سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سیب‌زمینی‌‌های فارس به خاطر حفظ قیمت امحا نشد


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین صفایی در نشست خبری که در سازمان تعاونی روستایی در خصوص امحای 1700 تن سیب زمینی در استان فارس برگزار شد با اعلام این مطلب اظهار کرد: برخی موضعگیری‌هایی که در روزهای اخیر در مورد امحای سیب‌زمینی صورت گرفته نادرست بوده است.

وی افزود: امحای این سیب‌زمینی ها در مردادماه امسال صورت گرفته اما این موضوع اکنون مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان تعاون روستایی ادامه داد: این سازمان براساس وظایف قانونی که دارد سیب‌زمینی مازاد مصرف را که کشاورزان تولید کرده‌اند جمع‌آوری می‌کند اما این امر به خاطر حفظ سطح قیمت‌ها نیست که این سیب‌زمینی‌ها امحا شده است.

صفایی تصریح کرد: سیب‌زمینی‌هایی که در استان فارس امحا شده است قابلیت مصرف انسانی و حتی دامی نداشته است.

وی تصریح کرد: خرید سیب‌زمینی توسط این سازمان صرفا براساس وظایف قانونی که دارد صورت می‌گیرد و عملکرد ما ارتباطی به تنظیم بازار ندارد.

صفایی یادآور شد: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سال 68 پابرجاست و 4 بار اصلاح شده است که آخرین بار آن در سال 89 صورت گرفته است.

این مقام مسئول بااشاره به اینکه دولت برای اینکه کشاورزان بتوانند تولید خود را برنامه‌ریزی کنند موظف است که تا تاریخ 24 شهریور هر سال و قبل از آغاز سطح زراعی نرخ خرید تضیمی محصولات کشاورزی را اعلام کند گفت: همه کشاورزان می‌دانند هر 24 محصولی که در بازار خرید تضمینی می‌شود قیمت آنها در بازار از خریدهای تضمینی کمتر شد می‌توانند محصولات خود را به دولت بفروشند و اقدام به فروش کمتر از این قیمت نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: براساس قوانین خرید تضمینی ما در زمان خرید تضمینی اجازه فروش محصولات خود نداریم زیرا در صورتی که این محصولات وارد بازار مصرف شود قیمت‌ها دوباره کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: این محصولات باید براساس ضوابط قانونی و از طریق مزایده به فروش برسد.

مقام مسئول سازمان تعاونی روستایی گفت: سالانه 150 تا 180 هزار هکتار از مزارع کشور به کشت سیب‌زمینی اختصاص می‌یابد که این رقم با توجه به برآورد کشاورزان از وضعیت بازار تغییر می‌کند. همچنین میزان برداشت این محصول در کشور 4.5 تا 5 میلیون تن است.

صفایی خاطرنشان کرد: کشاورزان از 4.5 تا 5 میلیون تن سیب‌زمینی تولید شده  500 تا 550 هزار تن سیب‌زمینی خود را برای بذر اختصاص می‌دهند، 800 تا 850 هزار تن را صنایع تبدیلی جذب می‌کنند. 2.7 میلیون تن تازه‌خوری مصرف می‌شود، 320 هزار تن به طور متوسط صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: میزان صادرات سیب‌زمینی در سال گذشته 392 هزار تن، پنج ماهه ابتدایی امسال 127 هزار تن، مدت مشابه سال گذشته 75 هزار تن و در هفت ماهه امسال 270 هزاره تن سیب‌زمینی بوده است.

* سالانه 500 هزار تن سیب‌زمینی تبدیل به ضایعات می‌شود

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 10 تا 12 درصد معادل 500 هزار تن  از تولیدات سیب‌زمینی بر اثر انبارداری نامناسب به ضایعات تبدیل می‌شوند، گفت: عمده سیب‌زمینی پاییزی قابلیت نگهداری تا 7 ماه را داشته اما سیب‌زمینی‌های بهاره ماندگاری کمی دارند.

صفایی افزود: اگر سیب‌زمینی پاییزه به خرید تضمینی برسد امکان صادرات و فروش وجود دارد اما اگر سیب‌زمینی بهاره به شرایط خرید تضمینی برسد زمان نگهداری آن محدود و به مدت 10 تا 30 روز فاسد می‌شود.

وی افزود: براساس گزارشی که در تیرماه و خرداد به دست ما رسید قیمت سیب‌زمینی به قیمتی 100 تومان رسید برهمین اساس ما شروع به خرید تضمینی کردیم.

