی و درمانی 16 تا 18 درصد منابع حوزه سلامت را تامین می کنند در حالی که در کشورهای مشابه ما نزدیک به 70 تا 80 درصد با مشارکت دولت به سرانجام می رسد.
وی گفت: تا قبل از طرح تحول سلامت 16 تا 18 درصد هزینه های سلامت را بیمار تامین می کرد و 18 تا 20 درصد را دولت تامین می کرد و این باعث می شد که بیمه ها ضعیف باشند وقتی کمتر از یک پنجم بازار تامین کننده و اجراکننده راهنمای بالینی بیمه شوندگان باشند مسلم است که به هدف واحدی نمی رسیم بلکه باید بیمه ها مجموع نقش شان را افزایش دهند و در تجمیع بیمه ها اتفاق نظر داشته باشند که نقش دولت و بیمه ها حداقل 70 درصد است و مردم با این سیاست گذاری باید کمتر از 30 درصد از جیب خود هزینه کنند.

** گام های ابتدایی مسیر اعتباربخشی را برداشته ایم

حریرچی در ادامه افزود: اعتباربخشی مراکز بهداشتی و درمانی موضوع مستقلی است که در ابتدای راه آن هستیم. در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که 50 تا 60 سال در اعتباربخشی قدم برداشته اند و تکامل پیدا کرده اند و در انتخاب بیمارستان تمام اطلاعات نظیر میزان عفونت های بیمارستانی، اعمال جراحی قلب، احتمال مرگ و ... را درنظر دارند هنوز جای کار داریم.
وی گفت: این گام گامی مهم و محترم است و پالایشی بر همین مبنا و شاخص ها را ارزیابی کردیم تا بتوانیم بهتر ارزیابی کنیم و ارائه خدمات بیشتری داشته باشیم. اصل پزشک خانواده بر مبنای نظام ارجاع و نظام یکپارچه خدمات است.
وی خاطرنشان کرد: چیزی که از پزشک خانواده در سال 91 مطرح شد فقط به کارشناسی پزشک خانواده برای خدمات سرپایی انجامید و بهداشت و پیشگیری درمان را در پی نداشت و از آنجایی که وزارت بهداشت سیاست بازی نداشت، راه آسان لغو دو استان مازندران و شیراز بود اما با حمایت وزارت بهداشت و تقویت این طرح در دو استان مذکور شاهد اضافه شدن 4 استان دیگر هستیم تا به مدل های طراحی شده نزدیکتر شویم.

** در صدد توسعه پزشک خانواده هستیم
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: اصل پزشک خانواده بر مبنای نظام ارجاع و نظام یکپارچه خدمات است و با 10 میلیون و 200 هزار نفر این طرح را شروع کردیم که قانونی و علمی است و با توجه به شرایط مالی کشور درصدد توسعه پزشک خانواده هستیم.
وی گفت: ما نقش دوگانه ای در وزارت بهداشت داریم که نقش اصلی ما تأمین سلامت مردم است و آموزش، پژوهش و تربیت پزشک و پرستار در راستای این هدف است. برخی مواقع فراموش می کنیم و وزیر بهداشت نه برای سلامت بلکه با سرویس ارائه خدمات سنجیده می شود. نقش دوم ما نیز تأمین منافع مردم و ارائه دهندگان خدمت است که باید با هم دنبال شود و وقتی منافع مردم را بررسی می کنیم سایر منافع هم راستا با آن را نیز در نظر می گیریم تا شاهد عدالت در سلامت باشیم.

** تبادل نظر و گفت و گو راهکاری برای حل مشکلات
حریرچی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرگار مبنی بر برخی اعتراضات صنفی نظیر اعتراضات صنف رادیولوژیست ها، پرستاران و... خاطرنشان کرد: مدت ها است که می شنویم هر امتحان جامعه دستیاری، علوم پایه، ورود فوق لیسانس و ... اعتراضاتی را در بر دارد که در برخی مواقع فردی که قبول شده خوب است و هر که نمره کم آورده سؤالاتی را مطرح می کند اما باید بدانیم راه حل قانونی و آیین نامه خاصی برای برخی از صنوف داریم و نباید با کوچک ترین موضوعی به فکر تجمع باشند بلکه با تبادل نظر و گفتمان می توان مشکلات را حل کرد که برخی از این تجمعات به ناآشنایی برخی از صنوف و برخی به زیادی خواهی آنها برمی گردد که با تبادل نظر حل خواهد شد.

* شکستن غرور یک مرد یا پدر ایرانی قلب مرا به درد می آورد
حریرچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شکستن غرور یک مرد یا پدر ایرانی به دلیل عدم توانایی مالی برای درمان اعضای خانواده اش، قلب مرا به درد می آورد و حوزه سلامت را غمگین می کند امیدواریم این بغض زمینه بروز انقلاب دیگری از جنس طرح تحول سلامت باشد و مجلس جدید حمایت های همه جانبه را از مردم صورت دهد.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: مسئولان فعلی و آتی موظف هستند در بحث بهداشت و درمان امکانات را با استطاعت متوسط مردم فراهم کنند و سلسله مراتبی را که مردم عادی طی می کنند را پشت سر بگذارند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
فیلم اظهارات دكتر سید رمضان محسن پور قائم مقام وزیر در امور مجلس وزارت بهداشت در خصوص فوق العاده جذب