* امحای سیب‌زمینی استان فارس 1500 تن بود نه 1700 تن

وی اضافه کرد: بعد از خرید تضمینی و نگهداری آن در انبارها بخشی از این محصول به کمیته امداد و بهزیستی رفت و 2 دستگاه امدادی به اندازه نیاز خود یعنی معادل 320  تن از سیب‌زمینی‌های تولیدی را دریافت کردند اما باقیمانده آن در کمیته‌ای قانونی با نماینده دادستان و وزارت بهداشت امحا شد که این رقم به 1500 تن می‌رسد.

صفایی یادآور شد:از کمیته امداد و سازمان بهزیستی تعهد گرفته شد که این محصولات را وارد بازار مصرف نکنند وگرنه هیچ عقل سلیم و یا آدم باوجدانی نمی‌آید که سیب‌زمینی‌های تولید شده در کشور را امحا کند.

این مقام مسئول در خصوص اجرای الگوی کشت در کشور گفت: در ایران الگوی کشت برای محصولات کشاورزی اجرا می‌شود و آنطور نیست که مدیریت تولید رها شده باشد به طوری که در 160 هزار هکتار مزرعه تحت زیر کشت سیب‌زمینی حدود 10 درصد تلورانس برای صادرات، ضایعات و حوادث غیرمترقبه‌ای نظیر سرمازدگی در نظر گرفته شده است.

* ایران کمبود مصرف کود شیمیایی دارد

وی در خصوص مواردی که درباره آلودگی سیب‌زمینی‌های تولید شده در استان فارس مطرح می‌شود، گفت: مواردی که در خصوص آلودگی این سیب‌زمینی‌ها مطرح شده است شائبه‌ای بیش نبوده است و مصرف کودهای شیمیایی در کشور ما 50 درصد کمتر از کشورهای پیشرفته اروپایی است.

صفایی یادآور شد: در برخی از مناطق کشور ما به صورت نقطه‌ای بدمصرفی کود شیمیایی وجود دارد اما در مجموع سرانه مصرف کود و همچنین سرانه تولید در کشور ما پایین است و در واقع با کمبود مصرف کود شیمیایی در کشور مواجهیم.

وی یادآور شد: در سال 91 قیمت کودشیمایی 17 برابر شد و میزان مصرف آن بشدت کاهش یافت.

* سخنگوی دولت از امحای سیب‌زمینی‌های خرید تضمین شده مطلع نبوده است

در ادامه این مراسم رئیس سازمان تعاون روستایی در خصوص اظهارات سخنگوی دولت درباره اینکه سیب‌زمینی‌های امحا شده مربوط به دولت نبوده است، گفت: آقای نوبخت اولین نفری بود که در این باره اظهار کرده و واکنش نشان داد و به نظر می‌رسد که ظاهرا از خرید تضمینی بودن این محصولات اطلاعی نداشته است.

وی اضافه کرد: از مدیران و مسئولین توقع ما این است که قبل از اینکه درباره موارد اینچنینی پاسخگو باشند از مسئولین ذیربط استعلام لازم را انجام دهند.

صفایی در  پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت مدیری که امحای این حجم از سیب‌زمینی را در کشور اعلام کرده است، گفت: وی اخراج نشده و بنده وظیفه خود می‌دانم که از وی حمایت کنم اما اظهار نظرهایی که برخی افراد در خصوص وی انجام داده‌اند در شان مدیری که فرزند شهید و از سرشناسان استان فارس به حساب می‌آید درست نیست و نباید به ایشان توهین می‌شد.

* با اعطای ردیف اعتباری جدید خرید تضمینی شیر خام دوباره افزایش می‌یابد

این مقام مسئول همچنین درباره توقف خرید تضمینی شیر خام گفت: خرید تضمینی شیر خام از آذرماه سال 93 برای جذب مازاد مصرف صنایع لبنی آغاز شد اما در آذرماه امسال به سه دلیل سطح خرید کاهش یافت.

وی افزود:‌زمانی که هوا سرد می‌شود به طور خودکار سرانه مصرف شیر در کشور بالا می‌رود همچنین در این فصل صنایع لبنی برای شیر مدارس خرید می‌کنند که این عوامل از افت قیمت شیر خام جلوگیری می‌کند.

صفایی گفت: اما در این مقطع اعتباری که برای خرید تضمینی در نظر گرفته شده بود برای تعیین تکلیف متوقف شد که با دادن اعتبار جدید خرید تضمینی دوباره آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: که خرید تضمینی شیر خام در حال حاضر کم نشده اما محدود است.

صفایی در پایان به تسنیم درباره وضعیت اعطای یارانه تشویقی صادرات سیب‌زمینی گفت: در جلسه امروز وزارت کشاورزی در معاونت بازرگانی درباره اعطای یارانه 150 تومانی به صادرات سیب‌زمینی تصمیم‌گیری می‌شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نظر سیب زمینی فروشان درباره دفن سیب زمینی در فارس